UNICEF: 168 mln dzieci na całym świecie bez szkoły z powodu COVID-19

szkoła, edukacja, Henrietta Fore, ONZ, UNICEF,

Aż 14 krajów w skali globalnej pozostawało zamkniętych od marca 2020 r. do lutego b.r. / fot. via flickr (CC BY-NC-ND 2.0) [Kevin O'Mara]

W środę (3 marca) UNICEF opublikował raport „Pandemic Classroom”, z którego wynika, że na całym świecie przez pandemię COVID-19 całkowicie zamknięto szkoły dla ponad 168 mln dzieci. A 1 na 7 dzieci opuściło ponad 75 proc. czasu na naukę w domu.

 

 

Z analizy przedstawionej w środę (3 marca) wynika, że restrykcje wprowadzane w walce z pandemią mają dramatyczne konsekwencje dla stanu edukacji na świecie. Aż 14 państw niemal od roku znajduje się w całkowitym lockdownie. Dwie trzecie z nich w krajach Ameryki Południowej i na Karaibach.

Oznacza to, że prawie 98 mln dzieci w wieku szkolnym w tych państwach nie miało dostępu do edukacji. Pozostałe regiony, w których szkoły nie funkcjonowały przez prawie cały rok to: Bliski Wschód z Afryką Północną (3 kraje), Azja Wschodnia i Pacyfik (1 kraj) oraz Azja Południowa (1 kraj).

Henrietta Fore, Dyrektor Wykonawcza Funduszu Narodów Zjednoczonych na rzecz Dzieci UNICEF, powiedziała w środę, że „rok z pandemią COVID-19 przypomina nam katastrofalną sytuację w systemach edukacyjnych, jaką spowodowały lockdowny na całym świecie. Z każdym dniem dzieci, które nie mają dostępu do edukacji stacjonarnej, pozostają coraz bardziej w tyle. Najwyższą cenę płacą zaś uczniowie żyjący na co dzień w najgorszych warunkach”.

Najbardziej narażone pozostają dzieci, które nie mają dostępu do zdalnego nauczania – mogą już nigdy nie wrócić do klas, a nawet być zmuszane do małżeństwa lub pracy. Jak podkreślają twórcy raportu, zamykanie szkół ma katastrofalne skutki również dla samopoczucia dzieci. Według najnowszych danych UNESCO, ponad 888 mln z nich na całym świecie nadal musi zmagać się z trudnościami w edukacji z powodu całkowitego lub częściowego zamknięcia szkół.

UNICEF, chcąc zwrócić uwagę na konieczność rozwiązania problemu przez poszczególne rządy, zaprezentował „Pandemiczną klasę”. Wizualizacja składa się ze 168 pustych ławek – każda z nich reprezentuje jeden milion dzieci nieuczęszczających do szkół przez ich całkowite zamknięcie.

„Ta klasa reprezentuje miliony ośrodków nauczania, które pozostawały puste – wiele z nich przez prawie cały rok. Za każdym pustym krzesłem wisi pusty plecak – symbol odłożonego potencjału każdego dziecka” – powiedziała Fore. „Ta instalacja jest przesłaniem dla rządów: musimy priorytetowo traktować ponowne otwarcie szkół – w lepszym stanie niż były przedtem” – dodała.

Już w czerwcu 2020 r. UNICEF wraz z UNESCO, UNHCR, Światowym Programem Żywnościowym (WFP) oraz Bankiem Światowym wydał dokument zatytułowany „Framework for Reopening Schools”. Zawiera praktyczne rady dla władz krajowych i lokalnych, skupiając się na ponownym otwarciu placówek edukacyjnych.