Komisarz Oettinger: Katastrofa wiaduktu w Genui to nie wina UE

Komisarz Günther Oettinger// Źródło: KE

Komisarz ds. budżetu i zasobów ludzkich Günther Oettinger odpowiedział w ten sposób na zarzuty formowane przez włoskiego wicepremiera Matteo Salviniego. Stwierdził on bowiem, że jedną z przyczyn zawalenia się wiaduktu w Genui był problem z wydatkowaniem unijnych funduszy na infrastrukturę. Oettinger odrzucił te oskarżenia.

 

W katastrofie wiaduktu w Genui śmierć poniosło prawie 40 osób. Kilkanaście kolejnych zostało rannych. Strażacy, ratownicy oraz psy tropiące wciąż przeszukują gruzowisko w nadziei na odnalezienie żywych ludzi. Zaginionych jest bowiem prawie 20 osób. Włoska prokuratura prowadzi śledztwo w sprawie katastrofy. Włoski rząd już zapowiedział wyciągnięcie konsekwencji wobec kierownictwa Autostrade per l’Italia, czyli należącej do Grupy Benetton spółki zarządzającej częścią włoskich autostrad. Ale Rzym skrytykował także w kontekście katastrofy UE.

Salvini oskarża UE

Wicepremier i jednocześnie lider prawicowej Ligi Matteo Salvini stwierdził bowiem, że do katastrofy przyczyniły się zbyt sztywne reguły wydatkowania unijnych środków infrastrukturalnych. „Jeśli zewnętrzne obostrzenia uniemożliwiają nam czynienie naszych dróg czy szkół bezpiecznymi, to pojawia się poważna wątpliwość czy jest sens dalej podporządkowywać się tym regułom” – powiedział Salvini w rozmowie z serwisem Bloomberg.  „Nie może być żadnych kompromisów pomiędzy kwestią zasad fiskalnych a bezpieczeństwem Włochów” – dodał. W przypadku, gdy dług państwa jest zbyt wysoki, UE ogranicza możliwość wydatkowania środków na inwestycje w infrastrukturę. Salvini już zapowiedział, że Rzym nie będzie więcej stosował się do tych zasad.

Bruksela szybko odpowiedziała na napływające z Włoch oskarżenia. Günther Oettinger stwierdził na Twitterze, że „to bardzo ludzkie szukać winnych, gdy zdarza się coś tak strasznego jak w Genui”. Zwrócił także uwagę na to, że UE w ramach polityki spójności wpompowała w ramach obecnej siedmioletniej perspektywy budżetowej już 2,5 mld euro we włoskie połączenia drogowe i kolejowe oraz 12 mld w inne inwestycje.

Rzecznik KE: Zachęcaliśmy do konserwacji infrastruktury

Z kolei rzecznik Komisji Europejskiej Christian Spahr także odrzucił sugestie Salviniego. Przypomniał, że w kwietniu 2018 r. Komisja Europejska zatwierdziła specjalny plan modernizacji włoskich autostrad. „W ramach uzgodnionych reguł finansowych państwa członkowskie mają wolność w ustalaniu konkretnych priorytetów, na przykład w obszarze rozbudowy lub utrzymania infrastruktury. UE zachęcała wręcz, aby w przypadku Włoch środki szły właśnie na cele infrastrukturalne” – dodał Spahr.

Rzecznik KE stwierdził ponadto, że unijne przepisy nakazują regularne monitorowanie stanu technicznego dróg i mostów oraz utrzymywanie wysokich standardów bezpieczeństwa. Komisja szybko zadeklarowała także pełną gotowość do udzielenia Włochom oraz władzom Genui wszelkiej koniecznej pomocy.

Co najmniej 39 ofiar zawalenia się wiaduktu w Genui

Wiele wskazuje na to, że ofiar śmiertelnych zawalenia się wiaduktu w Genui może być jeszcze więcej, ponieważ ratownicy wciąż przeszukują gruzowisko. Wiadomo, że oprócz Włochów wśród ofiar śmiertelnych są jeszcze obywatele Francji, Albanii, Chile oraz Dominikany. Nie ma informacji, aby …