UE szykuje się na nowe amerykańskie cła

Airbus A-380 / Zdjęcie via unsplash.com @grmot

Rosną napięcia w transatlantyckich relacjach gospodarczych. Tłem rywalizacja między lotniczymi gigantami: Airbusem i Boeingiem. Pomimo wysiłków europejskich państw dążących do rozwiązania sporu, Waszyngton grozi wprowadzeniem nowych ceł na europejskie produkty.

 

W najbliższych tygodniach spodziewana jest decyzja arbitrów Światowej Organizacji Handlu (WTO), którzy określą prawa Europejczyków i Stanów Zjednoczonych do nakładania ceł wyrównawczych na swoje produkty. Tym samym WTO zakończy kilkunastoletni konflikt między obiema stronami, zarzucających sobie wzajemnie nielegalne finansowanie samolotowych konsorcjów.

UE nałoży cło na amerykański keczup?

Komisja Europejska przygotowała listę towarów z USA, na które planuje nałożyć cła. To element kolejnego sporu handlowego między Brukselą i Waszyngtonem, który zaczął się od konfliktu o dotacje dla koncernów lotniczych Airbus i Boeing.
 

Nowymi obostrzeniami celnymi mają zostać obłożone towary …

Trump grozi nowymi taryfami

W kwietniu prezydent USA Donald Trump zapowiedział gotowość wprowadzenia nowych ceł na kwotę 11 miliardów dolarów w odpowiedzi na subsydia przekazywane przez niektóre europejskie państwa Airbusowi. Tymczasem, Europejczycy naciskają na wynegocjowanie z administracją Trumpa uniknięcia eskalacji konfliktu handlowego i wzajemnego nakładania kar – zwłaszcza, że Bruksela nie ustaliła jeszcze ewentualnych stawek.

UE stara się przekonać amerykańskich partnerów do zarzucenia sporów i skupienia się na rzeczywistych wyzwaniach, jak reforma WTO czy nieuczciwe praktyki handlowe Chin. Pomimo pojednawczej postawy Unii Europejskiej, USA najprawdopodobniej wprowadzą cła. Jedyne co ich wstrzymuje to decyzja arbitrów WTO odnośnie wielkości ceł, jakie Waszyngton będzie mógł nałożyć na UE.

UE ostrzega USA przed działaniem na szkodę europejskiego eksportu

Komisja Europejska ostrzegła wczoraj władze Stanów Zjednoczonych, że na kroki w kierunku nałożenia dodatkowych ceł na sprowadzane tam z UE samochody odpowie adekwatną reakcją.

Paryż przeciwny wstępnemu porozumieniu

Niektóre z europejskich państw chciałyby osiągnąć osobne porozumienie ze Stanami Zjednoczonymi, aby uniknąć wzajemnego nakładania ceł. Tym bardziej, że niedawno kraje UE upoważniły KE do rozpoczęcia negocjacji ze Stanami Zjednoczonymi w celu wyeliminowania taryf przemysłowych. Jednak Francja jest przeciwna podejmowaniu jakichkolwiek negocjacji, gdy USA grożą nową wojną handlową.

Innym argumentem przeciwko jest stanowisko USA w sprawie paryskiego porozumienia klimatycznego. Francuzi jeszcze przed udzieleniem przez państwa członkowskie mandatu KE sprzeciwiali się otwarciu rozmów handlowych.

KE skarży się na USA do WTO ws. hiszpańskich oliwek

Komisja Europejska wniosła formalną skargę do Światowej Organizacji Handlu (WTO) przeciw Stanom Zjednoczonym. Chodzi o „niesprawiedliwe i bezpodstawne” zdaniem Brukseli cła na import oliwek z Hiszpanii do USA.
 

Wniesienie skargi zapowiedziała unijna komisarz ds. handlu Cecilia Malmström. „Wnosimy do WTO o uruchomienie …

Nadzieje UE

Państwa Wspólnoty oczekują, że kwota 11 miliardów, o której mówił Trump zostanie zmniejszona, ponieważ arbitrzy WTO wezmą pod uwagę korzystne orzeczenie organu odwoławczego. Wówczas poziom kary byłby szacowany tylko w odniesieniu pomocy finansowej w stosunku do modeli samolotów A350 i A380.

USA przygotowały już listę potencjalnych produktów pochodzących z państw Wspólnoty, które mogłyby zostać objęte sankcjami. Ich wartość szacuje się na 19 miliardów dolarów eksportu na amerykański rynek. Z czego niemal połowa przypada na produkty rolno-spożywcze, 4,5 miliarda na przemysłowe a pozostała część to części samolotowe.

USA i UE znów grożą sobie sankcjami. Poszło o dotacje dla Airbusa

Amerykański prezydent zagroził Unii Europejskiej wprowadzeniem nowych taryf celnych na produkty o wartości 11,2 mld dolarów. W ten sposób Donald Trump zareagował na dotacje, jakie UE skierowała do francusko-niemiecko-hiszpańskiego koncernu lotniczego Airbus.
 

To kolejna odsłona sporu, jaki narósł wokół rywalizacji europejskiego …

Co z Boeingiem?

Równocześnie trwa sprawa amerykańskiego giganta z branży samolotowej, którą UE wniosła na forum WTO. Jeszcze w kwietniu skargi Wspólnoty zostały potwierdzone przez organ arbitrażowy Organizacji handlu. Przedstawiciele WTO jeszcze nie wyznaczyli wielkości ewentualnych ceł, które miałyby zostać nałożone na USA. W 2012 r. Bruksela oszacowała, że wyniosłyby one około 12 miliardów euro. Jednak eksperci z branży zwracają uwagę, że rzeczywiste ulgi podatkowe przyznane przez stan Waszyngton Boeingowi wynosiły około 6 miliardów dolarów.

KE, podobnie jak USA, przygotowała listę amerykańskich firm potencjalnie zagrożonych objęciem europejskimi cłami o łącznej wartości 20 miliardów dolarów. Spór między USA a UE w sprawie pomocy publicznej dla gigantów branży lotniczej trwa od 2004 r. Wówczas amerykańska administracja po raz pierwszy skierowała sprawa do WTO z powodu „pomocy” dla Airbusa. KE odpowiedziała tym samym odnośnie wsparcia dla Boeinga.

Kolejne kraje UE zamykają przestrzeń powietrzną dla Boeingów 737 MAX 8. Polska także

W niedzielę rano należący do etiopskich linii lotniczych samolot tego typu rozbił się kilka minut po starcie. To już druga katastrofa takiej maszyny w ciągu pół roku. Przestrzeń lotniczą dla Boeingów 737 MAX 8 zamknęły m.in. Polska, Wielka Brytania, Francja, …