Komisja Europejska zablokuje fuzję Fiata Chryslera i Peugeota?

Komisarz Margrethe Vestager, źródło Wikipedia

Komisarz Margrethe Vestager, źródło Wikipedia

Komisja Europejska wszczęła dochodzenie w sprawie planowanej fuzji przedsiębiorstw motoryzacyjnych Fiata Chrysler Automobiles N.V. (FCA) i Peugeot S.A. (PSA). Bruksela obawia się, że fuzja może przyczynić się do zachwiania rynku konkurencji w Unii Europejskiej.

 

Komisja obawia się, że proponowana transakcja może ograniczyć  konkurencję w odniesieniu do lekkich samochodów dostawczych poniżej 3,5 tony w 14 państwach członkowskich UE i w Wielkiej Brytanii. Bruksela twierdzi się, że koncern, który powstałby w wyniku fuzji włosko-amerykańskiej korporacji Fiata Chryslera i PSA (właściciela takich marek jak Peugeot, Citroën, Opel), miałby zbyt duży udział w rynku. Komisja ma teraz 90 dni roboczych (do 22 października 2020 r.) na podjęcie decyzji.

KE podobne działania podejmuje regularnie, a jedna z nich dotyczy procesu przejęcia kapitałowego polskiej Grupy Lotos przez PKN Orlen. Również w tym przypadku Komisja badała zgodność planowanej fuzji z unijną polityką konkurencji. Ostateczna decyzja KE w sprawie przejęcia Grupy Lotos ma zapaść najpóźniej do końca czerwca 2020 r.

Co odda Orlen żeby kupić Lotos?

Ceną za zgodę Brukseli na polską fuzję paliwową może być sprzedaż części rynku hurtowego. W grę wchodzą bazy paliwowe, ale być może także rurociągi.

 

Czy dwa polskie koncerny naftowe Orlen i Lotos mogą się połączyć? O tym zdecyduje Komisja Europejska, która …

Nowy gigant na rynku motoryzacyjnym?

Zarządy koncernów Fiata Chrysler i Peugeota podpisały w ubiegłym roku umowę dotyczącą połączenia obydwu firm. Nowo powstałe przedsiębiorstwo miałoby być czwartym co do wielkości producentem samochodów na świecie, w którym według ustaleń oba podmioty będą miały po 50 proc. udziałów. Koncerny zapewniły jednak, że mimo zaoszczędzenia łącznie 3,7 mld euro rocznie, fuzja nie będzie wiązać się z zamknięciem fabryk i masowymi zwolnieniami.

Carlos Tavares, prezes PSA, twierdzi, że planowane połączenie „stwarza wielką szansę, aby zająć silniejszą pozycję w przemyśle motoryzacyjnym w czasie, gdy staramy się o przejście do świata czystej, bezpiecznej i zrównoważonej mobilności, i zapewnić naszym klientom produkty, technologie i usługi światowej klasy”.

Jednak powstanie jednej z największych firm motoryzacyjnych na świecie uzależnione jest ostatecznie od decyzji Komisji Europejskiej. Wszystkie fuzje przedsiębiorstw, które mogą mieć wpływ na rynek europejski, podlegają bowiem kontroli wydziału ds. konkurencji Komisji Europejskiej.

Fiat Chrysler i Peugeot się połączą?

Po tym, jak w czerwcu załamały się rozmowy między Fiat Chrysler a francuskim Renault, teraz włosko-amerykański koncern zamierza podjąć negocjacje na temat fuzji z innym francuskim koncernem – PSA, który produkuje m.in. pojazdy pod marką Peugeot.

 

Rozmowy między Fiat Chrysler a …

Komisja ma wątpliwości

W opublikowanym wczoraj (17 czerwca) komunikacie Komisja obawia się, że podmiot powstały z połączenia Fiata Chryslera i Peugeot-Citroëna miałby zbyt duży udział w sprzedaży lekkich samochodów dostawczych o masie do 3,5 tony. Takie pojazdy użytkowe, które ważą mniej niż 3,5 tony – są technicznie łatwe w produkcji, ale sprzedawane zazwyczaj z wysoką marżą. Ponadto w wielu krajach PSA lub FCA są już liderami na rynku lekkich pojazdów użytkowych, a fuzja doprowadziłaby do wyeliminowania jednego z głównych konkurentów, co w efekcie może doprowadzić to do naruszenia przepisów antymonopolowych.

Wśród państw, w których nowo powstała firma miałaby największe udziały w tym segmencie są m.in. Belgia, Chorwacja, Czechy, Francja, Grecja, Hiszpania, Litwa, Luksemburg, Polska, Portugalia, Słowacja, Słowenia, Węgry, Włochy i Zjednoczone Królestwo.

„Fiat Chrysler i Peugeot SA z szeroką gamą marek i modeli, mają silną pozycję w pojazdach użytkowych w wielu krajach europejskich”, skomentowała unijna komisarz ds. konkurencji Margrethe Vestager.

„Starannie ocenimy, czy planowane połączenie firm będzie miało negatywny wpływ na konkurencję na tych rynkach i zapewnimy, aby pozostał zdrowy pejzaż konkurencji dla wszystkich osób i przedsiębiorstw, które są zależne od pojazdów dostawczych w swojej działalności” – dodaje.

Mimo że zgodę na dokonanie fuzji dały już USA, Chiny, Japonia i Rosja, to Bruksela ma zastrzeżenia wobec transakcji. Proponowana fuzja została zgłoszona Komisji 8 maja 2020 roku. Komisja więc ma teraz 90 dni roboczych (do 22 października 2020 roku) na podjęcie decyzji.

Według nieoficjalnych doniesień Agencji Reutera koncerny FCA i PSA odrzuciły żądania KE, by firmy dobrowolnie ograniczyły po fuzji swój udział w europejskim rynku lekkich samochodów dostawczych.