Dojdzie do reaktywacji wielkiego projektu kolejowego Słowenii. Węgry oferują wielomilionową pomoc

Węgry, Słowenia

Linia Divaca – Koper ma być ostatnim odcinkiem tzw. Bursztynowego Korytarza Kolejowego, z którego może skorzystać również Polska. / Foto via [@guilhermestecanella]

Rząd Słowenii wystąpił do parlamentarnej komisji ds. polityki zagranicznej o zawarcie umowy między Słowenią a Węgrami o współpracy przy budowie drugiego toru kolejowego Divača-Koper (2TDK). To może być jedna z ważniejszych inwestycji infrastrukturalnych w Słowenii.

 

 

Zgodnie z informacjami dziennika „Dnevnik” inwestycja miałaby pochłonąć 522 mln euro, z czego Węgry wniosłyby 200 mln euro, a Słowenia 322 mln euro.

Polski Sejm przegłosował uchwałę popierającą weto ws. budżetu UE i praworządności / Europa i świat w skrócie

Guy Verhofstadt uważa, że gdy wspólnota pozwoli Polsce i Węgrom na zawetowanie budżetu – to straci całkowicie swoją wiarygodność / Europa i świat w skrócie.

Inwestycja kolejowa na potwierdzenie współpracy premierów?

Jednak, jak napisał dziennik „Delo”, nie jest jasne, dlaczego Węgry mają być zaangażowane w budowę nowego toru kolejowego do adriatyckiego portu i miasta Koper od stacji Divaca i zarządzanie nim. Pojawiają się spekulacje dotyczące 200 mln euro zaproponowanych przez Węgry i tego, co Słowenia może zaproponować w zamian.

Opozycja uważa, że porozumienie jest kolejnym znakiem świadczącym o zacieśnianiu współpracy między premierem Janezem JanšąViktorem Orbanem. Szef słoweńskiego rządu jako jedyny wsparł Polskę i Węgry w ich dążeniu do „zachowania porozumień unijnego szczytu z lipca br. ws. wieloletniego budżetu UE”, tj. zawetowania powiązania unijnych funduszy z praworządnością.

Linia Koper-Divaca o długości 44,3 km jest obecnie jednotorowa i zelektryfikowana. Oprócz przewozów pasażerskich prowadzony jest nią intensywny ruch towarowy, w dużym stopniu z Węgier. Nowa nitka, mająca istotnie zwiększyć przepustowość, prowadziłaby krótszą trasą, o długości 27,1 kilometra.

Krajowy Plan Odbudowy szansą na rewitalizację polskiej gospodarki [WYWIAD]

Polska ma dobrą strategię dotyczącą dekarbonizacji?

Do dwóch razy sztuka?

To kolejne podejście do zagadnienia. We wrześniu 2017 r. w Słowenii ogłoszono referendum w sprawie realizacji inwestycji, w którym zagłosowało 20,5 proc. uprawnionych. Za realizacją było 53,5 proc. głosujących.

Wynik referendum zaskarżono do Sądu Najwyższego społeczni aktywiści, od lat krytykujący inwestycję jako zbyt drogą. Wówczas premier Słowenii Miro Cerar podał się do dymisji. Koszty inwestycji kilka lat temu szacowano na około miliard euro.

Jednak pierwotne plany budowy nowego toru, a właściwie nowej linii kolejowej mówiły o koszcie nawet 1,4 mld euro, ale w 2016 r. rząd nakazał poszukać oszczędności w projekcie.

Polska w 2030 r. z najbardziej zanieczyszczoną i najdroższą energią elektryczną w UE? [RAPORT]

Na jakim etapie transformacji energetycznej znajdować się będzie Polska za 10 lat?

Linia, która ma domknąć Bursztynowy Korytarz

Linia Divaca – Koper ma być ostatnim odcinkiem tzw. Bursztynowego Korytarza Kolejowego (korytarz nr 11). Ma on stanowić uzupełnienie połączeń istniejących szlaków kolejowych w poszczególnych krajach.

Zapewni m.in. połączenie z liniami kolejowym Polski i Węgier. Docelowo (po 2026 r.) główną trasą, którą pociągi korzystające z Korytarza Bursztynowego będą przewozić towary z Polski na południe.

Zdaniem ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka, który w 2017 r. podpisał memorandum ws. powołania Rady Wykonawczej Amber Rail Freight Corridor (Kolejowego Korytarza Towarowego nr 11), jego utworzenie będzie miało wpływ na rozwój połączeń towarowych między Warszawą a granicą polsko-białoruską, a także rejonem Katowic i Krakowa a ośrodkami na Słowacji, Węgrzech i w Słowenii.