Rumunia: Przedwyborcze metro? Bukareszt z kolejną linią podziemnej kolejki

Prezydent Rumunii Klaus Iohannis (siedzi w środku) podczas inaugurującego przejazdu otwarcie 5. linii metra w Bukareszcie. / Foto via EURACTIV Romania

Prezydent Rumunii Klaus Iohannis (siedzi w środku) podczas inaugurującego przejazdu otwarcie 5. linii metra w Bukareszcie. / Foto via EURACTIV Romania

We wtorek (15 września) otwarto piątą linię metra w Bukareszcie. Obecnie sieć metra w stolicy Rumunii składa się z pięciu linii o łącznej długości tras wynoszącej 78,5 km. Inaugurację inwestycji przyspieszyły zaplanowane na koniec września wybory samorządowe?

 

 

Wysocy rangą urzędnicy jako pierwsi podróżowali nową linią metra w Bukareszcie. Jest to pierwsza linia zbudowana od podstaw od końca komunizmu.

Jeden z największych projektów infrastrukturalnych w Bukareszcie, linia M5, była opóźniona przez lata, a pierwszy przetarg na jej budowę odbył się w 2008 r.

Izrael podpisał porozumienie ze Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi i Bahrajnem. Aleksander Łukaszenka boi się Harry'ego Pottera? / Europa i świat w skrócie

A Aleksiej Nawalny informuje, że czuje się już lepiej i oddycha samodzielnie. Opublikował nawet w internecie swoje zdjęcie z rodziną.

Rumunia: Otwarcie nowej linii w trybie kampanii wyborczej?

Budowa rozpoczęła się dopiero w 2011 r., ale finansowanie było poważnie ograniczane przez lata, do czasu zatwierdzenia przez Komisję Europejską środków z funduszu spójności. Później Rumunia musiała wystąpić o pozwolenie na wykorzystanie środków poza wieloletnie ramy finansowe (WRF) na lata 2007-2013, a kilka opóźnień jeszcze bardziej wydłużyło pierwotny termin.

Oficjalne otwarcie nie oznacza, że udało się zakończyć wszystkie prace. Nadal na rozstrzygnięcie czeka przetarg na nowy tabor. Skąd więc taki pośpiech?

Rumuńscy politycy prowadzą kampanię w wyborach samorządowych, które mają się odbyć za niecałe dwa tygodnie, a linię oficjalnie zainaugurowali prezydent Klaus Iohannis, premier Ludovic Orban i znacząca grupa innych dygnitarzy.

Rumunia: Rząd Ludovica Orbana przetrwał, bo nie było kworum w parlamencie

W rumuńskim parlamencie nie doszło ostatecznie do głosowania nad wotum nieufności wobec mniejszościowego gabinetu Ludovica Orbana. Opozycyjnym socjaldemokratom znów nie udało się więc obalić centroprawicowego rządu.

Metro w Bukareszcie za pieniądze UE

Otwarty we wtorek odcinek liczy 7,2 km długości. Linia łączy dzielnicę Drumul Taberei w południowo-zachodniej części miasta z obrzeżami centrum, zapewniając przesiadkę na linie M1/M3. Pasażerowie mogą korzystać z dziesięciu stacji.

Wartość projektu to ok. 3,2 mld lei (ok. 2,9 mld zł). Inwestycja w 85 proc. finansowana jest ze środków unijnych, a w 15 proc. – z budżetu centralnego.

Obecnie sieć metra w Bukareszcie składa się z pięciu linii o łącznej długości tras wynoszącej 78,5 km. Pierwszy odcinek uruchomiono w 1979 r. W 2018 r. z metra skorzystało 179,7 mln pasażerów. Średnio, wg oficjalnych danych, z metra korzysta ok. 600 tys. osób dziennie. Odpowiada to 20 proc. liczbie osób korzystających z komunikacji publicznej w stolicy Rumunii.

„To wielkie osiągnięcie i trzeba to przyznać. Na pewno największe tego typu w Rumunii po rewolucji w 1989 r. (obalenie reżimu komunistycznego Nicolae Ceaușescu). Z pewnością przyczyni się do poprawy jakości życia w Bukareszcie i bardzo ważne jest, aby kontynuować ten kierunek. Ludzie chcą infrastruktury, mobilność staje się coraz ważniejsza dla każdego mieszkańca. Potrzebujemy dużo infrastruktury transportowej, podkreślił prezydent Rumunii Klaus Iohannis.

Z przeprowadzonego przez pracownię IMAS sondażu wynika, że na poziomie ogólnokrajowym na największe poparcie może liczyć rządząca Partia Narodowo-Liberalna (PN-L) premiera Ludovia Orbana – 33,6 proc. Na drugim miejscu jest Partia Socjaldemokratyczna (PSD) – 20,8 proc. Na trzecim – liberalna Partia Wolności, Jedności i Solidarności  (USR-PLUS Alliance) z 18,3 proc. deklarowanego poparcia.