Przybywa chętnych na wynajem aut

Samochód, fot: Pixabay

Samochód, fot: Pixabay

Ponad 22 proc. nowych aut kupionych w zeszłym roku przez firmy przypadało na spółki zajmujące się długoterminowym wynajmem samochodów. Przedsiębiorcy coraz częściej korzystają z takich usług.

 

Po sześciu latach stałych wzrostów w 2019 r. rynek leasingu samochodów wyhamował. W zeszłym roku zawarto umowy na leasing samochodów osobowych o wartości 35,3 mld zł, co oznacza spadek o niemal 12 proc., licząc rok do roku – poinformował we wtorek Związek Polskiego Leasingu (ZPL).

To głównie efekt wprowadzenia od zeszłego roku ograniczeń wartości rat leasingowych, które przedsiębiorcy mogą zaliczyć do kosztów prowadzonej działalności. Próbując uniknąć niekorzystnych zmian, przedsiębiorcy pod koniec 2018 r. gwałtownie zwiększyli liczbę zawieranych umów na leasing aut. W efekcie w tym roku ich liczba zmalała.

Zmiany podatkowe nie objęły użytkowników samochodów dostawczych i w tym segmencie wartość umów leasingowych w zeszłym roku była o 5,1 proc. wyższa niż w 2018 r.

„Dobra wiadomość jest taka, że w 2020 r. powrócimy na ścieżkę wzrostów, co należy wiązać z wysokim popytem krajowym, wciąż wysokimi wydatkami konsumpcyjnymi i dużym zaufaniem, jakim leasing cieszy się wśród klientów” – stwierdził Andrzej Krzemiński, przewodniczący komitetu wykonawczego ZPL.

Tesla zostawia europejską konkurencję w tyle

Amerykański koncern Tesla stał się największym sprzedawcą samochodów elektrycznych w Europie Zachodniej. Spółka Elona Muska sprzedaje ich na tym rynku więcej niż niemiecki Volkswagen i francuski Renault razem wzięte.

 

Po ostatnich kłopotach – stracie na poziomie 1,1 mld dolarów oraz ubiegłorocznym …

Auto chętnie wynajmę

Motorem wzrostu polskiego rynku motoryzacyjnego pozostają nadal firmy. Bo prywatnie Polacy ciągle kupują najczęściej używane auta z Europy Zachodniej, w których imporcie Polska od czasu wejścia do UE bije rekordy świata. Jednak stopniowo rośnie także rynek nowych aut w Polsce.

W zeszłym roku zarejestrowano u nas po raz pierwszy 555 tys. nowych samochodów osobowych, o prawie 24 tys. sztuk więcej niż w 2018 r. i w ogóle najwięcej w tym stuleciu.

Prawie 393 tys. nowych aut kupiły w zeszłym roku firmy. A wśród nich coraz ważniejszą rolę odgrywały firmy zajmujące się wynajmem długoterminowym samochodów. W zeszłym roku kupiły one 86,8 tys. pojazdów, ponad 6 proc. więcej niż rok wcześniej. Dla porównania: tylko o 1 proc. wzrosły zakupy aut przez firmy na kredyt, z własnych środków lub z wykorzystaniem klasycznego leasingu finansowego.

„Obecnie mniejsze firmy, podobnie jak robią to od wielu lat duże korporacje, oczekują usług bardziej kompleksowych, a taką jest wynajem długoterminowy. Podobnie jak klasyczny leasing zapewnia im finansowanie auta, ale dodatkowo również, co nie występuje już w przypadku leasingu, duży komfort i oszczędność czasu w użytkowaniu samochodów służbowych, a także prostotę rozliczeń” – wskazał Grzegorz Szymański, prezes Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów.

Firmy skupione w tym Związku reprezentują ok. 80 proc. rynku długoterminowego wynajmu aut. We flotach tych firm jest 157,6 tys. aut, a ich lwia część jest użytkowana w ramach usługi Full Serwis Leasing. W ramach takiej usługi miesięczna rata pokrywa także koszty ubezpieczeń, assistance, wymiany opon, przeglądów serwisowych i napraw. Przedsiębiorca nie musi przy tym wnosić opłaty wstępnej, by korzystać z nowego auta.