Wielka Brytania chce „zielonych” statków do 2025 r.

Promy pasażerskie, źródło: PxHere (CC0 Public Domain)

Rząd Wielkiej Brytanii obrał sobie za cel całkowite wyeliminowanie emisji spalin w morskim transporcie pasażerskim. W tym celu zamówił promy wyposażone w nowoczesne ekologiczne technologie napędowe. To część nowego planu na rzecz zmniejszenia zanieczyszczeń w morzach.

 

W tym miesiącu Wielka Brytania jako pierwsza z krajów G7 postawiła sobie za cel osiągnięcie zerowej emisji gazów cieplarnianych do 2050 r. Jest to także wsparcie dla inicjatywy UE, która chce osiągnąć ten sam cel.

Plan został ogłoszony w czwartek (11 lipca). Rząd wymaga, aby wszystkie statki od 2025 r. nie produkowały zanieczyszczeń. By osiągnąć ten cel będą one musiały być napędzane bateriami słonecznymi lub biopaliwami, a tradycyjne paliwa powinny służyć tylko jako rezerwa.

„Chcemy zachęcić wszystkich do przejścia na żeglugę bezemisyjną. Cały plan będzie jednak podlegał konsultacjom przez cały następny rok” – informuje w swoim komunikacie Ministerstwo Transportu. Przygotowywany ma być także rządowy konkurs o wartości 1 mln funtów na opracowanie nowych ekologicznych morskich technologii napędowych.

„Badania pokazują, że globalny rynek technologii ograniczających zanieczyszczenia morskie może osiągnąć do 2050 r. wartość 11 mld funtów, przynosząco rocznie 510 mln euro rocznie brytyjskiemu budżetowi” – podało ministerstwo.

W planach jest również ustalenie średnio i długoterminowego celu ograniczenia emisji gazów do „zera” w sektorze przewozu towarów drogą morską i powietrzną.

W Wielkiej Brytanii podejmowanych jest coraz więcej działań na rzecz redukcji emisji w transporcie morskim. Część brytyjskich promów posiada już napędy hybrydowe, również zarząd portu w Londynie planuje wymianę swojej floty technicznej na hybrydową.

Pierwsza autonomiczna ciężarówka rozpoczęła kursy po drogach publicznych

Regularne codzienne dostawy za pomocą w pełni autonomicznej ciężarówki są wciąż dopiero w fazie testowej, ale po raz pierwszy odbywają się one na drogach publicznych. Miejscem prób jest miasto Jönköping w południowej Szwecji.
 

Ważąca 26 ton ciężarówka wyprodukowana została przez szwedzką firmę …