Włochy: Czy budowa alpejskiego tunelu zostanie dokończona?

Premier Włoch Giuseppe Conte, źródło: European Council

Premier Włoch Giuseppe Conte, źródło: European Council

Premier Włoch Giuseppe Conte zabrał głos w sprawie budowy tunelu kolejowego łączącego Włochy z Francją.  Stwierdził, że blokowanie prac na połączeniem kolejowym z Francją kosztowałoby więcej niż dokończenie budowy, co może budzić zaskoczenie, gdyż w ostatnich miesiącach wydawał się być oponentem przedsięwzięcia.

 

Kość niezgody

Sprawa tunelu co kilka miesięcy wraca do debaty publicznej i wciąż jest kością niezgody. Choć relacje między Francją i Włochami należą raczej do chłodnych, to w tym przypadku problem z porozumieniem w sprawie tunelu ma sama koalicja rządząca we Włoszech.

Premier Włoch – choć nie należy do żadnej partii politycznej – to sympatyzuje z największą partią w koalicji rządzącej, Ruchem 5 Gwiazd. Ten zaś od dłuższego czasu sprzeciwia się projektowi i uważa, że Włochy powinny skupić się na modernizacji istniejących linii transportu. Lider Ruchu 5 Gwiazd, Luigi di Maio otwarcie przyznał, że wciąż planuje blokować przedsięwzięcie.

Włochy: Spór o alpejski tunel nadal trwa

Po oficjalnym zablokowaniu prac przy budowie tunelu łączącego Turyn z Lyonem, teraz Włosi nakazali wstrzymanie kolejnych przetargów na realizację inwestycji. Przyczyną jest konflikt wewnątrzwłoski między dwoma głównymi ugrupowaniami politycznymi – Ruchem Pięciu Gwiazd Luigiego di Maio oraz Ligą Matteo Salviniego.
 

Początkowy …

Zwolennicy tunelu

Słowa włoskiego premiera spotkały się z aprobatą młodszego koalicjanta, skrajnie prawicowej – Ligi, której członkowie od początku popierają prace na tunelem. Matteo Salvini, lider Ligi, powiedział, że rozwój Treno Alta Velocita (TAV) będzie kontynuowany i wezwał do wznowienia prac nad innymi projektami, które są w fazie wstrzymania.

Finansowanie inwestycji

Conte przyznał, że do zmiany zdania skłoniła go oferta z Brukseli. Wcześniejsze ustalenia zakładały, że Unia Europejska, Włochy i Francja poniosą koszta realizacji tunelu alpejskiego w stosunku 40 proc., 35 proc. i 25 proc. Teraz to Wspólnota ma zapłacić za 55 proc. inwestycji i tym samym odciążyć finansowo włoskich podatników.

Oświadczenie włoskiego premiera nie bez przyczyny pojawia się właśnie teraz. Do piątku bowiem UE wyznaczyła Włochom termin na zmianę harmonogramu projektu. A wszystkiemu winne są opóźnienia wywołane głównie konfliktami wewnątrz koalicji rządzącej we Włoszech.

Lider Ruchu 5 Gwiazd, Di Maio podkreśla jednak, że ostatecznie o przyszłości tunelu Turyn – Lyon zdecyduje nie rząd, a parlament. Tam jego partia ma zdecydowaną, choć nie absolutną większość.

Macron apeluje o przezwyciężenie nieporozumień z Włochami

W wywiadzie dla włoskiego publicznego nadawcy RAI, francuski prezydent zaapelował m. in. o przezwyciężenie „nieporozumień”, które pojawiły się między Paryżem a Rzymem.
 

 

Od czasu zawiązania się koalicji antysystemowego Ruchu Pięciu Gwiazd z Ligą w czerwcu 2018 r. relacje między Francją a …

Prace nad tunelem już trwają…

W przypadku ukończenia inwestycji, połączenie kolejowe na linii Turyn-Lyon miałoby prawie 300 km długości, a sam tunel, który wchodzi w jego skład – 58 km. Jeszcze do niedawna przeciwnicy budowy tunelu wskazywali, że do 2059 roku może on przynieść straty w wysokości 7 mld euro. Zwolennicy natomiast krytykują to podejście, uważają z kolei, że otwarcie tunelu wpłynęłoby korzystnie na środowisko, zmniejszyłoby zanieczyszczenia powietrza, a także przyniosłoby dochody z podatków akcyzowych oraz dochody z autostrad.