Norwegia: Władze Oslo ograniczają liczbę elektrycznych hulajnóg

W Oslo zmniejszy się liczba miejskich hulajnóg elektrycznych (Photo by Let's Kick on Unsplash)

W Oslo zmniejszy się liczba miejskich hulajnóg elektrycznych (Photo by Let's Kick on Unsplash)

Ponieważ rośnie liczba wypadków drogowych z udziałem tych pojazdów, władze norweskiej stolicy podjęły decyzję o zmniejszeniu liczby elektrycznych hulajnóg dostępnych w mieście. Wprowadzono także zakaz korzystania z nich w nocy. 3/4 takich wypadków powoduje pijana osoba jadąca hulajnogą.

 

 

Tylko w pierwszym półroczu 2021 r. w Oslo było już 856 wypadków z udziałem osoby poruszającej się na elektrycznej hulajnodze. Jeśli ten trend utrzymałby się dalej, to będzie to rekordowy pod tym względem rok.

W całym 2020 r. takich wypadków było bowiem 1331, zaś w 2019 r. – 764. Ale flotylla elektrycznych hulajnóg miejskich bardzo się w Oslo rozrosła. Obecnie do dyspozycji mieszkańców norweskiej stolicy jest 20 tys. elektrycznych jednośladów oferowanych przez kilka firm świadczących usługi ich krótkotrwałego wypożyczania.

Teraz będą one musiały mocno ograniczyć liczbę takich pojazdów. W Oslo będzie ich mogło być maksymalnie 8 tys. Ponadto nie będzie się można nimi poruszać w godzinach 23:00-5:00. Większość wypadków zdarza się bowiem właśnie w tym czasie.

I nie chodzi tylko o to, że jest ciemno, ale przede wszystkim o fakt, że mieszkańcy Oslo – głównie młodzi – jeżdżą elektrycznymi hulajnogami pod wpływem alkoholu, wracając z imprez czy innych towarzyskich spotkań. I powodują aż 75 proc. wypadków z udziałem modnych elektrycznych jednośladów.

Francja: Hulajnogi elektryczne objęte kodeksem drogowym

Na ulicach francuskich miast bardzo szybko przybywa elektrycznych hulajnóg. Ale przybywa także kolizji i wypadków z udziałem osób, które korzystają z tego środka transportu. E-hulajnogi wpisano więc do kodeksu drogowego. Mandaty za łamanie przepisów mogą wynieść nawet… 3 tys. euro.

 

Nie …

Piesi częstymi ofiarami wypadków

Wiedza o tym, że za kierownicę samochodu nie wolno wsiadać w stanie upojenia jest powszechna, ale wiele osób stwierdza, że jazdy elektryczną hulajnogą takie restrykcje nie dotyczą. Tymczasem tylko na oddział ratunkowo-urazowy Szpitala Uniwersyteckiego w Oslo trafia dziennie średnio 14 osób poszkodowanych w wypadku z udziałem hulajnogi elektrycznej.

To zarówno same osoby jadące tym pojazdem, które się wywracają lub zostają potrącone przez samochodów (choć oczywiście nie zawsze z ich winy), jak i piesi potrąceni przez kogoś nieostrożnie jadącego elektryczną hulajnogą.

W fantazja mieszkańców Oslo jest duża. Kilka dni temu miejscowe gazety opisywały przypadek mężczyzny, który przejeżdżał elektryczną hulajnogą przez czerwone światło z trzyletnim dzieckiem na ręku.

To właśnie lekarze ze Szpitala Uniwersyteckiego pierwsi nagłośnili w mediach społecznościowych fakt, że liczba wypadków z udziałem hulajnóg elektrycznych (i poszkodowanych w nich osób) gwałtownie rośnie. I zaapelowali do władz miejskich, a pomogły w walce z tym problemem.

Ile Lime zarabia na elektrycznych hulajnogach?

Bisko 40 mln zł mogły wynieść przychody Lime w Polsce, pierwszej firmy wynajmującej elektryczne hulajnogi w naszym kraju – wynika z szacunków portalu WysokieNapiecie.pl. Prąd wykorzystany do ich ładowania kosztował zaledwie 50 tys. zł.
 

Amerykański Lime, który jako pierwszy zarzucił polskie …

Będą też „strefy wolne od hulajnóg”

Ostatecznie rada miejska Oslo nowe przepisy przyjęła. Wejdą one w życie jednak dopiero we wrześniu, ponieważ operatorzy systemów wypożyczania elektrycznych jednośladów dostali czas na dostosowanie się do zmiany reguł.

Część z nich jednak, spodziewając się przyjęcia przepisów, sama zaczęła zmniejszać swoje dwukołowe floty. Z decyzją zwleka jednak największy w Oslo operator – firma Voi. „Mamy nadzieję, że przedsiębiorcy natychmiast wdrożą nowe wymogi. Muszą wziąć odpowiedzialność w sytuacji, gdy służba zdrowia alarmuje o dużej skali obrażeń” – apelowała jednak szefowa miejskiej komisji transportu publicznego Sirin Stav z Partii Ochrony Środowiska – Zieloni.

Nowe przepisy pozwolą też władzom miasta na ustanawianie specjalnych stref, do których nie będzie można wjeżdżać hulajnogą elektryczną lub jej tam parkować. W innych obowiązywać będzie natomiast limit prędkości dla elektrycznych jednośladów.