FEJK MIESIĄCA: Polski budżet finansuje budowę tunelu w Świnoujściu? Nie, to inwestycja głównie za środki unijne!

Ujście rzeki Świny do Bałtyku, źródło: Wikipedia, fot. Specjal b (CC BY 2.5)

Ujście rzeki Świny do Bałtyku, źródło: Wikipedia, fot. Specjal b (CC BY 2.5)

Prezydent Andrzej Duda pochwalił tempo prac na budowie tunelu między wyspami Wolin i Uznam, na których leży Świnoujście. I podziękował tamtejszemu samorządowi, że dokładając własne środki, odciążył Skarb Państwa. Tyle że budżet centralny tej inwestycji nie finansuje, a 85 proc. środków pochodzi z funduszy unijnych.

 

 

Liczące 41,5 tys. mieszkańców Świnoujście znajduje się na trzech dużych wyspach – Wolin, Uznam oraz Karsibór, a także na 44 mniejszych wyspach i wysepkach. Łącznie miasto zajmuje powierzchnię ponad 202 km2, co czynie jest 9. najrozleglejszych w Polsce. Ma bowiem powierzchnię większą niż w przypadku Lublina, Białegostoku, Bydgoszczy czy Kielc.

Ale właśnie te naturalne warunki sprawiają, że transport w Świnoujściu jest trudny. Pomiędzy wyspami Wolin i Uznam czynna jest przeprawa promowa przez rzekę Świnę. To jednak nierzadko kłopotliwy sposób komunikacji.

Świnoujski samorząd zdecydował więc o wybudowaniu tunelu pod rzeką, którą samochody mogłyby szybko przejeżdżać na drugą stronę. Przeprawa ma kosztować prawie 914 mln złotych, a prace zakończyć się jesienią 2022 r.

Budowa długiego w swojej podwodnej części na niemal 1484 metry tunelu jest już na półmetku, a we wrześniu zakończony został etap jego drążenia na głębokości 10 metrów pod dnem Świny, która w Świnoujściu ma w najgłębszym miejscu 13,5 metra.

FEJK MIESIĄCA – Lech Kaczyński nie zatwierdził Traktatu Lizbońskiego?

Sędzia Trybunału Konstytucyjnego Krystyna Pawłowicz przekonywała, że prezydent Lech Kaczyński nie podpisał Traktatu Lizbońskiego – tylko że zrobili to Donald Tusk, Radosław Sikorski i Danuta Hübner.

Prezydent dziękuje za odciążenie Skarbu Państwa

Z okazji zakończenia ważnego etapu prac w połowie miesiąca plac budowy odwiedził prezydenta Andrzej Duda. Chwalił zarówno pracujących nad budową podziemnej przeprawy inżynierów, jak i władze samorządowe.

„To bardzo ważny moment dla nas wszystkich, cieszymy się ogromnie. Oczywiście prace będą tu jeszcze trwały, bo ten tunel na razie jest surowy – przed nami jeszcze długie prace. Otwarcia doczekamy się prawdopodobnie dopiero za rok” – podkreślił.

I dodał, że to inwestycja ważna nie tylko dla mieszkańców Świnoujścia czy Pomorza Zachodniego. „Jest to bardzo ważne (…) nie tylko dla turystów, nie tylko dla tych, którzy przyjeżdżają tu na wakacje. To także kwestia symboliczna, że będzie tu bezpośrednie połączenie z resztą naszego kraju. Dla Uznamu, dla tej polskiej części, dla mieszkańców tej części naszego kraju ma to bardzo istotne, symboliczne, polityczne i strategiczne znaczenie” powiedział Andrzej Duda.

Jednocześnie prezydent podziękował władzom samorządowym za to, że wyłożyły 15 proc. środków na budowę tunelu. „To jest ogromna kwota – prawie miliard złotych – ale to inwestycja niezbędna. Niezbędna dla Rzeczpospolitej, dla mieszkańców. Dziękuję, że władze też się na nią zdecydowały i odważnie partycypują w kosztach, nie zrzucając tego tylko na Skarb Państwa” – stwierdził.

FEJK MIESIĄCA: Niezaszczepione osoby mogą kupić w UE przez internet cyfrowy certyfikat covidowy

W niemal każdym już państwie członkowskim UE można w internecie znaleźć oferty kupienia podrobionych zaświadczeń o przyjęciu szczepionki przeciw koronawirusowi SARS-CoV-2.

Za budowę płacą Świnoujście i budżet UE

Tyle, że – choć Andrzej Duda mówił w Świnoujściu o „wspólnej inwestycji” – to minął się z prawdą, bo z państwowego budżetu na budowę tunelu nie wydano ani złotówki. 15 proc. środków rzeczywiście pochodziło z budżetu miasta, ale pozostałe pieniądze – stanowiące aż 85 proc. kosztów ponad 775 mln złotych – to fundusze europejskie.

Dzięki podpisaniu w 2014 r. umowy między prezydentem Świnoujścia Jackiem Żmurkiewiczem, a marszałkiem województwa zachodniopomorskiego Olgierdem Geblewiczem złożono wniosek o dofinansowanie inwestycji z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Projekt ten nosi nazwę „Usprawnienie połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu – budowa tunelu pod Świną” i jest realizowany w ramach Działania 4.2 – Zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza siecią drogową TEN-T i odciążenie miasta od nadmiernego ruchu drogowego, a także  Osi Priorytetowej IV – Infrastruktura drogowa dla miast.

FEJK MIESIĄCA – Unia Europejska chce zniszczyć Białoruś

Aleksander Łukaszenka przekonuje, że UE „próbuje zniszczyć Białoruś”.

Informacje o unijnym dofinansowaniu nawet na… rządowej stronie

Wszystkie powyższe informacje na ten temat można łatwo znaleźć na prowadzone przez Urząd Miasta w Świnoujściu specjalnej stronie internetowej, na której znajduje się dokładny opis inwestycji oraz na bieżąco relacjonowane są postępy w jej realizacji. Szczegółowy opis projektu znajduje się zaś w przygotowanym przez Ministerstwo Funduszy i Polityki regionalnej serwisie informacyjnym „Mapa Dotacji”.

Na tej samej uroczystości na budowie tunelu, na której prezydent Duda wypowiedział cytowane wyżej słowa, o dużym udziale unijnych funduszy w tym projekcie mówiła także wiceprezydent Świnoujścia Barbara Michalska.

Członkini władz miasta przyznała jednak, że „wsparcie rządu w zakresie pozyskania środków unijnych było ogromne”. Ale to nie rząd (ani żadna z rządowych instytucji) nie był wnioskodawcą w sprawie tej inwestycji.

Zatem miasto Świnoujście, wnosząc wymagany wkład własny, z niczego nie zwalniały Skarbu Państwa. Tym bardziej, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad została w iminie miasta inwestorem zastępczym dopiero w 2016 r.

UE winna złym relacjom z Rosją? Przegląd kłamstw, nieprawd i niedomówień Kremla – FEJK MIESIĄCA

Relacje unijno-rosyjskie, i tak już po aneksji przez Rosję w lutym 2014 r. ukraińskiego Krymu trudne, jeszcze się przez ten czas skomplikowały.

Jarosław Kaczyński „zawsze pytał o tunel w Świnoujściu”

Uroczystość z połowy września była zresztą pierwszym przypadkiem, gdy przedstawiciele władz państwowych przypisują sobie wielkie zasługi w realizacji inwestycji w Świnoujściu. Gdy latem ubiegłego roku plac budowy podczas pracy przygotowawczych odwiedził minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, dużo mówił o tym, że rząd „dotrzymuje słowa”. Choć trzeba przyznać, że pierwsze decyzje w tej sprawie zapadały w 2006 r., gdy również u władzy było Prawo i Sprawiedliwość.

Ale już na początku marca bieżącego roku, gdy ruszało drążenie tunelu pod Świną, politycy Zjednoczonej Prawic prześcigali się w dużo mniej zasadnych przechwałkach. Podczas inauguracji budowy i uroczystego nadania maszynie drążącej nazwy „Wyspiarka”, obecni byli m.in. premier Mateusz Morawiecki oraz prezes PiS, a jednocześnie wicepremier ds. bezpieczeństwa Jarosław Kaczyński.

„To potężne wiertło będzie kruszyć nie tylko warstwy ziemi, ale warstwy niemożności, kruchości i słabości. Bardzo wiele przedsięwzięć w Polsce przez wiele lat, dziesięcioleci, na takie bariery natrafiało” – mówił wówczas w górnolotnym stylu szef rządu, dodając, że obecny rząd robi więcej niż poprzednicy.

Z kolei wpływowy w Zachodniopomorskiem europoseł PiS Joachim Brudziński podkreślał osobiste zaangażowanie prezesa partii w projekt w Świnoujściu. „Kiedy wokół tych wysp karsiborskich czasami żeglowaliśmy, zawsze, zawsze Jarosław Kaczyński pytał wtedy, czy inwestycja budowy tunelu postępuje” – opowiadał Brudziński.

Unijna agencja celowo nie chce dopuścić rosyjskiej szczepionki do użytku w całej UE? – FEJK MIESIĄCA

Rosja oskarża EMA o to, że celowo blokuje zatwierdzenie szczepionki Sputnik V.

KE prostuje Kancelarię Premiera

„My dzisiaj spełniamy marzenia naszych rodziców, naszych dziadków. Nasze pokolenie ma to szczęście, że trafiliśmy na wiarygodnych polityków, którzy dotrzymali słowa” – dodawał zachodniopomorski europoseł.

Na oficjalnym koncie Kancelarii Premiera na Twitterze pojawił się zaś post, w którym informowano o tym jakie korzyści miastu przyniesie budowa tunelu. „Tunel łączący wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu połączy wyspy, które rozdziela rzeka Świna, będąca również częścią toru wodnego do portu w Szczecinie” – napisano.

Na to wówczas zareagowało Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce… przypominając o tym, że to inwestycja realizowana dzięki funduszom unijnym. „Ta inwestycja to dobry przykład jak UE angażuje się w rozwiązywanie problemów komunikacyjnych” – dodano na Twitterze.