Warszawa liderem w konsumpcji unijnych funduszy

Według danych ratusza na każdego mieszkańca Warszawy przypada ponad 4,6 tys. zł środków unijnych pozyskanych dla realizowanych w mieście projektów. To dwukrotnie więcej niż w innych dużych miastach; 8 mld zł pozyskanych przez stolicę z UE to prawie roczny budżet Warszawy.

Połowa środków unijnych przeznaczana jest w Warszawie na inwestycje w transport publiczny. Najwięcej pochłania budowa II linii metra współfinansowana ze środków Funduszu Spójności. Ta największa inwestycja samorządowa w kraju ma rozpocząć się na wiosnę i kosztować będzie prawie 5 mld zł; dofinansowanie unijne wyniesie blisko 3 mld zł. Zakończenie prac planowane jest na 2013 r. Dzięki środkom z UE dokończona została także budowa I linii na Bielany – na ten cel pozyskano 320 mln zł.

Unia dopłaci warszawskiemu samorządowi także do zakupu 186 nowych, niskopodłogowych tramwajów. Kontrakt na ich dostawę Tramwaje Warszawskie podpisały w ubiegłym roku, ten zakup pozwoli na wymianę 40 proc. starego taboru. Pierwsze tramwaje mają trafić do stolicy w tym roku.

Dotychczas dzięki unijnemu wsparciu powstała nowa trasa tramwajowa Bemowo-Młociny (15,3 mln zł dofinansowania); zmodernizowana została też trasa w ciągu Al. Jerozolimskich (dofinansowanie unijne to 54,9 mln zł). Łącznie na projekty tramwajowe, m.in. na zakup 60 tramwajów, które mają kursować do dzielnic Białołęka, Targówek i Praga Północ, Warszawa zamierza pozyskać prawie 777 mln zł.

Dzięki pieniądzom z UE rozbudowywane i modernizowane są także drogi. Wartość unijnego dofinansowania związanych z tym projektów przekroczyła w 2009 r. 1 mld zł; 255 mln zł ma być przeznaczone na budowę trasy Mostu Północnego, który ma zostać oddany do użytku pod koniec 2011 r.

Dofinansowana przez UE była także modernizacja Al. Jerozolimskich; prace na odcinku od Ronda Zesłańców Syberyjskich do ul. Łopuszańskiej kosztowały 46 mln zł i już zostały rozliczone z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Kolejne 170 mln zł, które miasto otrzymało w ubiegłym roku , przeznaczone będzie na projekt trójpoziomowego węzła Łopuszańska-Kleszczowa. Z tego samego funduszu pochodziło 72,5 mln zł na budowę Trasy Siekierkowskiej (odcinek od węzła Bora Komorowskiego do ul. Płowieckiej). Kolejne 118 mln zł Warszawa dostała w ubiegłym roku na budowę węzła Marsa – ostatniego odcinka tej trasy.

W tym tygodniu podpisane zostały umowy na dofinansowanie czterech kolejnych projektów drogowych realizowanych w stolicy – przebudowę ul. Modlińskiej, modernizację wiaduktu na ul. Powązkowskiej, rozbudowę Al. Wilanowskiej i budowę ul. Nowolazurowej. Łączna ich wartość to 398 mln zł, a wysokość dofinansowania – ponad 290 mln.

Dzięki wsparciu UE modernizowane są też podwarszawskie linie kolejowe. Europejskie wsparcie stolica otrzymała też na modernizację oczyszczalni Czajka i wodociągów: centralnego i północnego. Unia dopłaci do tego przedsięwzięcia prawie 2 mld zł.

Największym projektem europejskim w dziedzinie edukacji jest budowa Centrum Nauki Kopernik. Jego siedziba powstaje nad Wisłą, w centrum miasta.

W 2009 r. łączne dofinansowanie kilkunastu projektów dotyczących warszawskiej służby zdrowia wyniosło 44,7 mln zł. Dzięki tym środkom zakupiony został m.in. specjalistyczny sprzęt dla kilku stołecznych szpitali.

Ponad 17 mln zł z Europejskiego Funduszy Rozwoju Regionalnego wsparło modernizację Krakowskiego Przedmieścia.

Z udziałem środków z UE w mieście realizowanych jest też kilka inwestycji kulturalnych: m.in. przebudowa i modernizacja Teatru Powszechnego czy adaptacja podziemi Katedry Polowej WP na Muzeum Ordynariatu Polowego. Unijne pieniądze wsparły też Muzeum Warszawskiej Pragi (15 mln zł.) W drugiej połowie br. ma rozpocząć się także gruntowny remont warszawskiej Bazyliki Archikatedralnej p.w. św. Jana Chrzciciela. (tmw)