Rozpoczęły się przesłuchania XVIII Konkursu Chopinowskiego

Ruszyły eliminacyjne przesłuchania Konkursu Chopinowskiego (Photo by Claude Gabriel on Unsplash)

Ruszyły eliminacyjne przesłuchania Konkursu Chopinowskiego (Photo by Claude Gabriel on Unsplash)

W Warszawie rozpoczęły się 10-dniowe eliminacje XVIII Konkursu Chopinowskiego, do których zgłosiło się prawie 160 młodych pianistów i pianistek. O zwycięstwo walczyć będzie w październiku tylko 80 z nich.

 

Rozpoczęte w poniedziałek (12 lipca) eliminacje potrwają do przyszłego piątku (23 lipca).  Harmonogram znajduje się na stronie konkursowej. Przesłuchania odbywające się w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej w Warszawie są transmitowane online w aplikacji moblinej Chopin Competition, na stronie konkursu chopin2020.pl w zakładce Multimedia oraz w kanale Chopin Institute na YouTube oraz w aplikacji Smart TV. Organizatorzy informują również, że bilety są też jeszcze dostępne na stronie https://bilety.nifc.pl/ i w kasach Muzeum Fryderyka Chopina (ul. Tamka 43).

Kultura do przodu

Komisja Europejska (KE) przedstawiła obecny stan sektora kultury w Europie. Wyniki analizy Komisji są bardzo pozytywne, co cieszy w tak niesprzyjającym, by nie powiedzieć wręcz wrogim, klimacie gospodarczym. Wedle jej danych, sektor tzw. kreatywny odpowiada za 4,5 proc. PKB całego …

Koronawirus przyczyną przekładania terminu konkursu

“To już trzeci termin zakładany w historii osiemnastego konkursu. Niestety pierwszy musieliśmy odwołać z powodu pandemii. Przesunęliśmy całość o rok”, tłumaczy dyrektor Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina Artur Szklener. W rozmowie z TVN24 przypomniał, że drugim terminem startu eliminacji był kwiecień, ale na przeszkodzie stanęła trzecia falę pandemii i dopiero lipcowy termin pozwolił na rozpoczęcie eliminacji. Jednak z powodu przesuwania terminów tylko 12 osób zrezygnowało z udziału w przesłuchaniach.

Natomiast rzecznik NIFC Aleksander Laskowski poinformował, że do kwalifikacji napłynęło ponad 500 zgłoszeń z całego świata (prawo startu w tegorocznym konkursie mają pianiści na poziomie profesjonalnym urodzeni między 1990. a 2004. rokiem). “Dopuściliśmy do eliminacji ponad 150 osób. Spośród tych pianistów jury wyłoni 80 uczestników konkursu i oni zagrają – miejmy nadzieję – w październiku. A spośród nich zostanie wyłoniony zwycięzca”, wyjaśnił. Bezpośrednio do październikowych przesłuchań, na podstawie regulaminu, zakwalifikowano ponadto dziewięciu laureatów wybranych konkursów pianistycznych.

Rzecznik instytutu przyznał również, że koronawirus bardzo mocno wpłynął na tegoroczny konkurs. “Musimy być w maseczkach, sala nie jest pełna. Obowiązuje nas szereg rygorów, ale nie zmieniła się istota tego konkursu: muzyka pozostaje w jego centrum”, przekonuje Laskowski.

Lutosławski pierwszym laureatem nowej nagrody UE

„Jesteśmy zachwyceni możliwością uczczenia twórczości polskiego muzyka i kompozytora Witolda Lutosławskiego, pierwszego laureata nowej nagrody `Wielcy Europejczycy`” – powiedział dyrektor generalny EUYO Marshall Marcus.Lutosławski przykładem„Teraz, bardziej niż kiedykolwiek, Europa potrzebuje inspirujących wzorów do naśladowania, a Witold Lutosławski jest dla nas …

Jury etapu eliminacji

Pianistów biorących udział w eliminacjach ocenia 11-osobowe jury. Zasiadają w nim: Ludmił Angelov (Bułgaria), Philippe Giusiano (Francja), Alberto Nosé (Włochy), Piotr Paleczny (Polska), Ewa Pobłocka (Polska), Katarzyna Popowa-Zydroń (Polska), John Rink (USA), Marta Sosińska-Janczewska (Polska), Wojciech Świtała (Polska), Stefan Wojtas (Polska) i Dina Yoffe (Łotwa).

Najważniejsze jest to, żeby ten młody człowiek odkrył coś nowego, świeżego i swojego. Odczytał muzykę w sposób, który jest ciekawy, poruszający, intrygujący, wciągający. Tego oczekuję i to dostaję, czasem tylko w mniejszym lub większym nasileniu. Uczestnicy starają się odnaleźć swoją kompatybilność pomiędzy współczesnym słyszeniem, swoją osobowością i partyturą Chopina”, wyjaśnia Popowa-Zydroń.

Koronawirus: Jak Polska i inne kraje Europy wspierają kulturę?

Przedstawiciele branży w całej Europie apelują o wsparcie

Pianiści z całego świata

Rzecznik instytutu podkreślił natomiast, że o popularności muzyki Chopina zdecydował przede wszystkim geniusz kompozytora, ale też niezwykłe piękno utworów oraz fakt, że “podnosi to, co polskie do wymiaru uniwersalnego” i przemawia do ludzi na całym świecie. Laskowski podkreślił, że nie ma znaczenia kultura, tradycja i system polityczny, w jakich się wychowali.

Wydaje się potwierdzać to fakt, że szczególne zainteresowanie utworami Chopina od lat odnotowuje się daleko od Polski, bo na Wschodzie. Stamtąd też (z Japonii, Chin, Korei Południowej, a nawet Tajlandii czy Malezji) pochodzi również wielu uczestników tegorocznych zmagań konkursowych.