Komisja Europejska zatwierdziła trzy kolejne polskie projekty związane z infrastrukturą transportową. Ich łączna wartość to 676 mln euro. To zarówno regionalne inwestycje na Śląsku oraz na Warmii i Mazurach, jak i jeden projekt ogólnopolski.
Wszystkie te projekty mają obniżyć koszty transportu, poprawić jego bezpieczeństwo, a także skrócić czas przejazdu.
Nowy system zarządzania ruchem
Pierwszy z projektów dotyczy modernizacji krajowego systemu komunikacji kolejowej. To system zarządzający ruchem kolejowym na obszarze całego kraju. Jest on jednak obecnie przestarzały i niekompatybilny z europejskim systemem zarządzania komunikacją kolejową.
Dzięki unijnemu finansowaniu stare technologie kontroli i łączności zostaną zastąpione przez nowoczesne. Zmiany obejmą wszystkie 14 tys. kilometrów polskiej sieci kolejowej. Koszt dofinansowania projektu z unijnego budżetu to ponad 487 mln euro. Wszystko ma być gotowe w lipcu 2023 r.
Inwestycje kolejowe na Śląsku
Kolejne ponad 177 mln euro przeznaczone zostanie na zmodernizowanie linii kolejowych na Śląsku o łącznej długości 46 kilometrów. Wyremontowane mają zostać także znajdujące się na tym odcinku dworce, perony, wiadukty i mosty kolejowe. Całość ma być dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Dodatkowo wybudowana będzie nowa stacja na międzynarodowym lotnisku w Pyrzowicach niedaleko Katowic. Przywrócone ma dzięki temu zostać kursowanie pociągów na trasie między Tarnowskimi Górami a Zawierciem, a mieszkańcy tych miast będą mogli dotrzeć do lotniska w Pyrzowicach pociągiem. Cała inwestycja ma być ukończona w maju 2022 r.
Obwodnica w warmińsko-mazurskiem
Trzeci projekt zrealizowany będzie na Warmii i Mazurach i dotyczyć będzie transportu drogowego. Dzięki kwocie niemal 72 mln euro ma powstać wschodnia obwodnica Nowego Miasta Lubawskiego, a nowa droga połączy województwo warmińsko-mazurskie z województwem kujawsko-pomorskim. Inwestycja ta ma skrócić czas przejazdu i odciążyć inne połączenia drogowe. Wszystko ma być gotowe w czerwcu 2021 r.
Polska w obecnej wieloletniej perspektywie finansowej UE (tak samo jak w poprzedniej finansowej „siedmiolatce”) jest największym beneficjentem funduszy przyznawanych w ramach polityki spójności. Od naszej akcesji do UE (w maju 2004 r.) wybudowano bądź zmodernizowano już ponad 12,2 tys. kilometrów dróg i autostrad. Według danych Komisji Europejskiej powstało także 151 tys. nowych miejsc pracy, a dostęp do szerokopasmowego internetu uzyskało ponad 9,1 mln osób.
W nowej perspektywie finansowej UE na lata 2021-2027 Polska zapewne pozostanie największym beneficjentem polityki spójności, ale środków tych najprawdopodobniej będzie mniej niż w poprzednich latach. Budżet UE przejdzie bowiem poważne cięcia, które związane są m.in. z brexitem i pojawieniem się tzw. nowych wyzwań, czyli wydatków związanych z bezpieczeństwem czy polityką migracyjną.