Unijne wsparcie dla polskiego transportu, infrastruktury i elektroenergetyki

4,5 mld zł z UE na inwestycje transportowe - podpisanie umów, źródło miir.gov

4,5 mld zł z UE na inwestycje transportowe - podpisanie umów, źródło miir.gov

Prawie 4,5 mld zł z budżetu UE przeznaczono na budowę dworców, drogi S7, modernizację linii kolejowych, rozbudowę Portu Gdynia. Na rozwój sieci elektroenergetycznych w Polsce – kolejne 380 mln zł.

 

W piątek (28 grudnia) podpisane zostały kolejne umowy na współfinansowanie z unijnych funduszy projektów transportowych i infrastrukturalnych oraz elektroenergetycznych.

Do 2020 r. Polska ma otrzymać ponad 23 proc. środków UE z polityki spójności.

Polska sprawnie wydaje unijne fundusze

Do końca 2018 roku instytucje zaangażowane w realizację projektów unijnych mają rozdzielić łącznie 70 proc. pieniędzy z polityki spójności przyznanych Polsce na lata 2014-2020.
 

„Z 330 mld zł dostępnych w ramach polityki spójności na lata 2014-2020 zakontraktowaliśmy już 67,5 proc. To …

Najwięcej  pieniędzy na kolej i rozbudowę Portu Gdynia

Beneficjentami 11 umów na dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, podpisanych w siedzibie Centrum Unijnych Projektów Transportowych, są: PKP SA, PKP PLK, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) oraz Zarząd Morskiego Portu Gdynia.

Wiceminister inwestycji i rozwoju Małgorzata Zielińska, która uczestniczyła w uroczystości podpisania umów o łącznej wartości ponad 8 mld zł, poinformowała, że kwota zakontraktowanych funduszy UE w skali całego programu Infrastruktura i Środowisko wyniesie 90,4 mld zł, co stanowi prawie 77 proc. dostępnej puli środków.

Według ministerstwa inwestycji i rozwoju głównym beneficjentem podpisanych w piątek umów jest PKP, które na inwestycje dworcowe otrzymały ponad 412 mln zł. „Ich łączna wartość to ponad 605 mln zł” – podano w komunikacie resortu.

Premierzy państw nadbałtyckich wspólnie o bezpieczeństwie i transporcie

Szefowe rządów Estonii, Litwy i Łotwy spotkali się w Wilnie w ramach formatu Bałtyckiej Rady Ministrów. Premierzy trzech nadbałtyckich republik rozmawiali o bezpieczeństwie oraz o trasie kolejowej Rail Baltica. Zadeklarowali również, że ich kraje pozostaną w jednej strefie czasowej.
 

Bałtycka Rada …

Prezes PKP SA Krzysztof Mamiński poinformował, że dzięki unijnym funduszom zmodernizowanych zostanie dziewięć dworców kolejowych w województwie pomorskim (m.in. Gdańsk Główny, Gdańsk Oliwa i Gdańsk Wrzeszcz) oraz dworzec w Suszu w woj. warmińsko-mazurskim. Przebudowanych i zmodernizowanych zostanie też 10 dworców kolejowych w województwach: lubuskim oraz wielkopolskim (w tym dworzec w Gorzowie Wielkopolskim).

Ponadto modernizacji doczeka się dworzec w Kielcach i dworce kolejowe województw: małopolskiego, podkarpackiego czy pomorskiego oraz na Mazowszu (m.in. w Brwinowie, Ożarowie Mazowieckim i Sochaczewie). „Tych dworców w ramach programu inwestycji dworcowych zmodernizujemy prawie 200. To dużo, choć to nie wszystkie, które byśmy chcieli” – powiedział prezes Mamiński. Zapowiedział przy tym, że będzie się starał o dodatkowe możliwości, bo PKP przygotowała już również inne inwestycje dworcowe.

Z  unijnych środków dofinansowane zostaną też prace na towarowej linii kolejowej C-E 65, czyli tzw. węglówce, na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo, a także przebudowa stacji Rzeszów Główny wraz z niezbędną infrastrukturą.

500 mln zł na S7

Natomiast dofinansowanie w wysokości ponad 500 mln zł trafi na budowę drogi S7 między Warszawą a Grójcem. Wiceminister Zielińska przyznała, że jest to „bardzo oczekiwany projekt” i zapowiedziała podpisanie w przyszłym roku umowy na budowę kolejnego odcinka tej drogi.  “W przyszłym roku naszym wyzwaniem jest podpisanie odcinka drogi ekspresowej S7 Napierki-Płońsk” – oświadczyła.

Ponad 300 milionów euro z UE na infrastrukturę drogową w Polsce

Komisja Europejska poinformowała wczoraj (6 września), że do Polski trafi z unijnego budżetu 320 mln euro na budowę dróg ekspresowych. Dzięki temu wsparciu dofinansowana zostanie budowa kolejnych odcinków S5 i S17.

Ponad 250 mln zł na Port Gdynia

Resort inwestycji i rozwoju poinformował, że pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia, a także przebudowa nadbrzeży w porcie, ma kosztować ponad 500 mln zł, z czego ponad połowa z budżetu UE. Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia Adam Meller podkreślił, że oprócz prac modernizacyjnych i budowlanych, ulepszone zostaną również warunki nawigacyjne.

Pełniący obowiązki dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych Przemysław Gorgol podkreślił, że Port Gdynia odgrywa znaczącą rolę w transeuropejskiej sieci transportowej, tymczasem zbyt mała głębokość portu ogranicza możliwości obsługi dużych statków i efektywność ekonomiczną przewozów morskich.

Fundusze europejskie: Co dalej z zastrzykiem pieniędzy dla polskiej gospodarki?

Fundusze europejskie mocno wpłynęły na polską gospodarkę. Były jednym z czynników, który pozwolił Polsce uniknąć poważnych skutków kryzysu finansowego. Rozpoczęły się już negocjacje nad nowym siedmioletnim okresem finansowania. Parlament Europejski chce, aby jego głos był podczas tych negocjacji dobrze słyszalny.
 

Zdecydowana …

Pieniądze z UE również na sieci elektroenergetyczne

Tego samego dnia w ministerstwie energii podpisane zostały umowy na dofinansowanie trzech nowych projektów sieciowych, które mają zrealizować Polskie Sieci Elektroenergetyczne S.A. (PSE S.A.). Ogólny ich koszt, to prawie 1,7 mld zł., w tym dofinansowanie ze środków unijnych z Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 – ponad 300 mln zł.

W podpisaniu dokumentów uczestniczyli: minister energii Krzysztof Tchórzewski i pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Piotr Naimski, a ze strony beneficjenta – prezes i wiceprezes zarządu PSE S.A. Eryk Kłossowski i Włodzimierz Mucha.

Polska i Czechy: Jak „odnowić” miks energetyczny?

Zarówno w Polsce, jak i w Czechach węgiel stanowi główny filar energetyki. W Polsce odpowiada za około 80 proc. wytwarzanej energii. W Czechach udział węgla w koszyku energetycznym jest dwa razy niższy ze względu na rosnące znaczenie energii jądrowej.
 

Oba kraje …

Według komunikatu resortu ponad 300 mln zł ma trafić na budowę linii Gdańsk Przyjaźń-Żydowo Kierzkowo-Słupsk wraz z budową stacji oraz linii Bydgoszcz Zachód-Piła Krzewina wraz z rozbudową stacji. Realizacja tych projektów ma umożliwić podłączenie planowanych dopiero morskich farm wiatrowych Baltica i Bałtyk Środkowy o łącznej mocy 2016 megawat do krajowego systemu elektroenergetycznego oraz poprawić zasilanie sieci 400, 220  i 110 kilovolt (kV). Prawie 76 mln zł będzie ponadto przeznaczonych na budowę linii elektroenergetycznej 400 kV Czarna – Polkowice wraz z rozbudową stacji.

Minister Tchórzewski podkreślił, że projekty PSE dotyczące budowy, rozbudowy i modernizacji infrastruktury energetycznej służą poprawie bezpieczeństwa energetycznego i wspierają rozwój odnawialnych źródeł energii. “Z satysfakcją chciałbym podkreślić, że  PSE są aktywnym beneficjentem unijnych środków, stawiającym na innowacyjność i rozwój polskiej gospodarki” – dodał szef resortu energii.

Komitet Regionów UE broni polityki spójności jako siły napędowej innowacji

Wykorzystując środki z funduszy polityki spójności, UE powinna wzmocnić regionalne inwestycje w innowacje, aby móc konkurować z USA i Chinami – podkreślili przywódcy regionalni podczas Europejskiego Szczytu Innowacji w Brukseli.
 

Niedawny raport opublikowany przez Europejski Bank Inwestycyjny alarmował, że „inwestycje w …