Parlament Europejski: Dziś głosowanie ws. przyszłości aut spalinowych

Parlament Europejski zagłosuje dziś ws. końca produkcji aut z tradycyjnym napędem. / Foto via unsplash [CHUTTERSNAP]

Parlament Europejski zagłosuje dziś ws. końca produkcji aut z tradycyjnym napędem. Od wyników tego głosowania zależy przyszłość elektromobilności w UE oraz dalszy kierunek polityki klimatycznej Unii.

 

 

Dziś (8 czerwca) w PE zaplanowano głosowania nad ośmioma ważnymi tematami związanymi z kryzysem klimatycznym i zieloną transformacją.

Dotyczą one m.in. zmian w systemie handlu emisjami CO2 i utworzenia funduszu społecznego m.in. dla dotkniętych ubóstwem energetycznym.

Parlament Europejski ma zdecydować m.in., czy od 2035 r. w krajach UE będzie można sprzedawać nowe spalinowe samochody osobowe i dostawcze, czy jedynie elektryczne. To część pakietu „Fit for 55”. Głosowanie „za” oznaczałoby, że od tego terminu w salonach będą tylko auta elektryczne.

Głosowanie dotyczy formalnie planu obcięcia emisji dwutlenku węgla z samochodów osobowych i dostawczych o 100 proc. do 2035 r. W praktyce oznacza to przestawienie motoryzacji na auta bezemisyjne i koniec sprzedaży samochodów z silnikiem spalinowym za 13 lat. Komisja Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (ENVI)w PE poparła taki cel.

Przypomnijmy, że projekt rozporządzenia przyjęty w pierwszej połowie maja przez Komisję Ochrony Środowiska zakłada zobowiązanie producentów do zredukowania emisji ze sprzedawanych aut o 20 proc. w 2025 r. (w porównaniu z 2021 r.), o 55 proc. w 2030 r. i o 100 proc. w 2035 r.

Wśród propozycji jest alternatywa dla 100-procentowego ścięcia emisji. To wyznaczenie celu na poziomie 90 proc. i wprowadzenie do systemu paliw syntetycznych.

Niezależnie od wyniku dzisiejszego głosowania, swoje stanowisko musi jeszcze wyrazić Rada UE w głosowaniu ministrów ds. klimatu i środowiska pod koniec czerwca. Państwa członkowskie w większości popierają ambitny cel redukcji emisji o 100 proc. do 2035 r. W przypadku rozbieżnych stanowisk po wakacjach negocjatorzy PE i Rady usiądą do rozmów, by wypracować wspólne zdanie.

Elektromobilność: Wyboista droga Polski ku zielonej rewolucji

Polski sektor samochodowy czeka kręta droga ku transformacji i ku elektromobilności. Są dziedziny, gdzie Polska znajduje się w ścisłej europejskiej czołówce, ale przed rządem oraz innymi interesariuszami jest wiele do zrobienia, aby sprostać wymogom rewolucji technologicznej oraz – co niemniej …

Polska branża popiera inicjatywę

Głosowanie „za” oznaczałoby szybki rozwój firm z branży zeroemisyjnego transportu. Na to właśnie liczy polski biznes ładowarkowy, technologiczny, carsharingowy – firmy wraz z organizacjami branżowymi wystosowały apel do polityczek i polityków o poparcie zmian.

„Jako przedstawiciele polskiego biznesu apelujemy o wdrożenie zakazu sprzedaży nowych samochodów osobowych i dostawczych z silnikiem spalinowym najpóźniej od 2035 r.. Ten cel powinien zostać uwzględniony w prawie unijnych poprzez ustalenie docelowego poziomu emisji CO2 z nowych samochodów na poziomie 0 gramów CO2/km w 2035 roku”, napisali przedstawiciele branży.

Wspólny apel o poparcie przez europosłów celu 100 proc. redukcji emisji samochodów podpisało 26 firm i organizacji branżowych, w tym FPPE, PIRE, PSPA, GreenWay, Ekoenergetyka, InPost, Shell Polska czy Panek Carsharing.

Według opublikowanego w maju raportu Element Energy i Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych wynika, że pojazdy elektryczne w 2040 r. zdominują 70 proc. europejskiego rynku.

Autorzy publikacji wskazują jednocześnie, że zdynamizowanie popytu na zeroemisyjne samochody o ok. 30 proc., może nastąpić w przypadku wczesnego upowszechnienia dedykowanych platform lub o 8 proc. przy zintensyfikowanym rozwoju publicznej infrastruktury ładowania.

Zgodnie z prowadzonym przez PSPA i Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) „Licznikiem elektromobilności” pod koniec kwietnia 2022 r. po polskich drogach jeździło 44 tys. 667 elektrycznych samochodów osobowych. W pełni elektryczne auta stanowiły 48 proc. tej liczby, pozostałe to hybrydy typu plug-in.

Jak informuje FPPE, Polska jest jednym liderów produkcji baterii i eksportu autobusów elektrycznych. Prawie 3 proc. wartości całego polskiego eksportu stanowią akumulatory litowo-jonowe.

Polska kolejny raz tematem debaty w Parlamencie Europejskim

Polska po raz kolejny była wczoraj tematem debaty w Strasburgu. Tym razem przedmiotem krytyki była właściwie szefowa KE Ursula von der Leyen, za przedwczesną akceptację Krajowego Planu Odbudowy dla Polski.