Unia Europejska: Mniej wypadków podczas pandemii, ale polskie drogi nadal niebezpieczne

unia-europejska-wypadki-drogowe-polska-rumunia-polskie-drogie-auto-samochoód-bezpieczenstwo-drogowe

W 2020 r. w wypadkach drogowych w Unii Europejskiej śmierć poniosło 18,8 tys. osób. To spadek o 17 proc. licząc rok do roku, poinformowała we wtorek (20 kwietnia) Komisja Europejska. / Foto via unsplash [@nabeelsyed]

W 2020 r. w Unii Europejskiej odnotowano rekordowy spadek śmiertelnych ofiar wypadków drogowych. Pomimo pandemii i ograniczeń w przemieszczaniu się w tej statystyce Polska wciąż znajduje się w unijnej czołówce.

 

 

W 2020 r. w wypadkach drogowych w Unii Europejskiej śmierć poniosło 18,8 tys. osób. To spadek o 17 proc. licząc rok do roku, poinformowała we wtorek (20 kwietnia) Komisja Europejska.

W 2020 r. wskaźnik śmiertelnych ofiar wypadków na unijnych drogach spadł do rekordowo niskiego poziomu 42 ofiar na 1 mln mieszkańców. Średnia światowa wynosi ponad 180 śmiertelnych ofiar na 1 mln mieszkańców.

Bruksela podkreśla, że w latach 2010-20 nie udało się zmniejszyć o połowę liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych – jak przewidywały unijne plany. Statystyki poprawiono pod tym względem o 36 proc. dla całej UE.

Polska w czołówce. Najgorzej w Rumunii

Na unijnym tle Polska w 2020 r. nadal źle wypadła pod względem bezpieczeństwa drogowego. Według danych KE w zeszłym roku w Polsce odnotowano 65 śmiertelnych ofiar wypadków drogowych na 1 mln mieszkańców. To o 15 proc. mniej niż w 2019 r., czyli ten spadek był niższy od unijnej średniej. A przez ostatnią dekadę wskaźnik śmiertelnych ofiar wypadków drogowych w Polsce zmalał o 37 proc., co w praktyce pokrywało się ze średnią dla całej UE.

W ubiegłym roku gorzej z bezpieczeństwem na drogach było tylko w Rumunii, gdzie odnotowano 85 śmiertelnych ofiar wypadków drogowych na 1 mln mieszkańców, na  Łotwie (74 ofiary na 1 mln mieszkańców) i w Bułgarii (67 ofiar).

Na przeciwnym biegunie są kraje nordyckie. W Szwecji i Norwegii notuje się tylko po 18 śmiertelnych ofiar wypadków drogowych na 1 mln mieszkańców.

Autostrada Pokoju połączy najważniejsze miasta Bałkanów Zachodnich

Autostrada Pokoju ma mieć 385 km długości.

Mniej wypadków zasługą pandemii COVID-19?

Poprawa bezpieczeństwa na drogach w 2020 r. jest związana z pandemią koronawirusa. W celu powstrzymania SARS-CoV-2 rządy w całej Europie wprowadziły znaczące ograniczenia aktywności społecznej i gospodarczej.

W konsekwencji na wiele tygodni z dróg zniknęły samochody, zwłaszcza osobowe. Jednak Komisja Europejska zwraca uwagę, że mimo wszystko trudno ocenić wpływ pandemii na poprawę bezpieczeństwa drogowego, bo np. w USA w zeszłym roku wzrosła liczba śmiertelnych ofiar wypadków drogowych.