V4 zbuduje ekspresową linię kolejową Budapeszt-Bratysława-Brno-Warszawa

Minister Adamczyk stwierdził, że kolej dużych prędkości będzie łączyć państwa V4, podobnie jak Via Carpatia.

Minister Adamczyk stwierdził, że kolej dużych prędkości będzie łączyć państwa V4, podobnie jak Via Carpatia. [Megatron7667 Wikimedia Commons]

Kraje Grupy Wyszehradzkiej ogłosiły w poniedziałek (1 października) plan budowy ekspresowej linii kolejowej między Budapesztem a Warszawą.

 

„Planowana dwutorowa linia pozwoliłaby na podróż pociągiem z prędkością 250 km na godzinę, z przystankami tylko w Budapeszcie, Bratysławie, Brnie i Warszawie” – poinformował minister spraw zagranicznych Węgier Péter Szijjártó.

„Dzisiejsza deklaracja potwierdziła, że wszystkie cztery państwa wezmą udział w projekcie rozwoju kolei dużych prędkości” – mówił zaś podczas spotkania na Słowacji polski minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, dodając, że „to ogromne przedsięwzięcie cywilizacyjne, które może zmienić mapę transportu w UE gwarantując duże korzyści dla naszego regionu. ”

Przetarcie szlaku na Bałkany?

W rozmowach uczestniczyli przedstawiciele Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI). „Bank do tej pory finansował wiele projektów kolejowych, ale tylko 14 proc. z nich było realizowanych w Europie Środkowej” – powiedział Szijjártó. Zaznaczył też, że będą brane pod uwagę również oferty pożyczek na budowę linii kolejowej z innych instytucji finansowych.

Nacisk Warszawy na Via Carpatia może przyspieszyć współpracę w Europie Wschodniej

Przez długi czas Warszawa szukała okazji do zacieśnienia współpracy regionalnej z sąsiadami. Teraz plany dotyczące tzw. Strategii Karpackiej zyskały poparcie niektórych krajów w regionie, torując drogę do serii wspólnych projektów, częściowo finansowanych przez UE.
 

W środę (5 września) podczas Forum Ekonomicznego …

„Procedura zamówień publicznych na studium wykonalności trwałaby pół roku, a badanie można ukończyć w ciągu dwóch lat. Chcielibyśmy, aby ta część poszła jak najszybciej, ale nasi partnerzy zażądali tego okresu, biorąc pod uwagę skalę projektu” – powiedział Szijjarto, nie podając jednak planowanego terminu zakończenia realizacji planu.

„Następnym krokiem będzie zwołanie grupy roboczej V4 złożonej z urzędników reprezentujących cztery kraje podczas listopadowego szczytu” – dodał Szijjárto. Jak zapewnił szef węgierskiej dyplomacji, przetarg na zamówienia publiczne na opracowanie studium wykonalności projektu zostanie ogłoszony już w tym tygodniu.

Grupa Wyszehradzka chce większych wpłat do budżetu UE

Brexit utworzy ogromną dziurę w unijnym budżecie o wartości 10,2 mld EUR. To, że po-brexitowa propozycja Komisji uwzględnia większy budżet dla mniejszej, ambitniejszej Unii może być korzystne dla Wyszehradu.
 
Bruksela chce przykręcić kurek z pieniędzmi dla V4
Pomimo faktu, że kolejne negocjacje …

Równolegle między Belgradem a Budapesztem budowane jest szybkie połączenie kolejowe, które wykorzysta chińską technologię. Część finansowania tego projektu też pochodzi z Chin.

To część szerokiej chińskiej inicjatywy „Pasa i Szlaku” oraz „chińskiego korytarza bałkańskiego” zapoczątkowanej w greckim porcie w Pireusie, którego większościowy pakiet został nabyty w 2016 r. przez chińskie konsorcjum żeglugi morskiej COSCO.