UE i USA wzmacniają współpracę w zakresie cyberbezpieczeństwa

Przedstawiciel Huawei podczas 5G Mobile World Congress w Barcelonie, źródło Jorge Valero

UE i Stany Zjednoczone postanowiły zintensyfikować współpracę w dziedzinie norm bezpieczeństwa cybernetycznego. Jest to wynik zaniepokojenia powiązaniami chińskich firm telekomunikacyjnych, takich jak Huawei, z rządem w Pekinie.

 

Bruksela i Waszyngton chcą współpracować w zakresie cyberbezpieczeństwa i zabezpieczyć się przed szpiegostwem ze strony Chin. Wiele rządow na całym świecie już w tej chwili uniemożliwiają chińskiemu gigantowi telekomunikacyjnemu wdrożenie nowej generacji telefonii komórkowej (5G). Są to między innymi USA, Australia, Japonia czy Nowa Zelandia. W Europie poważne wątpliwości mają m.in. Niemcy, Polska czy Czechy.

Również Francja zdecydowała w tym ubiegłym tygodniu o ograniczeniu dostępu do swojego rynku dla firm telekomunikacyjnych. Dla francuskiego ministra finansów, Bruno Le Maire’a, ryzyko kradzieży danych jest realne; nie wspomniał jednak wprost o Huawei.

Na znak potwierdzenia bliskiej współpracy, UE jest gotowa nawet wziąć pod uwagę standardy i specyfikacje techniczne opracowane przez amerykańskie organizacje, kiedy będzie ustanawiała włanse certyfikaty i standardy. Dlatego właśnie Dyrekcja Generalna ds. Sieci Komunikacyjnych, Treści i Technologii Komisji Europejskiej (DG CONNECT) oraz Amerykański Narodowy Instytut Standaryzacji i Technologii postanowiły spotkać się w tym półroczu, aby kontynuować rozmowy na temat podejscia obu stron do kwestii cyberpezpieczeństwa.

Komentując całą sprawę, założyciel Huawei powiedział, że firma nie przekazuje informacji chińskiemu wywiadowi. „Wolelibyśmy zamknąć Huawei, niż zrobić coś, co zaszkodziłoby interesom naszych klientów” – powiedział ostatnio reporterom.

Afera Huawei nie zagrozi chińskiemu gigantowi?

Afera Huawei może podzielić świat na pół – „na półkulę chińską i amerykańską”. W ten sposób Warszawa może po raz kolejny stać się linią globalnego podziału – twierdzą analitycy Bloomberga.

Afera Huawei związana z zatrzymaniem pracownika tego koncernu pod zarzutem szpiegostwa nie …

Analiza prawna

Huawei zwrócił się do firmy konsultingowej Ernst & Young, aby przeanalizowała chińskie prawo dotyczące służb wywiadowczych pod kątem wątpliwości państw zachodnich.

Przewiduje ono w art. 7, że „wszystkie organizacje i wszyscy obywatele muszą zgodnie z prawem wspierać, współpracować i współdziałać w pracy wywiadu krajowego i zachowywać tajemnicę na temat jego pracy”.

Artykuł 8 stwierdza z kolei, że praca służb wywiadowczych musi odbywać się z poszanowaniem praw człowieka, a także „praw i interesów jednostek i organizacji”.

Zgodnie z raportem EY ograniczenia wprowadzone w art. 8 oznaczają, że chińskie firmy „nie są zobowiązane” do współpracy ze służbami wywiadowczymi.

Raport opublikowano dziewięć dni po tym, jak wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej ds. społeczeństwa cyfrowego Andrus Ansip powiedział, że Europejczycy powinni obawiać się wpływu chińskich firm z powodu ich kontaktów z rządem w Pekinie.

Według źródeł w samej firmie Huawei podzielił się analizą prawną z zespołem Ansipa. Wynika z niej, że dla firmy nie stanowi powodów do niepokoju fakt, że Europa będzie rozwijać standardy cyberbezpieczeństwa razem ze Stanami Zjednoczonymi.

„Najważniejsze, żeby te standardy obowiązywały wszystkie firmy w takim samym stopniu”, powiedział przedstawiciel firmy Huawei.

W obliczu coraz poważniejszych zastrzeżeń do funkcjonowania chińskich firm na rynkach zachodnich, Parlament Europejski i państwa członkowskie osiągnęły ostatnio porozumienie w sprawie nowej ustawy o cyberbezpieczeństwie. Ponadto Komisja Europejska zaproponowała utworzenie sieci regionalnych centrów bezpieczeństwa cybernetycznego w Europie w kolejnym wieloletnim cyklu budżetowym (2021-2027).

Facebook zmienia zasady wykupywania reklam politycznych

Facebook zapowiedział wprowadzenie nowych rozwiązań, które mają zapewnić większą przejrzystość w funkcjonowaniu w serwisie reklam politycznych. Nowe reguły mają zacząć obowiązywać jeszcze przed majowymi wyborami do Parlamentu Europejskiego.
 

Nowe zasady dotyczące wykupywania reklam politycznych testowane były podczas listopadowych tzw. wyborów środka …