Ponad 194 mln euro w ramach polityki spójności na dwa polskie projekty transportowe

Ujście Świny do Morza Bałtyckiego, źródło: Wikipedia, fot. User:Specjal b

Ujście Świny do Morza Bałtyckiego, źródło: Wikipedia, fot. User:Specjal b

Jak poinformowała Komisja Europejska, dwie polskie inwestycje związane z transportem otrzymają dofinansowanie w ramach funduszu spójności. Pierwszy dotyczy budowy nowej linii tramwajowej w Warszawie, zaś drugi tunelu w Świnoujściu.

 

Łącznie na oba projekty przekazane zostanie 194,2 mln euro. Zdecydowanie więcej otrzymają władze Świnoujścia, które chcą lepiej połączyć ze sobą części znajdującego się na trzech wyspach – Uznam, Wolin i Karsibór – miasta. Przez jego środek płynie rzeka Świna. Dziś pokonać ją można dzięki przeprawie promowej. 180 mln euro z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ma wspomóc budowę tunelu pod dnem rzeki, nowej łączącej obie części miast drogi oraz kolejnych połączeń drogowych, które ułatwią dojazd do tunelu.

Dziś konieczność czekania na przeprawę promową utrudnia życie mieszkańcom, a spóźnienie się na przeprawę przysparza wielu kłopotów także turystom. Dworzec kolejowy znajduje się po jednej stronie rzeki (na wyspie Wolin), a najpopularniejsze wśród turystów plaże i hotele po drugiej (na wyspie Uznam). Budowa tunelu oraz nowych dróg ma się zakończyć w kwietniu 2022 r.

Powstanie kolejny odcinek Via Carpatia

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk i minister transportu i budownictwa Słowacji Arpad Erseka podpisali wczoraj (16 lipca) umowę o połączeniu polskiej drogi ekspresowej S19 ze słowacką R4 stanowiącego fragment transeuropejskiego szlaku drogowego Via Carpatia.

Nowe tramwaje w Warszawie

Druga dofinansowana w ramach polityki spójności inwestycja realizowana jest w stolicy. Komisja Europejska przyznała w tej samej transzy co wsparcie dla Świnoujścia także środki dla Warszawy na budowę nowej linii tramwajowej do osiedla Gocław w południowo-wschodniej części miasta w dzielnicy Praga-Południe. Powstać ma nowa odnoga, która od al. Waszyngtona, ma wzdłuż tzw. Kanału Wystawowego na obrzeżach Parku Skaryszewskiego poprowadzić przez Saską Kępę aż na Gocław. Dzięki temu poprawić ma się dojazd z tego osiedla w kierunku centrum miasta.

Budowa nowej linii tramwajowej rozpocznie się w przyszłym roku a planowo zakończy w październiku 2020 r. Dzięki przyznanym z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 14,2 mln euro możliwy będzie także zakup 18 nowych składów tramwajowych. „Projekt pomoże w rozwoju Gocławia, czyniąc to wielkie osiedle bardziej dostępnym. Wszyscy mieszkańcy Warszawy będą mogli zaś cieszyć się z lepszej jakości powietrza, ponieważ ten projekt przyczyni się też do redukcji ilości spalin w stolicy” – powiedziała komisarz ds. polityki regionalnej Corina Creţu.

Komisja Europejska rzuca nieco światła na reformę polityki spójności

Komisja Europejska wyjaśniła w ostatnią w środę (21 czerwca) niektóre szczegóły swojej propozycji reformy polityki spójności w kolejnym długoterminowym budżecie UE podczas drugiej rundy dyskusji z posłami do PE.
 
Większa elastyczność i uproszczenie w zamian za wyższe stawki współfinansowania – tak Komisja …