Ponad 1,1 mld z UE na budowę dróg i kolei w Polsce

Pociąg towarowy, źródło: Pixabay, fot. matuska

Komisja Europejska poinformowała, że podjęła decyzję o dofinansowaniu z funduszy unijnych trzech dużych projektów transportowych w Polsce. To budowa kolejnego odcinka drogi S7 na Mazowszu oraz rozbudowa sieci kolejowej oraz zakup nowego taboru kolejowego. Wartość dofinansowania wszystkich projektów wynosi w sumie ponad 1,1 mld euro.

 

Na budowę liczącego 70 kilometrów odcinka drogi ekspresowej S7, która ma połączyć Warszawę z Gdańskiem, KE przeznaczy z unijnego budżetu 242 mln euro. Chodzi o odcinek z Napierek w województwie warmińsko-mazurskim do Płońska w mazowieckiem. Większość tego odcinka będzie przebiegać przez północną część Mazowsza. Ma on powstać do końca 2021 r.

Jak poinformowała KE, rozbudowa trasy S7 ma „poprawić bezpieczeństwo na drodze i skrócić czas podróży między dwoma dużymi miastami miastami w Polsce.” Trasa ta jest częścią większego unijnego korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk. „Jako kluczowy łącznik w sieci transportowej droga z Napierek do Płońska nie tylko poprawi łączność drogową w Polsce, ale może też pomoże w zacieśnieniu jednolitego rynku, przyspieszając i ułatwiając podróże i kontakty handlowe między Europą Północną i Południową” – powiedziała komisarz ds. rynku wewnętrznego Elżbieta Bieńkowska.

676 mln euro na modernizację polskich dróg i kolei

Komisja Europejska zatwierdziła trzy kolejne polskie projekty związane z infrastrukturą transportową. Ich łączna wartość to 676 mln euro. To zarówno regionalne inwestycje na Śląsku oraz na Warmii i Mazurach, jak i jeden projekt ogólnopolski.
 

Wszystkie te projekty mają obniżyć koszty transportu, …

Ponad 880 mln euro na kolej

Natomiast 883 mln euro z unijnego budżetu zostanie przeznaczonych na dwa projekty związane z rozbudową i modernizacją polskiej kolei. Oba mają zwiększyć przepustowość oraz poprawić szybkość i bezpieczeństwo przewozów. Ich realizacja ma się zakończyć do 2023 r.

Pierwszy projekt wart jest 840 mln euro i dotyczy modernizacji połączeń kolejowych między dwoma województwami – śląskim i łódzkim. Wszystkie one są częścią transeuropejskiej sieci transportowej. W sumie zmodernizowanych ma zostać 214 kilometrów torów kolejowych od stacji Chorzów-Batory na Śląsku po stację Zduńska Wola-Karsznice w łódzkiem.

W ramach realizacji projektu ma zostać wymieniona nawierzchnia torów oraz wzmocnione zostanie podtorze. Wyremontowane bądź nawet zbudowane od nowa mają zostać mosty kolejowe i wiadukty. Przejazd cała trasą – zarówno pasażerski, jak i towarowy – ma dzięki temu skrócić się o ok. pół godziny. Wszystkie stacje czy mosty kolejowe mają zostać także przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Drugi kolejowy projekt dofinansowany z budżetu UE kwotą 43 mln euro dotyczyć będzie natomiast poprawy usług związanych z transportem kolejowym na obszarze całego kraju. Zakupionych ma zostać przez PKP Cargo m.in. 930 nowych wagonów przeznaczonych do przewozu koleją kontenerów. Mają one podróżować zarówno do terminali lądowych, jak i morskich.

Dzięki tej inwestycji część transportu towarowego ma zostać przeniesiona z dróg na tory, co zmniejszy ruch na drogach i ograniczy emisję CO2 do atmosfery. Wzrosnąć ma także bezpieczeństwo na drogach, dzięki zmniejszeniu liczby wyjeżdzających na nie wielkich ciężarówek.

Prawie miliard euro z budżetu UE na projekty w Polsce

Prawie miliard euro trafi na sfinansowanie 11 projektów w Polsce – zdecydowała wczoraj Komisja Europejska. Fundusze z polityki spójności zostaną przeznaczone m.in. na budowę dróg, inwestycje w polskich portach; trafią także do dwóch szpitali.