Komisja Europejska poinformowała o przyznaniu w ramach Funduszu Spójności 411 mln euro na budowę podziemnego łącznika kolejowego między dwiema istniejącymi już stacjami – Łodzią Fabryczną a Łodzią Kaliską. Powstać ma także łącznik do kolejnej stacji – Łódź Żabieniec.
Łódź to trzecie co do wielkości miasto w Polsce i jeden z najważniejszych ośrodków gospodarczych. Szybszy rozwój miasta blokowany jest jednak m.in. przez trudności komunikacyjne. Rozbudowa i usprawnienie sieci kolei miejskiej ma pozwolić na istotną poprawę w tym obszarze. Większość stacji kolejowych w obrębie Łodzi nie jest bowiem ze sobą połączona.
Dzięki unijnemu dofinansowaniu nie tylko będzie można poruszać się pociągiem między stacjami Łódź Fabryczna, Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. Powstaną również dwie zupełnie nowe stacje – Łódź Zielona i Łódź Ogrodowa. Umowę na budowę podziemnych tuneli łączących wszystkie stacje spółka PKP-Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisała już pod koniec ubiegłego roku. Powstanie więc nie tylko kolejowa linia średnicowa ze wschodu miasta na zachód, ale także jej odnogi na północ i południe. Ponieważ większość nowych linii będzie biegła pod ziemią, niektórzy już okrzyknęli projekt „początkiem metra w Łodzi”. Z tunelu średnicowego korzystać bedą zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne.
Znów zmiany na dworcu Łódź Fabryczna
Za sprawą budowy łączników, tuneli i nowych stacji, przejazd koleją miejską z centrum do osiedli na obrzeżach miasta mocno się skróci. Kolej stanie się więc najszybszym elementem komunikacji miejskiej w Łodzi. „Mieszkańcy Łodzi już niedługo będą mogli przemierzać miasto szybciej oraz korzystać z lepszych połączeń międzyregionalnych dzięki wydajnemu oraz przyjaznemu dla środowiska systemowi transportu. Rozwój transportu kolejowego w Łodzi będzie również bodźcem dla miejscowej gospodarki, wymiany gospodarczej i turystyki” – oświadczyła przy okazji ogłoszenia unijnego dofinansowania komisarz ds. polityki regionalnej Corina Crețu.
Poprzez budowę tunelu dworzec Łódź Fabryczna (po przebudowie z lat 2011-2016 to dziś jeden z najnowocześniejszych dworców kolejowych w UE) ze stacji końcowej przeistoczy się stację przelotową. Także ta wcześniejsza odbudowa była możliwa dzięki środkom przyznanym w ramach unijnej polityki spójności. W latach 2007–2013 UE sfinansowała już bowiem w Łodzi inwestycje kolejowe o wartości 242 mln euro – głównie renowację łódzkiego węzła kolejowego i dworców na stacjach Łódź Fabryczna i Łódź Widzew. Obecny projekt ma zostać ukończony w styczniu 2022 r.