Brexit: Co z tunelem pod kanałem La Manche?

źródło: Flickr, fot. Adam Foster

źródło: Flickr, fot. Adam Foster

Komisja Europejska chce, aby ruch kolejowy w tunelu pod oddzielającym Wielką Brytanię od Francji kanałem La Manche został utrzymany na obecnych warunkach, jeśli doszłoby do brexitu bez umowy. Przedłużenie obecnych zasad miałoby funkcjonować przez 3 miesiące, aby zapewnić czas na wypracowanie nowego porozumienia w tej kwestii.

 

Bruksela stara się zminimalizować potencjalne negatywne skutki ewentualnego wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej bez umowy określającej przyszłe relacje obu stron. Jednym z elementów tych starań są działania w kierunku utrzymania połączeń transportowych.

Trzy miesiące na wypracowanie nowych rozwiązań

Wielka Brytania lądowo graniczy jedynie z Irlandią, ale dzięki otwartemu w 1994 r. Eurotunelowi pod Cieśniną Kaletańską (czyli najwęższym miejscem kanału La Manche) możliwy jest także transport kolejowy z Francji do Wielkiej Brytanii oraz z powrotem. Gdyby jednak 29 marca doszło do brexitu bez umowy, transport zostałby sparaliżowany przez wprowadzenie obostrzeń celnych i paszportowych.

Przedstawiona przez KE propozycja przewiduje utrzymanie połączenia kolejowego pod kanałem La Manche na dotychczasowych zasadach przez 3 miesiące po ewentualnym no -deal brexit. Czas ten miałby zostać przeznaczony na wypracowanie nowych rozwiązań regulujących funkcjonowanie Eurotunelu. „Zapewni to ochronę pasażerów kolei, bezpieczeństwo obywateli i pozwoli uniknąć poważnych zakłóceń w transgranicznych operacjach kolejowych i usługach wahadłowych po wyjściu Zjednoczonego Królestwa” – głosi oświadczenie KE.

Brexit: Wielka Brytania i Szwajcaria podpisały traktat handlowy

Wielka Brytania i Szwajcaria podpisały umowę, która po brexicie zapewni niezakłóconą kontynuację wartej ponad 30 miliardów funtów wymiany handlowej między oboma państwmi.
 

Podpisanie umowy jest jednym z niewielu konkretnych posunięć zrealizowanych przez Londyn, które mają zapewnić trwałość stosunków handlowych z poszczególnymi państwami tuż …

Londyn obiecuje współpracować

Bruksela postawiła jednak pewien warunek – Londyn także musi utrzymać dotychczasowe standardy kontroli i bezpieczeństwa odnośnie transportu kolejowego pod kanałem La Manche. Jak poinformowała agencja Reutera, strona brytyjska już potwierdziła, że towary wwożone na teren Wielkiej Brytanii Eurotunelem nie będą przez 3 miesiące po brexicie podlegać dodatkowym kontrolom celnym.

Również zarządzające tunelem pod kanałem La Manche brytyjsko-francuskie konsorcjum Eurotunnel zapewniło w styczniu, że podejmuje wszelkie kroki, aby ewentualny brexit bez umowy w jak najmniejszym stopniu zakłócił funkcjonowanie transportu kolejowego między Wielką Brytanią a Francją.

Niespodziewana deklaracja Corbyna ws. brexitu

Lider opozycyjnej Partii Pracy Jeremy Corbyn zadeklarował niespodziewanie warunkową gotowość do poparcia umowy wyjścia Wielkiej Brytanii ze Wspólnoty. Swoje stanowisko przedstawił w liście do brytyjskiej premier.