Włochy ukarały Ryanaira i Wizzaira za dodatkowe opłaty za bagaż

Lotnisko, źródło: pxhere (CC0 Public Domain)

Lotnisko, źródło: pxhere (CC0 Public Domain)

Włoski urząd ds. konkurencji AGCM nałożył w sumie na Ryanaira i Wizzaira 4 mln euro kary. Po trwającym od listopada dochodzeniu stwierdzono bowiem, że obie linie lotnicze oszukiwały pasażerów, a wprowadzenie dodatkowych opłat za wnoszenie na pokład samolotu bagażu podręcznego to w istocie ukryta podwyżka cen biletów.

 

Grzywna dla irlandzkiego Ryanaira wyniosła 3 mln euro, a dla węgierskiego Wizzaira 1 mln euro. Choć maksymalne możliwe kary to aż po 5 mln euro na jedną firmę, nałożone przez AGCM sankcje i tak są jak na Włochy rekordowe.

Obie linie lotnicze w ubiegłym roku wprowadziły do swoich regulaminów nowe zapisy. Bezpłatnie na pokład można wnieść tylko bagaż podręczny, który zmieści się pod fotelem. Jeśli pasażer chce wejść do samolotu z małą walizką (mieszczącą się w schowku pod sufitem), musi dodatkowo zapłacić – od 5 do 25 euro. Decyzję tę mocno krytykowały włoskie organizacje konsumenckie.

Niemcy rozważają darmowy transport publiczny w walce ze smogiem

Uważane za samochodowy raj, Niemcy zaskoczyły swoich europejskich sąsiadów propozycją darmowego transportu publicznego. Miałoby to pomóc ograniczyć ruch samochodowy a tym samym umożliwić Berlinowi spełnienie unijnych założeń czystości powietrza.

Regulator nakłada karę

AGCM twierdzi jednak, że każdy bagaż podręczny powinien być uwzględniony w cenie biletu, a wprowadzanie za niego dodatkowych opłat jest nie tylko dodatkowych kosztem dla pasażera, ale również ukrytym podniesieniem ceny biletu, co z kolei narusza włoskie przepisy dotyczące uczciwej konkurencji rynkowej. Włoski urząd antymonopolowy od ubiegłego roku wzywa Ryanaira i Wizzaira do rezygnacji z wprowadzonych opłat.

„Nowe zapisy są niewłaściwą praktyką handlową, która wprowadza klientów w błąd w kwestii prawdziwej ceny biletu, poprzez niedoliczanie do ceny podstawowej zasadniczej części kontraktu z przewoźnikiem lotniczym, jaką jest przewożenie tzw. dużego bagażu podręcznego. Obie spółki w istocie przeprowadziły w sposób nieprzejrzysty podwyżkę cen biletów” – głosi stanowisko AGCM. Ryanair i Wizzair otrzymały teraz 60 dni na dostosowanie się do decyzji włoskiego urzędu.

Trybunał Sprawiedliwości UE: Uber świadczy usługi transportowe i można go regulować

Amerykański gigant przegrał właśnie bardzo poważną bitwę prawną. Unijny trybunał orzekł, że Uber jest firmą świadczącą usługi transportowe, a więc państwa członkowskie mogą narzucać jej takie same regulacje jak innym firmom przewozowym. Dzisiejszy (20 grudnia) wyrok może przełożyć się na …

Przewoźnicy będą się odwoływać

Obie linie lotnicze zapowiedziały już natychmiastowe odwołanie od decyzji AGCM i nie zamierzają się do niej dostosować. Przekonują, że nowe zapisy regulaminowe nie zostały ogłoszone po to, aby kogokolwiek wprowadzać w błąd. Wizzair poinformował, że zmiany miały ułatwić pasażerom lepsze dostosowanie usługi do ich potrzeb. „Nasza transparentna polityka bagażowa gwarantuje każdemu pasażerowi możliwość wzięcia na pokład bezpłatnie jednej sztuki bagażu podręcznego, a także skorzystania z ponad 50 różnych płatnych opcji, dzięki którym pasażerowie muszą zapłacić tylko za te dodatkowe usługi, których potrzebują” – przekazała spółka w oświadczeniu dla mediów.

Natomiast Ryanair tłumaczy swoją politykę cenową działaniami zwiększającymi punktualność lotów. „Włoski urząd ds. konkurencji nie ma podstaw do wydania decyzji, która dotyczy bezpieczeństwa lotniczego, wygody klienta czy punktualności, a nasza polityka dotycząca bagażu jest przejrzysta i korzystna dla konsumentów” – oświadczył irlandzki przewoźnik.

UE będzie mieć limity emisji CO2 przez samochody ciężarowe

Unijni ministrowie odpowiedzialni za sprawy środowiska osiągnęli porozumienie co do ustanowienia od 2025 r. ograniczeń w emisji dwutlenku węgla przez ciężarówki. Dotąd w UE nie było przepisów regulujących tę kwestię. Teraz projektem dyrektywy zajmie się PE.
 
Zebrani w Brukseli ministrowie uzgodnili, …

Ekspert: Polityka cenowa linii lotniczych wprowadzała w błąd

Wizzair dodatkowo zasugerował, że swojej polityki cenowej będzie również bronić we Włoszech przed sądem. Ale dyrektor Instytutu Prawa Kosmicznego i Lotniczego na Uczelni Łazarskiego w Warszawie prof. Anna Konert przyznaje w tym sporze rację włoskiemu regulatorowi. Jak wyjaśnia, problem nie leży w kwestii wprowadzania dodatkowej opłaty, ale w nieprzejrzystym sposobie funkcjonowania cennika.

„W momencie kiedy pasażer wyświetlał cenę przelotu, nie było podanej przy niej informacji, że nie uwzględnia ona dodatkowej opłaty, jaką należy ponieść przy przewozie bagażu nierejestrowanego. Takie działanie stanowi praktykę wprowadzającą w błąd i nie powinno mieć miejsca. Trzeba jednak zaznaczyć, że decyzja ta nie powinna być odbierana jako zakaz praktyki polegającej na pobieraniu przez przewoźnika opłaty za bagaż nierejestrowany, bo byłaby to ingerencja za daleko idąca – ograniczająca możliwość prowadzenia przez przewoźnika polityki polegającej na prowadzeniu polityki cenowej, która powinna jednak odpowiadać wymogom prawa ochrony konkurencji i konsumentów” – powiedziała EURACTIV.pl prof. Konert.

Unijne wsparcie dla polskiego transportu, infrastruktury i elektroenergetyki

Prawie 4,5 mld zł z budżetu UE przeznaczono na budowę dworców, drogi S7, modernizację linii kolejowych, rozbudowę Portu Gdynia, a na rozwój sieci elektroenergetycznych w Polsce – kolejne 380 mln zł.

Kolejne dochodzenia niewykluczone

Ryanair i Wizzair, jeśli w wyznaczonym przez AGCM terminie dostosują się do wytycznych urzędu, unikną kary. Dotyczyć to jednak będzie działania obu przewoźników tylko na włoskim rynku. Jak tłumaczy Marta Balcerowska, specjalizująca się w prawie ochrony konkurencji i konsumentów radca prawny w kancelarii Domański Zakrzewski Palinka, nie jest wykluczone, że temat podejmą również urzędy antymonopolowe w innych państwach członkowskich UE.

„Zakwestionowana przez włoski urząd ds. konkurencji polityka bagażowa Ryanair i WizzAir może być także przedmiotem zainteresowania Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. UOKiK może postawić przewoźnikom zarzut stosowania nieuczciwej praktyki handlowej, naruszającej interesy podróżnych. Nie można wykluczyć, że analogicznie jak w sprawie włoskiej, temat jako pierwsze podejmą organizacje konsumenckie (Federacja Konsumentów czy rzecznicy konsumentów), które przekażą sprawę do UOKiK. Trudno powiedzieć, jak zakończyłoby się ewentualne postępowanie przed UOKiK. Czy przewoźnicy zmienią jeszcze w toku sprawy swoją politykę bagażową, czy zobowiążą się do dokonania stosownych zmian, czy też UOKiK nakaże im zmianę i nałoży karę? W Polsce kara może sięgać do 10 proc. przychodów przewoźnika” – wyjaśnia Balcerowska.

WizzAir i Ryanair zostały już w zeszłym roku ukarane na Węgrzech za działanie na szkodę pasażerów. Kara nie była jednak tak dotkliwa jak obecnie we Włoszech.

Brexit: Co z tunelem pod kanałem La Manche?

Komisja Europejska chce, aby ruch kolejowy w tunelu pod oddzielającym Wielką Brytanię od Francji kanałem La Manche został utrzymany na obecnych warunkach, jeśli doszłoby do brexitu bez umowy. Przedłużenie obecnych zasad miałoby funkcjonować przez 3 miesiące, aby zapewnić czas na …