Baku z nowym Jedwabnym Szlakiem połączy Europę ze Wschodem

źródło: Flickr [David Davidson]

Podczas tworzenia nowego Jedwabnego Szlaku łączącego Azję z Europą, Baku znów wydaje się być naturalnym punktem łączącym Wschód i Zachód. Stolica Azerbejdżanu, przez którą przechodziła już antyczna trasa szlaku, teraz chce stać się strefą wolnego handlu na wzór Dubaju.

 

Niemal 400 delegatów zebrało się w zeszłym tygodniu w Baku na corocznym szczycie Międzynarodowego Stowarzyszenia Portów i Przystani (IAPH).

Komisarz ds. Europejskiej Polityki Sąsiedztwa Johannes Hahn podczas wideokonferencji 9 maja zapowiedział, że blok nadal będzie wspierać Baku w rozwoju handlowym. „Usytuowanie geograficzne Azerbejdżanu odgrywa kluczową rolę w budowaniu połączenia między Europą i Azją, a Unia Europejska wciąż będzie wspierać port w Baku w stawaniu się centrum międzynarodowego handlu i logistyki.” – dodaje.

Inwestycje Unii w Azerbejdżanie wynoszą ponad 15 mld dolarów, a ponad 1500 firm z UE ma tam swoje siedziby. Europejczycy inwestują tam przede wszystkim w sektory energii, transportu i handlu.

Przedstawiciele Komisji Europejskiej na konferencji w Baku promowali instrumenty finansowe w ramach programu wspólnotowego finansowania projektów transeuropejskiej infrastruktury transportowej (TEN-T) i zaproponowali system pożyczkowy z Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

Jednak Chiny poszły o krok dalej – ich inicjatywa jednego pasa i jednej drogi reaktywująca Jedwabny Szlak da Europie ropę naftową i gaz prosto z Chin. Szacuje się, że projekty infrastrukturalne przez Eurazję pochłoną 1,2 bln dolarów.

Przy okazji konferencji z przedstawicielami UE, Baku przystąpiło też do protokołu ustaleń z portami w Chinach oraz Bombaju. „[Azerowie] bardzo polegają na chińskiej koncepcji lądowego i morskiego nowego Jedwabnego Szlaku i jako główny ośrodek na Morzu Kaspijskim mają bardzo duży potencjał” – powiedział EURACTIV dyrektor zarządzający IAPH Patrick Verhoeven.

UE zdaje sobie sprawę, że nie jest jedynym graczem na rynku Azerbejdżanu i ma świadomość, że korzyści płynące z otwarcia rynku na Wschód są ogromne. Inna kwestia dotyczy tego, jak Europa jest postrzegana przez kraje Wschodu oraz jak będzie przebiegać główna trasa. „To, że Cosco zakupiło terminale w Grecji całkowicie zmieniło pogląd na to, gdzie właściwie znajdują się <wrota do Europy>” – mówi Verhoeven.

Chiny i Grupa Wyszehradzka: Współpraca w ramach 16+1, czyli wiele hałasu o nic

Nowy Jedwabny Szlak ma na celu rozszerzenie chińskich wpływów gospodarczych i politycznych w Azji, Europie i Afryce. Format „16+1” to jego regionalny wymiar dla Europy Środkowo-Wschodniej. Póki co jednak poziom wymiany handlowej i wzajemnych inwestycji z krajami regionu pozostaje marginalny.

 

Formuła …

Międzynarodowy Port w Baku niedługo będzie oddany do użytku, a nowe połączenie kolejowe między Baku, Tbilisi i Kars rozszerzyło możliwości Azerbejdżanu Południowego Kaukazu w transporcie.

Jak powiedział EURACTIV europoseł Sajjad Karim, „ze względu na kroki podjęte ku dywersyfikacji źródeł energii, dla UE ważne jest, by w przyszłości zwiększać import energii z Azerbejdżanu”. I dodaje: „to także szansa dla Azerbejdżanu, by stać się prawdziwym węzłem handlowym, łączącym wschód z zachodem, północ z południem. To bardzo ambitny plan i w interesie Europy jest, by być jego częścią”.