Strajk we włoskim Amazonie: Pracownicy domagają się lepszych warunków pracy

Włochy, Amazon, strajk, prawa pracownicze, pandemia, pensja, włoski strajk, ecommerce, Polska

Związki zawodowe domagały się zmian w zapisach umów pracowniczych, w tym m.in. zakresu pracy, systemu zmianowego, warunków umowy, bonów obiadowych, premii uzależnionych od wyników i dopłat za dojazdy. Wnioskowano również o skrócenie czasu pracy kierowców. / Foto via unsplash [@purzlbaum]

Pracownicy Amazona we Włoszech zapowiadają na dziś (22 marca) 24-godzinny strajk. Związki zawodowe poinformowały, że negocjacje z amerykańskim gigantem internetowym w sprawie warunków pracy nie powiodły się. Jak przekonują, amerykański gigant nie odniósł się do ich apeli związanych m.in. z obciążeniem pracą i zapewnieniem bezpieczeństwa.

 

 

Trzy z największych central związkowych we Włoszech – Filt Cgil, Fit Cisl oraz Uiltrasporti e Assoespressi, poinformowały już w czwartek (11 marca), że rozmowy na temat kontraktów dla pracowników Amazona we Włoszech „zostały zerwane z powodu niechęci firmy do pozytywnego rozwiązania poruszonych kwestii”.

Związki zawodowe domagały się zmian w zapisach umów pracowniczych, w tym m.in. zakresu pracy, systemu zmianowego, warunków umowy, bonów obiadowych, premii uzależnionych od wyników i dopłat za dojazdy. Wnioskowano również o skrócenie czasu pracy kierowców.

„Amazon pokazuje, że jest chronicznie niezdolny do konfrontacji z przedstawicielami pracowników, co jest złamaniem krajowych regulacji prawnych”, napisano w oświadczeniu związków zawodowych.

Amazon utrzymuje, że twierdzenia związków są nieprawdziwe, a kierownictwo firmy spotykało się ze związkami już dwukrotnie w styczniu. Strajk ma objąć wszystkich pracowników Amazona zatrudnionych w sektorze dostaw, centrach i firmach kurierskich we Włoszech.

Portal pulshr.pl informuje, że nie będzie to pierwszy strajk pracowników Amazona we Włoszech, jednak pierwszy obejmujący całą firmę. W ubiegłym roku protestowała jedna trzecia pracowników centrum wysyłkowego w środkowych Włoszech.

Amazon w Polsce

Jak informowaliśmy pod koniec stycznia br., największy globalny serwis e-commerce oficjalnie zapowiedział otwarcie sklepu dedykowanego dla klientów w Polsce. Polska strona rozpoczęła działanie wraz z początkiem marca.

Ale do tej pory amerykański gigant e-commerce nie był oficjalnie obecny w Polsce jako sprzedawca. Nie istniała wersja tego sklepu w domenie .pl, która byłaby dedykowana stricte polskim użytkownikom, a co najważniejsze – polskim sprzedawcom.

Amazon jest jednak już w Polsce obecny od 2014 r. Wtedy to amerykański koncern otworzył w naszym kraju pierwsze centrum logistyczne, obsługujące odbiorców w Europie Zachodniej. Dziś takich centrów Amazon ma już dziewięć, m.in. w Sosnowcu, Kołbaskowie, Bielanach Wrocławskich, Gliwicach i Łodzi. Jeszcze w tym roku powstanie 10. centrum – w Świebodzinie, gdzie ma być zatrudnionych 1 tys. osób.

Pracownicy strajkują

Poza Włochami w ubiegłym roku strajkowali również pracownicy Amazona m.in. z Polski, Brazylii, Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Indii oraz Bangladeszu. Wszyscy domagali się m.in. poprawy płac, bezpieczeństwa oraz respektowania praw zatrudnionych.

Ostatni duży strajk pracowników Amazona na świecie miał miejsce w tzw. Czarny Piątek pod koniec listopada 2020 r.

To wówczas pracownicy sieci Amazon razem z aktywistami sprawiedliwości społecznej i środowiskowej zażądali poszanowania praw pracowników i klientów, lepszych płac, bezpieczeństwa, zaprzestania obchodzenia przepisów podatkowych oraz podwyższenia standardów ekologicznych.

Akcja nosiła nazwę #MakeAmazonPay i zrzeszyła protestujących z aż 15 krajów: Brazylii, Meksyku, Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Francji, Belgii, Niemiec, Luksemburga, Włoch, Polski, Indii, Bangladeszu, Filipin i Australii.

Protest zorganizowano nieprzypadkowo w Czarny Piątek. Ten dzień jest jednym z największych wydarzeń sprzedażowych w roku. Sklepy organizują liczne promocje i notują znacznie większą sprzedaż niż zwykle.

To czas szczególnie trudny jest dla pracowników, których obciąża się dodatkowymi obowiązkami. W Amazonie zwiększa się też ilość urazów w magazynach, a dostawcy mają zdecydowanie więcej paczek do rozwożenia.