Więcej samochodów elektrycznych w Unii Europejskiej

Samochód elektryczny / Zdjęcie via pexels.com

Rośnie rejestracja samochodów elektrycznych w UE. W I połowie 2019 r. było ich dwukrotnie więcej niż w analogicznym okresie 2018 r. Więcej e-samochodów jest także w Polsce, ale pod względem liczb bezwzględnych to wciąż za mało w porównaniu z europejskimi liderami.

 

 

Prawie jeden na dziesięć sprzedawanych samochodów w UE jest zasilanych alternatywnymi źródłami energii wobec oleju napędowego oraz benzyny. Liczba elektrycznych samochodów osobowych osiągnęła w I połowie roku 166 905 sztuk, co stanowi wzrost o 88,5 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku – wynika z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów (ACEA).

Bruksela ma nowe pomysły dla klimatu

Milion nowych ładowarek do aut elektrycznych, skup starych komórek a przede wszystkim osobny fundusz na rzecz zielonej transformacji – to tylko niektóre z propozycji Komisji Europejskiej na nową kadencję.
 

Serwis Politico dotarł do dokumentu zbierającego pomysły poszczególnych dyrekcji generalnych Komisji Europejskiej na jej …

Metoda małych kroków

Sprzedaż samochodów elektrycznych najszybciej wzrasta w Hiszpanii (141,5 proc.), we Włoszech (123,6 proc.), Niemczech (80,1 proc.) i Francji (46 proc.). W drugim kwartale wolumen sprzedaży samochodów elektrycznych w całej Europie wyniósł 83 263 sztuki, co stanowi wzrost o 89,7 proc. w porównaniu z 43,9 tys. samochodów sprzedanych w analogicznym okresie 2018 r.

Ponadto, w Europie w I połowie br. zarejestrowano ponadto 417 415 samochodów hybrydowych, co z kolei stanowi wzrost o 36,2 proc. Spadła tymczasem (o 3,5 proc.) sprzedaż samochodów z instalacją gazową. W Europie wciąż jednak dominują samochody benzynowe. Do czerwca sprzedano 4,93 mln sztuk samochodów, w tym 2,5 mln między kwietniem a czerwcem. To minimalnie więcej niż sprzedaż samochodów z silnikiem Diesla. Zainteresowanie nimi spada wynosząc łącznie 3,94 w I kwartale br.

Portugalia od dziś racjonuje dostęp do paliwa

Portugalscy kierowcy cystern strajkują. Domagają się większych płac i poprawy warunków pracy. Ich bezterminowy protest skłonił rząd do wprowadzenia ograniczeń w dostępie do paliw. Rząd liczy na powrót do stołu negocjacyjnego. Przejściowe problemy dotkną portugalskiego przemysłu, mieszkańców oraz turystów.
 

 

Rząd premiera …

Polska – więcej, ale wciąż mniej niż w Europie

Tymczasem w Polsce sprzedaż samochodów elektrycznych także nabrała tempa. W II kwartale br. nad Wisłą zanotowano wzrost o 311 proc., co pod względem procentowym klasyfikuje Polskę w czubie europejskiej sprzedaży. Przekłada się to na 534 zarejestrowane samochody od kwietnia do czerwca przy 130 w analogicznym okresie 2018 r.

Dla porównania w Niemczech zarejestrowano w II kw. 15,2 e-samochodów, we Francji 10,5 tys. a w Norwegii, liderowi zestawienia, aż 16,5 tys. Na tle Polski słabiej prezentują się statystyki z innych państw regionu. W Czechach rejestracje wzrosły o 17 proc. do 217 sztuk, podczas gdy na Słowacji spadły o 73 proc. do 31 sztuk. Statystyki państw bałtyckich są jeszcze mniej okazałe: na Litwie, sprzedano 31 aut, w Estonii 25 a na Łotwie 22.

Ze statystyk Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) wynika, że w Polsce zarejestrowanych jest 6336 aut zasilanych prądem, w tym ponad 4 tys. na baterie. Premier Mateusz Morawiecki w 2016 r. ogłosił – jeszcze jako wicepremier – że na polskich drogach do 2025 r. będzie jeździło milion samochodów elektrycznych. Uruchomiona została strategia „Centrum Elektromobilności”, w ramach której mają współpracować cztery ważne polskie spółki energetyczne. Z informacji zamieszczonych na stronie Internetowej Ministerstwa Energii nie wynika, by plany miały ulec zmianie.

E-mobilność: Jak Grupa Wyszehradzka radzi sobie na tle Europy?

W dziedzinie e-mobilności państwom Europy Środkowej nieco jeszcze brakuje do średniej unijnej. Nie chcą jednak dłużej pozostawać w tyle – stawiają na produkcję baterii do samochodów elektrycznych i marzą o wielkich inwestycjach rodzimego przemysłu.
 

Kiedy rozniosła się wieść, że w 2019 …