Finlandia: Zdalna edukacja w syryjskim obozie dla uchodźców

Finlandia, syria, migracje, nauka, szkoła, COVID-imigranci, Liban

Udział w zdalnym nauczaniu nie jest obowiązkowy, ale projekt cieszy się dużym zainteresowaniem. W dłuższej perspektywie ma on na celu wspieranie integracji młodzieży z fińskim społeczeństwem. / Foto via unsplash [Julie Ricard]

Dzieci fińskich uchodźców w Syrii, którzy oczekują na repatriację w obozie w Al-Haul, otrzymały możliwość edukacji zdalnej. Celem jest lepsza integracja z resztą społeczeństwa po sprowadzeniu do Finlandii.

 

W ciągu ostatniej dekady z Europy do stref konfliktu w Syrii i Iraku wyjechało z Europy ok. 4 tys. osób. Wiele państw, w tym Finlandia, rozważa albo już rozpoczęło repatriację kobiet i dzieci, zatrzymanych w syryjskich obozach. Jak dotąd fińskim władzom udało się sprowadzić ponad 30 osób, podaje ministerstwo spraw zagranicznych. Trzy rodziny opuściły natomiast obóz z własnej inicjatywy i zostały wsparte przez fińskie służby w powrocie do Finlandii.

W obozie w Al-Haul wciąż jednak przebywa około 10 dorosłych Finów i 20 dzieci. Dzieci te ponad rok temu w oczekiwaniu na repatriację otrzymały możliwość nauki na odległość w języku fińskim.

Udział w zdalnym nauczaniu nie jest obowiązkowy, ale projekt cieszy się dużym zainteresowaniem. W dłuższej perspektywie ma on na celu wspieranie integracji młodzieży z fińskim społeczeństwem.

Reforma szkolnictwa i darmowe podręczniki. Fińska edukacja będzie jeszcze lepsza?

Fińskie szkolnictwo już dziś ma reputację najlepszego w Europie.

Kompleksowy program nauczania

Od maja 2020 r. około 23 fińskich dzieci  w Al-Haul uczyło się pisać, czytać, miało też zajęcia z matematyki, języka angielskiego i przyrody. Program nauczania obejmuje również podstawową wiedzę o fińskiej kulturze, szkolnictwie, społeczeństwie i środowisku naturalnym. Nauczyciele wysyłają uczniom ćwiczenia i prace domowe w dni powszednie o godzinie 9.00 rano przez komunikator WhatsApp.

Organizacja zdalnego nauczania w obozowych warunkach wymagała pewnego wysiłku. Gdy lokalne władze poważnie opóźniały repatriacje, władze fińskie zdały sobie sprawę, że z prawnego punktu widzenia biorą odpowiedzialność za mieszkańców obozów.

Zgodnie z konstytucją władze mają obowiązek zapewnić fińskim dzieciom przestrzeganie podstawowych praw, takich jak prawo do edukacji, gdzie tylko jest to możliwe. Projekt zainicjowało Ministerstwo Spraw Zagranicznych, a sfinansowało Ministerstwo Nauki i Kultury. Za jego wdrożenie odpowiedzialna była natomiast Fińska Fundacja Kształcenia Ustawicznego (KVS).

Finlandia: Helsinki staną się anglojęzycznym miastem? Gospodarka potrzebuje wykwalifikowanej siły roboczej

Pomysł jest częścią toczącej się debaty na temat pogłębiającego się niedoboru wykwalifikowanej siły roboczej na fińskim rynku pracy.

Tajne komplety?

Zdalne nauczanie zostało zorganizowane za plecami kurdyjskich władz i do tej pory było utrzymywane w tajemnicy zarówno w Finlandii, jak i w Syrii. Sprawujący kontrolę nad Al-Haul Kurdowie niechętnie zezwalają na kontakty zewnętrzne, a także w pewnym stopniu blokują połączenia informatyczne.

Specjalny wysłannik fińskiego MSZ Jussi Tanner w wywiadzie opublikowanym na stronie KVS ocenił, że sukces programu okazał się wart początkowych trudności. „Nawet nieznaczny, ale codzienny kontakt z fińską szkołą prowadzi do tworzenia w środowisku obozowym swego rodzaju rutyny, więzi z fińskim społeczeństwem i daje (dzieciom – red.) perspektywy na przyszłość. Duża popularność projektu pokazuje, że integracja ze społeczeństwem fińskim jest możliwa”, stwierdził.