Włochy: Ruch 5 Gwiazd próbuje zablokować tunel do Francji

Train, photo by MAX LIBERTINE on Unsplash

Train, photo by MAX LIBERTINE on Unsplash

Włoskie ministerstwo transportu wskazuje, że planowany tunel kolejowy pod Alpami do Francji jest stratą pieniędzy. Takie stanowisko może spowodować wzrost napięcia między Rzymem a Paryżem.

 

Raport ministerstwa ostrzega, że alpejskie połączenie może kosztować nawet 20 miliardów euro. Prace nad tunelem o długości 58 kilometrów jednak już trwają, co nieco komplikuje położenie zaangażowanych stron.

Za ideą budowy stoi chęć zwiększenia wymiany handlowej, rozwoju turystyki oraz przyczynienia się do zmiany priorytetów w transporcie z drogowego na kolejowy.

W przypadku ukończenia inwestycji, połączenie kolejowe między Lyonem a Turynem miałoby niemal 300 km długości, a tunel należałby do najdłuższych na świecie.

Wielkie protesty związkowców z Rzymie

Dziesiątki tysięcy ludzi demonstrowało w Rzymie przeciwko polityce rządu. Manifestację zorganizowały związki zawodowe, które wezwały ludzi na protest na Piazza San Giovani pod hasłami prawa do pracy, poszanowania równości oraz zwalczania rasizmu.
 
„Przyszłość pracy”
Trzymając transparenty z hasłami, takimi jak „Przyszłość pracy”, …

Tunel niezgody

W rządzącej Włochami koalicji dochodzi do sporów na tle budowy. Liga Matteo Salviniego popiera projekt, podczas gdy Ruch Pięciu Gwiazd Luigiego Di Maio jest przeciwny. Danilo Toninelli jest ministrem transportu z ramienia ugrupowania założonego przez Beppe Grillo.

Według przygotowanej analizy Włochy straciłyby na alpejskim tunelu około 7-8 miliardów euro, a zakończenie projektu na obecnym etapie mogłoby oznaczać starty w wysokości 1-4 miliardów euro.

Toninelli zaznacza, że podjęcie decyzji zależy od rządu, niemniej jednak dzięki publikacji raportu „wszyscy widzą, że dostępne analizy ekonomiczne i transportowe są wyjątkowo niekorzystne dla zwolenników budowy”.

Były sekretarz Partii Demokratycznej Maurizio Martina nie zgadza się w konkluzjami raportu, wskazując, że nie bierze on pod uwagę takich czynników, jak podatki akcyzowe i dochody z autostrad. Dodaje też, że analiza zawiera „absurdalne paradoksy”.

Kierowana przez Salviniego Liga będzie prawdopodobnie starała się przekonać do zmiany stanowiska koalicjantów. Spekuluje się o możliwości zarządzenia referendum w tej sprawie.

Wicepremier Włoch spotkał się z liderami francuskiego ruchu "żółtych kamizelek"

Lider antyestablishmentowego Ruchu Pięciu Gwiazd (M5S) Luigi di Maio spotkał się w Rzymie z przedstawicielami „żółtych kamizelek”, którzy stworzyli listę wyborczą do Parlamentu Europejskiego. „Wiatr zmian dotarł poza Alpy” – skomentował później to spotkanie włoski wicepremier.
 

Luigi di Maio zjawił się w …

Francja bez zmian

Pomimo prowadzenia prac, rząd francuski zgodził się na wstrzymanie wydawania nowych kontraktów na tunel, dopóki włoscy partnerzy nie zakończą analizy korzyści i strat.

Stosunki między oboma państwami są obecnie w najlepszym razie chłodne po tym, jak włoscy wicepremierzy otwarcie poparli „żółte kamizelki” a Luigi di Maio spotkał się z przedstawicielami tego ruchu na terenie Francji. Paryż w ubiegłym tygodniu wezwał francuskiego ambasadora we Włoszech na konsultacje.

Toninelli zaprzeczył jednak natychmiast, że jego słowa przeciwko wspólnemu projektowi są wymierzone przeciwko Francji lub UE, która – notabene – zapewnia finansowe wsparcie inwestycji.

Szef transportu zaznaczył, że jedynym celem analiz jest sprawdzenie, czy „istnieją lepsze sposoby wykorzystania zasobów przeznaczonych na przedsięwzięcie”.

Francuska odpowiednik Toninellego Elisabeth Borne powiedziała we wtorek, że otrzymała kopię raportu, ale stanowisko Francji pozostaje bez zmian.

Francja odwołała ambasadora z Rzymu

Francusko-włoski spór przybiera na sile. Paryż – po raz pierwszy od II wojny światowej – wezwał swojego ambasadora w Rzymie z powrotem do kraju na konsultacje. Chodzi o wtorkowe (5 lutego) spotkanie włoskiego wicepremiera z liderami francuskiego ruchu protestacyjnego „żółtych …