UE: Bez szans na poprawę relacji handlowych z USA

Cecilia Malmström, źródło: Twiteer, Cecilia Malmström

Cecilia Malmström, źródło: Twiteer, Cecilia Malmström

Unijno-amerykańskie negocjacje handlowe utknęły w martwym punkcie. Komisarz UE ds. handlu Cecilia Malmström przyznała, że rozmowy w sprawie zniesienia ceł na towary przemysłowe między Brukselą a Waszyngtonem jeszcze się nie rozpoczęły.

 

 

W trakcie wczorajszego wystąpienia przed Parlamentem Europejskim Cecilia Malmström wyznała, że pięć lat temu wszystkie debaty handlowe dotyczyły TTIP. „Negocjacje z poprzednią administracją nie należały do najłatwiejszych. Jednak równie trudne okazały się rozmowy z przedstawicielami rządu Donalda Trumpa” – oznajmiła. 

Problematyczne rolnictwo

Między UE a USA nie ma porozumienia przede wszystkim w sprawie produktów rolnych. Warunkiem przystąpienia do negocjacji przez Waszyngton jest uwzględnienie tych towarów w przyszłej umowie handlowej. Z kolei dla UE rolnictwo to „czerwona linia, której może nie zdecydować się przekroczyć” – stwierdziła Malmström. „Nie mamy mandatu, aby zajmować się rolnictwem, a to doprowadziło do impasu w rozmowach z Amerykanami. Nie wiem, czy zdołamy to przezwyciężyć” – dodała w czasie przemowy.

Komisarz przypomniała jednak, że eksperci starają się wypracować porozumienie w sprawie oceny zgodności i dobrowolnej współpracy regulacyjnej w celu ograniczenia biurokracji. „Byłoby to korzystne dla przedsiębiorstw po obu stronach Atlantyku” – podkreśliła.

Bruksela chce być (jeszcze) bardziej proekologiczna

Komisja Europejska zapowiada wzmożenie wysiłków na rzecz ochrony środowiska. Jednym z nowych pomysłów jest zapowiedź działań na rzecz ograniczenia wycinki lasów na świecie. Czy plany Brukseli można pogodzić z podpisywaniem kolejnych porozumień o wolnym handlu?
 

Celem Komisji Europejskiej jest skuteczniejsze zwalczanie …

Porozumienie paryskie kością niezgody

Malmström oświadczyła, że biorąc pod uwagę „wypowiedzenie przez USA porozumienia paryskiego, UE nie widzi obecnie możliwości zawarcia kompleksowej umowy handlowej”. Zaznaczyła, że mimo napięć w sferze gospodarczej między Brukselą a Waszyngtonem w interesie obu podmiotów leży podtrzymanie wypracowywanego od kilku lat planu.

Rozmowy handlowe między UE a USA rozpoczęły się w 2013 r., kiedy podjęto negocjacje, mające wprowadzić w życie Transatlantyckie Partnerstwo w dziedzinie handlu i inwestycji (TTIP). Porozumienie, którego głównym celem jest utworzenie strefy wolnego handlu, wymaga ujednolicenia norm technicznych i zniesienia barier w handlu m.in. ceł. Od objęcia prezydentury przez Donalda Trumpa negocjacje w tej sprawie są praktycznie zawieszone. 

Zaostrzenie Porozumienia Paryskiego zablokowane

Polska, Czechy, Węgry i Estonia zablokowały wczoraj na szczycie UE w Brukseli jeden z planowanych zapisów konkluzji dotyczący planów osiągnięcia neutralności klimatycznej UE do 2050 r.

W związku z narastającym sporem między UE a USA w lipcu zeszłego roku doszło do spotkania przewodniczącego KE Jean-Claude’a Junckera z Trumpem w Waszyngtonie. We wspólnym oświadczeniu wyznali, że obydwu stronom zależy na wzmocnieniu współpracy handlowej na wszystkich szczeblach.

Pod koniec tego tygodnia KE ma opublikować raport dotyczący postępów osiągniętych w czasie ostatnich pięciu miesięcy. Mimo trwających prac nadal jest wiele różnic, które dzielą UE i USA. Zdaniem europejskich deputowanych sytuacja może się wkrótce pogorszyć.

Narastający konflikt na tle gospodarczym

Bruksela i Waszyngton stoją w obliczu zakończenia piętnastoletniego sporu dotyczącego zarzutów o nielegalne dotacje dla dwóch największych producentów samolotów – Airbus i Boeing. Jednak szanse na łagodne rozwiązanie sprawy są nikłe.

W kwietniu Trump oznajmił, że jest gotowy, aby nałożyć cła w wysokości 11 miliardów dolarów w odpowiedzi na przekazanie publicznych pieniędzy europejskiemu konsorcjum Airbus. Z kolei UE zagroziła 19 miliardowymi cłami w związku z amerykańskimi dotacjami dla Boeinga. W kontekście prawnym sprawą zajmuje się Światowa Organizacja Handlu, która niejednokrotnie wydawała skargi krytykujące działania UE i USA.

Malmström wyznała, że UE „ma nadzieje, że uda się zamknąć ten sporny rozdział w naszych dwustronnych stosunkach”.

Spada sprzedaż nowych aut w Europie

W czerwcu w UE zarejestrowano po raz pierwszy 1,45 mln nowych aut, aż 7,8 proc. mniej niż przed rokiem – poinformowało Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów (ACEA).
 

W tym roku przed wakacjami europejscy kierowcy ograniczyli zakupy nowych aut. W zeszłym miesiącu w …

Na konflikcie o samoloty nie kończą problemy UE. Spekuluje się, że w najbliższych miesiącach mogą pojawić się dalsze cła na zagraniczne samochody. Malmström oświadczyła niedawno, że UE z zadowoleniem przyjmuje dotychczasowe wstrzymanie decyzji o nałożeniu ceł na samochody i części samochodowe. Zwróciła uwagę, że stwierdzenie, że „samochody europejskie mogą stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa USA jest co najmniej absurdalne”.

Komisarz ostrzegła, że w razie nałożenia taryf UE przedstawi listę równoważącą o wartości 35 miliardów euro. „Mam nadzieję, że nie będziemy musieli wprowadzać w życie tego rozwiązania” – dodała.

Unia Europejska coraz bliżej z Kanadą

Deklaracja zacieśnienia współpracy oraz zapowiedź nowych inicjatyw. W Montrealu zakończył się dwudniowy szczyt Unii Europejskiej i Kanady. Obie strony zapewniają o korzyściach z porozumienia, ale jeszcze nie wszystkie państwa ratyfikowały Kompleksową Umowę Gospodarczą-Handlową (CETA). W przyszłym tygodniu głosowanie odbędzie się …

Nowe umowy z innymi państwami

Dla kontrastu wobec impasu w rozmowach handlowych z Amerykanami, Malmström przedstawiła nowo wybranym członkom Komisji Handlu Międzynarodowego PE najnowsze osiągnięcia w dziedzinie handlu – umowy z Wietnamem i Mercosurem (Argentyna, Brazylia, Paragwaj, Urugwaj i zawieszona od 2016 Wenezuela).

Eurodeputowani pytali o to, czy podpisując umowy handlowe, UE nie zaniedbuje promowania praw człowieka i praw pracowników oraz walki ze zmianami klimatycznymi. Komisarz broniła niedawno zawartych umów handlowych twierdząc, że „mogą przyczynić się do pozytywnej zmiany także i w tych obszarach”. W swojej wypowiedzi niejednokrotnie podkreśliła, że w celu kompleksowej kooperacji z Wietnamem i państwami Ameryki Południowej konieczne jest powiązanie stosunków handlowych z pomocą rozwojową i współpracą polityczną.

20 lat negocjacji zakończone, UE i Mercosur uzgodniły umowę handlową

Unia Europejska oraz cztery kraje zrzeszone w organizacji gospodarczej Mercosur (Wspólny Rynek Południa) porozumiały się co do utworzenia strefy wolnego handlu. Jeśli wziąć pod uwagę wartość zniesionych ceł, to największa umowa gospodarcza zawarta kiedykolwiek przez UE.
 

Negocjacje między Unią Europejską a …

„Umowa handlowa nie ocali Amazonii, ale może być istotnym narzędziem, które pomoże walczyć ze zmianami klimatu” – stwierdziła komisarz, jednocześnie podkreślając, że UE respektuje postanowienia porozumienia paryskiego w swoich umowach. Dzięki temu założenia ustalone na szczycie klimatycznego w 2015 r. stają się wiążące dla państw, które są stronami kontraktów z UE.

W związku z dwudniowym szczytem UE-Kanada, który odbył się w zeszłym tygodniu w Montrealu,  do debaty publicznej powróciła Umowa Gospodarczo-Handlowa z Kanadą (CETA). Obie strony zapewniły o korzyściach płynących z zatwierdzonego w 2017 r. kontraktu, które do tej pory uzyskało 14 ratyfikacji wśród państw członkowskich. Wobec pogarszających się stosunków handlowych z USA i braku rund negocjacyjnych od 2016 r. to Kanada wyrasta na najbardziej aktywnego transatlantyckiego partnera zjednoczonej Europy.

Francja zagłosowała za wolnym handlem z Kanadą

Zgromadzenie Narodowe zagłosowało za przyjęciem Kompleksowej Umowy Gospodarczo-Handlowej z Kanadą (CETA). Debatę poprzedziła kilkugodzinna gorąca debata w parlamencie, jednak opozycja nie była w stanie zablokować ratyfikacji pomimo braku jedności rządzącego Naprzód Republiko!
 

 

Francja tym samym stała się 14. państwem Unii Europejskiej, …