Ponad 84 mln euro na modernizację kolei w Świętokrzyskiem

Dworzec w Skarżysku-Kamiennej nocą, źródło: Wikipedia, fot. Johnywalker

Dworzec w Skarżysku-Kamiennej nocą, źródło: Wikipedia, fot. Johnywalker

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego dofinansuje remont liczącego ponad 100 km odcinka większej trasy prowadzącej z Łodzi do Dębicy. Konkretnie chodzi o fragment linii kolejowej nr 25 między Sandomierzem a Skarżyskiem-Kamienną, leżący w całości na terenie województwa świętokrzyskiego.

 

Jak poinformowała w swoim komunikacie Komisja Europejska, modernizacja torów oraz przebudowa 22 znajdujących się na tej trasie przystanków sprawi, że „mieszkańcy skorzystają z bardziej nowoczesnego, bezpiecznego i łatwiejszego dostępu do sieci przewozu pasażerów”. W sumie wyremontowany zostanie odcinek o łącznej długości 104 km oraz – oprócz stacji – także 69 przejazdów kolejowo-drogowych, 35 peronów, 25 km elektrycznej sieci trakcyjnej oraz 107 innych obiektów inżynieryjnych.

„Ten finansowany przez UE projekt umożliwi szybszy transport ładunków, a to z kolei da nowe możliwości gospodarcze. Ponadto, pasażerowie skorzystają na skróceniu trasy” – mówiła komisarz ds. polityki regionalnej Corina Creţu. To dlatego, że w ramach dofinansowanego w ramach unijnej polityki spójności projektu wyremontowany zostanie także odcinek torów między Sandomierzem a Ostrowcem Świętokrzyskim. Dzięki temu, powróci na tę trasę regularny ruch pasażerski.

411 mln euro na rozbudowę kolei miejskiej w Łodzi

Komisja Europejska poinformowała o przyznaniu w ramach Funduszu Spójności 411 mln euro na budowę podziemnego łącznika kolejowego między dwiema istniejącymi już stacjami – Łodzią Fabryczną a Łodzią Kaliską. Powstać ma także łącznik do kolejnej stacji – Łódź Żabieniec.
 
Łódź to trzecie …

Pierwsze prace już rozpoczęte

Trasa z Łodzi do Dębicy, w tym odcinek Sandomierz – Skarżysko-Kamienna, znajduje się w kompleksowym korytarzu transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Stąd m.in. dofinansowanie tej inwestycji z funduszy UE. Łączny koszt inwestycji to 108,3 mln euro. Wysokość unijnego dofinansowania to zaś 84,1 mln euro. Zakończenie prac zaplanowane jest na 2020 r.

Pierwsze prace na trasie kolejowej między Sandomierzem a Skarżyskiem-Kamienną już trwają. Dotyczą one odcinka między stacjami Skarżysko-Kamienna a Starachowice Wschodnie, gdzie nie tylko wymieniany jest jeden z torów, ale także instalowana jest nowa sieć trakcyjna. Remontowane są już także perony w Marcinkowie, Skarżysku-Kościelnym, Starachowicach oraz Wąchocku.

Ponad 300 milionów euro z UE na infrastrukturę drogową w Polsce

Komisja Europejska poinformowała wczoraj (6 września), że do Polski trafi z unijnego budżetu 320 mln euro na budowę dróg ekspresowych. Dzięki temu wsparciu dofinansowana zostanie budowa kolejnych odcinków S5 i S17.