Grupa Wyszehradzka planuje kolej szybkich prędkości

Zdjęcie unsplash.com via @williamdaigneault

Ministrowie transportu państw Wyszehradzkiej Czwórki podpisali we wtorek w Bratysławie deklarację dotyczącą rozwoju sieci kolei dużych prędkości w Europie Środkowej. Według planów pociągi mają mknąć nawet do 300 km/h. Potrzeba jednak inwestycji.

 

Grupa Wyszehradzka ponadto będzie kontynuowała współpracę, by pozyskać fundusze unijne z nowej perspektywy budżetowej na realizację projektów infrastrukturalnych.

Czy Ukraina może współdziałać z Grupą Wyszehradzką? – WYWIAD

Kiedyś Kijów postrzegał Grupę Wyszehradzką jako „adwokata” spraw ukraińskich na forum UE. Dziś woli prowadzić odrębne stosunki z każdym z krajów V4 – mówi publicysta ukraińskiego portalu „Europejska Prawda” Jurij Panczenko w rozmowie z EURACTIV.pl.
 

Michał Strzałkowski: Czy w polityce zagranicznej Ukrainy postrzega się …

Kolej konkurencją dla lotnictwa

Przedstawiciele państw V4 podkreślili, że rozwój transportu kolejowego dużych prędkości jest gwarancją wzrostu konkurencyjności oraz wyrównania poziomu życia z mieszkańcami państw Europy Zachodniej. Minister Andrzej Adamczyk zaznaczył, że realizacja projektu jest „spójna z planami budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego”.

Słowacki minister budownictwa Arpad Ersek podkreślił, że obecnie trwają analizy nad opłacalnością i technicznymi uwarunkowaniami budowy połączenia kolejowego z Budapesztu przez Bratysławę i Brno do Warszawy. Dodał, że pociągi na tej trasie mogłyby jeździć z prędkością do 300 km/h. Dla każdego z państw byłaby to pierwsza tego typu inwestycja kolejowa, wymagająca koordynacji na poziomie czterech rządów.

Ersek poinformował, że celem jest stworzenie konkurencji dla sieci połączeń lotniczych, które są mniej komfortowe. Chodzi głównie o stratę czasu na dojazdy do lotnisk położonych poza granicami miast oraz niedogodności wynikających z przechodzenia przez odprawę i odbiór bagaży.

Grupa Wyszehradzka w UE: Nie przeszkadza, ale nie pomaga

W ostatnim czasie zmalały obawy Niemiec o to, że Grupa Wyszehradzka stanie się mniejszością blokującą wielu unijnych posunięć. Co więcej, niemieccy analitycy i politycy próbują znaleźć nić porozumienia między Berlinem a państwami wyszehradzkimi. Nie zapominają jednak o istniejących różnicach, pisze …

Obecnie toczą się rozmowy dotyczące poszukiwań źródeł finansowania. Kraje Wyszehradzkie liczą na wsparcie z UE, dlatego uczestniczący w spotkaniu minister innowacji Węgier Tamas Schanda podkreślił, że V4 nie może pozwolić na zmniejszenie środków w kolejnym budżecie Wspólnoty.

Z kolei minister transportu Republiki Czech Vladimir Kremlik zapowiedział, że prace nad dalszą realizacją szybkich połączeń kolejowych w ramach regionu Europy Środkowej będą należeć do priorytetów Czech w ramach rozpoczynającego się 1 lipca przewodnictwa w Grupie Wyszehradzkiej.

Co z płatnościami za korzystanie z autostrad?

Innym z tematów ministerialnych rozmów była kwestia transgranicznego ruchu. Jak dotąd, wielu kierowców unika płacenia należności za wykorzystywanie infrastruktury drogowej. Państwa Wyszehradzkiej Czwórki i w tym aspekcie zapowiedziały współpracę, by odzyskać należności zarówno od kierowców samochód ciężarowych, jak i osobowych.

Minister Adamczyk podkreślił, że „Polska jest za przyśpieszeniem działania unijnej dyrektywy z kwietnia br. o utworzeniu baz danych, umożliwiających windykację opłat na terenie całej UE, bez względu na miejsce zamieszkania kierowcy”.

W UE funkcjonuje system transgranicznego egzekwowania mandatów za wykroczenia drogowe. Brakuje jednak wspólnego systemu pozwalającego na ściąganie należnych płatności za korzystanie z płatnych dróg czy autostrad. Unijny system pozwala wyegzekwować płatności dopiero w trakcie kontroli drogowej. Kraje V4 chcą to zmienić i zapowiadają współpracę.

Grupa Wyszehradzka wspiera europejskie aspiracje Bałkanów Zachodnich

Wszystkie państwa Grupy Wyszehradzkiej popierają rozszerzenie Unii Europejskiej i NATO. Choć wsparcie to nie zawsze odnosi się do Ukrainy czy Kosowa, widać je szczególnie w odniesieniu do Bałkanów Zachodnich. Zdaniem ministra spraw zagranicznych Węgier Pétera Szijjártó “im więcej państw należy …