TSUE odrzucił apelację Nestlé ws. zastrzeżenia kształtu batona Kit Kat

Baton Kit Kat, źródło: Wikipedia, fot. Evan Amos

Baton Kit Kat, źródło: Wikipedia, fot. Evan Amos

Nestlé od 16 lat próbowało doprowadzić do zastrzeżenia kształtu jednego z produkowanych przez ten koncern batonów. Chodzi o składający się z czterech części „Kit Kat 4 fingers”. Jest on dostępny tylko w części państw członkowskich UE, w innych występuje za to w pojedynczej, grubszej wersji. Trybunał Sprawiedliwości UE (TSUE) odrzucił właśnie apelację Nestlé w tej sprawie.

 

Sprzeciw wobec próby zastrzeżenia przez szwajcarski koncern kształtu batona jako znaku towarowego wyrażał m.in. brytyjski koncern Cadbury (obecnie część amerykańskiego koncernu Mondelez), który produkował (np. kiedyś w Polsce) podobne batony. Poszło jednak przede wszystkim o Norwegię. Nestlé nie udało się bowiem zmusić do zmian w produkcji norweskiego batonika „Kvikk Lunsj”, który choć na świecie jest praktycznie nieznany, w swoim ojczystym kraju stanowi jedną z najpopularniejszych słodkich przekąsek. „Kit Kat” (kiedyś znany jako Rowntree’s Chocolate) produkowany jest od 1935 roku. „Kvikk Lunsj” jest zaś obecny na rynku od 1937 r. Norwegowie przekonują jednak, że korzystają z innych składników niż Nestlé.

Sąd po stronie Cadbury

W 2002 r. Nestlé złożyło do Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) wniosek o ochronę znaku towarowego „Kit Kat”. Koncern zastrzegł jednak nie tylko kolor opakowania, logo produktu czy skład surowcowy, ale także kształt batona. Pięć lat później Cadbury zaskarżyło więc tę decyzję, argumentując, że Nestlé produkuje różne rodzaje „Kit Katów” i wypuszcza je na poszczególne rynki – w przypadku batona „Kit Kat 4 fingers” były to wówczas w UE: Wielka Brytania, Dania, Holandia, Niemcy, Hiszpania, Francja, Włochy, Austria, Finlandia i Szwecja – a więc nie może uzyskać prawnej ochrony na obszarze całej Unii Europejskiej. TSUE przyznał Cadbury rację i stwierdził, że EUIPO popełnił błąd. Nestlé złożyło więc odwołanie.

Przez ostatnią dekadę oba koncerny toczyły prawną batalię. Przerzucały się skargami i odwołaniami od wyroków. Ostatecznie Sąd Unii Europejskiej w 2016 r. uznał, że Nestlé nie może zastrzec kształtu batona na terenie całej UE, ponieważ szwajcarski koncern nie udowodnił, że we wszystkich państwach członkowskich jest on „ikoniczny i jednoznacznie kojarzący się z batonem Kit Kat”. Nie udało mu się to zdaniem sędziów w przypadku Belgii, Portugalii, Grecji i Irlandii. Teraz odwołanie od tamtego wyroku odrzucił TSUE, który w takiej sytuacji stanowi sąd wyższej instancji.

Louboutin obronił przed unijnym trybunałem słynne czerwone podeszwy swoich szpilek

Spór, jaki rozstrzygał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE), dotyczył tego, co przez lata stało się znakiem rozpoznawczym damskich butów tworzonych przez francuskiego projektanta – podeszew w krwisto-czerwonym kolorze. Gdy podobne buty zaczęła produkować holenderska firma Van Haren, Christian Louboutin uznał …

Spór o wielkanocne króliki

To nie pierwszy w UE spór sądowy o kształt batona lub czekoladek. Samo Cadbury też próbowało niegdyś zastrzec jako znak towarowy charakterystyczny odcień fioletu, jaki umieszcza na swoich czekoladach. Ostatecznie się to nie udało.

Z kolei w 2006 r. szwajcarska firma Lindt usiłowała zablokować niemieckiej firmie Riegelein możliwość produkcji zawijanych w złote papierki czekoladowych królików wielkanocnych z czerwoną wstążeczką na szyi, które są jednym z największych hitów sprzedażowych Lindta. Szwajcarzy sądownie co prawda przegrali, ale jednak w praktyce odnieśli sukces. Niemcy zmienili kolor swoich opakowań na brązowy i zrezygnowali z czerwonych tasiemek.