Bułgaria i Grecja przyciągają inwestorów

Boyko Borissov z Alexisem Tsiprasem/ źródło: Boyko Borissov - Facebook

Sofia i Ateny podpisały w środę (6 września) memorandum w sprawie budowy szybkiej linii kolejowej, mając nadzieję na przyciągnięcie inwestycji zagranicznych.

 

Prawicowy bułgarski premier Boyko Borissov spotkał się z greckim premierem Alexisem Tsiprasem w Kavali, w północnej Grecji i podpisał porozumienie w sprawie linii kolejowej łączącej trzy porty w Grecji (Saloniki, Kavala, Alexandroupolis) z trzema portami bułgarskimi (Burgas i Warna na Morzu Czarnym oraz Rusy na Dunaju).

Według bułgarskiego rządu projekt, nazwany „Sea2Sea”, powinien przyciągnąć duże zainteresowanie inwestorów z Bliskiego Wschodu, Chin, Rosji i innych dużych rynków.

Chiny są poważnymi inwestorami linii kolejowych z greckiego portu w Pireusie. W 2016 r. państwowa Chińska Firma Transportowa (COSCO) przejęła większość udziałów w tym porcie. Rząd chiński uważa Pireus za główny punkt wejścia chińskiego eksportu do południowej, wschodniej i centralnej Europy, a także kluczowy ośrodek transportu morskiego na całym Morzu Śródziemnym i terenach wokół niego.

Konsorcjum bułgarsko-greckie zostanie utworzone pod koniec września – tak informują greckie media. Następnie zostanie utworzona agencja ponadnarodowa w celu realizacji projektu przy użyciu funduszy UE i prywatnych źródeł.

Plan rozwoju infrastruktury regionalnej szacowany jest na 5 mld euro, z czego 1 mld przeznaczony jest na budowę na terytorium bułgarskim – informuje natomiast prasa bułgarska.

Borisow złożył wniosek o spotkanie z prezydentem KE Jean-Claude Junckerem w październiku, aby przedstawić mu pomysły na rozwój regionu bałkańskiego. Zależy mu bowiem na uzyskaniu funduszy z tzw. Planu Junckera (Europejskiego Funduszu Inwestycji Strategicznych, lub EFSI).

Bułgarska prezydencja w UE

Od 1 stycznia Bułgaria obejmie rotacyjne przewodnictwo w Radzie UE.

„Patrzymy na naszą prezydencję jako prezydencję bałkańską. Mamy rzadką okazję udowodnić, że istnieją elity polityczne, rozsądne osoby, które położą kres sprzecznościom, a z >>beczki prochu<< region stanie się obszarem dobrobytu” – powiedział Borisow. „Z Alexisem Tsiprasem możemy odgrywać ważną rolę w polityce bałkańskiej w UE” – dodał.

Nowe horyzonty w dziedzinie energii i bezpieczeństwa

Po spotkaniu Tsipras przemawiając na wspólnej konferencji prasowej powiedział, że jest to projekt o znaczeniu historycznym, który ma ogromną wartość ekonomiczną, handlową i geopolityczną.

„Otwieramy nowe szlaki handlowe i rozszerzamy transeuropejską sieć transportową łączącą Morze Egejskie z Dunajem i Morzem Czarnym” – powiedział, zwracając uwagę na to, że projekt jest „poważnym krokiem”, umożliwiającym przekształcenie krajów bałkańskich w obszar dobrobytu gospodarczego.

Lewicowy przywódca podkreślił, że kraje otwierają nowe horyzonty na europejską mapę energetyczną, dodając, że Sofia i Ateny powinny prowadzić dialog w celu rozwiązania problemu kryzysu uchodźców.

Współpraca z Serbią

„Nie przesadzałbym, gdybym stwierdził, że po szczycie z Serbią, który odbył się w lipcu ubiegłego roku, regionalna dynamika rośnie wokół osi grecko-bułgarskiej” –  powiedział Tsipras.

„Region zaczął od mniejszych inwestycji„ – oświadczył z kolei premier Bułgarii Borisow, odnosząc się do projektów infrastrukturalnych na poziomie autostrad i połączeń kolejowych, które są w trakcie realizacji.

„Jeśli plan zostanie zrealizowany, Kavala będzie w stanie rozwinąć stosunki handlowe z portem Rusy i dużą gospodarką śródlądową” – dodał. Rusy jest największym bułgarskim miastem na Dunaju, z mostem drogowym i kolejowym sięgającym Rumunii. Od Bukaresztu dzieli go jedynie 60 km.

„Na poprzednim spotkaniu z Serbią i Grecją oba kraje rozmawiały o możliwości przedłużenia projektu kolejowego do Serbii” – powiedział Borisow.

„Właśnie dlatego postanowiliśmy spotkać się w Warnie 3 października i zorganizować czteropartyjne spotkanie z udziałem Bułgarii, Grecji, Rumunii i Serbii, by sfinalizować projekt” – dodał bułgarski premier.