Bruksela wszczyna postępowanie ws. fuzji Orlenu z Lotosem

Orlen, źródło: Flickr, fot. Juozas Šalna

Orlen, źródło: Flickr, fot. Juozas Šalna

Komisja Europejska zainicjowała postępowanie wyjaśniające, które ma ocenić plany wykupienia Lotosu przez PKN Orlen. KE wyraziła zaniepokojenie proponowaną transakcją, która jej zdaniem może ograniczyć konkurencję na rynku paliwowym w Polsce i krajach sąsiednich.

 

3 lipca PKN Orlen złożył formalny wniosek do KE o zgodę na przejęcie kapitałowe Grupy Lotos. Komisja ma 90 dni (czyli w tym przypadku do 13 grudnia 2019 r.), aby ustalić czy planowana fuzja potwierdza jej wstępne obawy. Rozpoczęcie procedury nie przesądza o jej ostatecznym wyniku.

W Polsce i Czechach uruchomiono rezerwy ropy naftowej

Rządy Polski i Czech zdecydowały o uruchomieniu zapasów ropy naftowej z obowiązkowych zapasów, aby zapewnić rafineriom surowiec po wstrzymaniu dostaw zanieczyszczonej ropy z Rosji.
 

Grupa Lotos zwróciła się do Ministerstwa Energii o zgodę na sięgnięcie po ropę naftową z obowiązkowych zapasów …

Monopol na paliwo

Unijna komisarz ds. konkurencji Margrethe Vestager poinformowała, że KE „zbada czy proponowane przejęcie ograniczy konkurencję i wywoła podwyżkę cen lub zmniejszenie wyboru paliw i produktów pokrewnych dla klientów biznesowych i konsumentów w Polsce i innych państwach członkowskich”. KE podkreśla, że sytuacja pogorszyłaby się przede wszystkim na stacjach paliw i lotniskach.

Komisja ostrzega, że fuzja jedynych koncernów krajowych posiadających rafinerie doprowadzi do monopolu w sektorze przedsiębiorstw producentów i importerów. Powstała w wyniku połączenia spółka stałaby się również liderem w niedetalicznych dostawach oleju napędowego, oraz benzyny i jak podkreśla KE „jedyną alternatywą byłby import, który jest ograniczony ze względu na brak infrastruktury i przestrzeni magazynowych”.

KE zaznacza, że po przejęciu przedsiębiorstwo byłoby czterokrotnie większe niż kolejny w rankingu podmiot na tym rynku w Polsce. „Dzięki fuzji PKN Orlen wyeliminowałby jedynego konkurenta w kilku portach lotniczych” – dodaje Komisja.

Margrethe Vestager zostanie w Brukseli

Znana z twardej ręki wobec międzynarodowych korporacji unijna komisarz ds. konkurencji Margrethe Vestager pozostanie duńskim komisarzem na kolejną pięcioletnią kadencję. Taką decyzję podjęła nowa premier rządu Mette Frederiksen. Ponadto Vestager wciąż liczy się w grze o najważniejsze unijne stanowiska. 
 

Przez ostatnie …

Wpływ na inne kraje

Połączenie dwóch polskich dostawców paliw może mieć także wpływ na kondycję sektora paliwowego w innych państwach członkowskich UE. Po fuzji, PKN Orlen znacznie umocniłby swoją pozycję w zakresie dostaw bitumu nie tylko w Polsce, ale i w Czechach, Estonii, na Litwie, Łotwie i Słowacji.

Co więcej, KE obawia się, że powstały w wyniku fuzji podmiot „straciłby motywację do zaopatrywania swoich konkurentów działających na niższym szczeblu”, co w rezultacie doprowadziłoby do usunięcia ich z rynku.

Ile Rosja zapłaci za brudną ropę? Narastają spory

Co najmniej 30 mln dol. kosztować będzie wymiana instalacji jednej z rafinerii na Białorusi zniszczonych przez zanieczyszczoną ropę z Rosji – ocenili w Mińsku. Odszkodowań chce też Kazachstan.
 
– Wszystkim, którzy wykażą, że ponieśli realne straty, zostaną one zrekompensowane – zadeklarował …

Motywy działania PKN Orlen

Negatywnym aspektom przejęcia zaprzecza prezes PKN Orlen Daniel Obajtek, który tłumaczy, że fuzja dwóch podmiotów ma pozwolić firmie nie tylko istnieć, ale i konkurować na rynku przez następne kilkanaście lat. Zaznaczył, że jeśli nie dojdzie do fuzji to „konkurencja przyjdzie zarówno po Lotos, jak i Orlen”.

Za nadrzędny cel połączenia koncernów uważa „stworzenie silnego gracza z międzynarodowym potencjałem”, z którym będą liczyli się kontrahenci na rynku dostaw paliw. Kapitalizacja dwóch firm ma wynosić 19 mld dolarów, co zbliży nowy podmiot do BP, globalnego giganta w sektorze paliwowym, którego kapitalizacja szacowana jest na 130 mld dolarów.

Iran zatrzymuje brytyjski tankowiec, Londyn odpowie sankcjami?

Pływający pod brytyjską banderą tankowiec „Stena Impero” został zatrzymany w Cieśninie Ormuz przez irańskich komandosów. Teheran podał, że „jednostka złamała morskie przepisy”. Statek i 23-osobowa załoga znajdują się w porcie w Banda Abbas. W Londynie po raz drugi zbiera się …

Orlen czterokrotnie większy niż Lotos

Orlen to spółka założona w 1999 r. Siedzibę ma w Płocku. Jest właścicielem dwóch rafinerii w Czechach i jednej na Litwie. Z kolei zlokalizowana w Gdańsku Grupa Lotos działa na polskim rynku od 1991 r.

Zarówno Orlen, jak i Lotos to przedsiębiorstwa naftowo-gazowe, które prowadzą działalność na rynkach hurtowych i detalicznych produktów rafinacji naftowej w Polsce, Czechach, Estonii, na Litwie, Łotwie i Słowacji. Ich działalność jest związana również z poszukiwaniem i wydobywaniem surowców paliwowych.

Polska nie bierze brudnej ropy z Rosji. Tranzyt wstrzymany.

W środę nocą Polska wstrzymała odbiór rosyjskiej ropy zanieczyszczonej substancjami niszczącymi rafinerie. Także rafinerie w Niemczech wstrzymały odbiór rosyjskiej ropy dostarczanej tam tranzytem przez Polskę i Białoruś.
 
Rosja doprowadziła na skraj kryzysu rafinerie w Europie Środkowej i Wschodniej, wysyłając im …

Skala aktywności Orlenu zdecydowanie przewyższa działania Lotosu. W 2017 r. płocka spółka posiadała 1776 stacji paliwowych, a gdański koncern zaledwie 493. Ilość przetworzonej przez Orlen ropy w tym samym roku była trzykrotnie większa niż produkcja Lotosu (33,2 mln ton oraz 10 mln ton). Przychody netto ze sprzedaży w 2016 r. osiągnęły w przypadku Orlenu 79,5 mld zł, a Lotosu – 20,93 mld zł. W 2016 r. PKN zatrudniał prawie 20 tys. osób, podczas gdy w Lotosie pracowało niespełna 5 tys. ludzi.

Znacznie większy potencjał Orlenu jest efektem częstszej i bardziej intensywnej obecności na rynkach zagranicznych – przede wszystkim na rynku czeskim, gdzie podobnie jak w Polsce jest liderem w sektorze paliwowym. W Polsce różnice między firmami nie są aż tak zauważalne, ponieważ część sieci detalicznej Orlenu jest zlokalizowana za granicą. Jedynym obszarem, w którym Lotos wyprzedza Orlen jest wydobycie surowców – produkcja przedsiębiorstwa jest wyższa o około 2/3.