Polski rząd wprowadza „podatek od Netflixa”

Photo by Glenn Carstens-Peters on Unsplash

Miał być podatek cyfrowy dla działających w branży internetowej wielkich spółek, ale pod naporem krytyki ze strony USA nie doszło do żadnych konkretów. Teraz jednak, w ramach przepisów antykryzysowych polski rząd wprowadza nową daninę dla serwisów streamingowych oraz platform VOD.

 

Media już ochrzciły to rozwiązanie jako „podatek od Netflixa”. Chodzi o opłatę w wysokości 1,5 proc przychodu, jaka trafiałby od platform streamingowych oraz serwisów VOD do Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, który zajmuje się m.in. dofinansowywaniem produkcji filmowej w Polsce.

Gliński: Uzupełniamy lukę w ustawie o kinematografii

Polski rząd unika jednak do określenia nowej daniny słowa „podatek”. Minister Kultury Piotr Gliński woli mówić o „składce”. I tłumaczy, że to „uzupełnienie pewnej luki prawnej”. Ustawa o kinematografii, którą przyjęto w 2005 r. nałożyła podobny obowiązek na kina, telewizje oraz inne podmioty prezentujące w Polsce sztukę filmową. Muszą one odprowadzać do kasy PISF 1,5 proc. swojego przychodu.

Gdy ustawa powstawała, legalna dystrybucja filmów poprzez internet była w Polsce zjawiskiem marginalnym. Od tego czasu jednak branża filmowa mocno się zmieniła i serwisy streamingowe oraz platformy VOD zaczynają coraz mocniej zdobywać rynek, do czego przyczyniła się m.in. o wiele wyższa dziś niż 15 lat temu przepustowość łączy internetowych.

Wiele wskazuje na to, że rynkowy udział internetowych dystrybutorów jeszcze wzrośnie dzięki obecnej pandemii, która wymusiła zamknięcie kin w wielu krajach świata (w tym w Polsce). Widzowie zwrócili się więc do serwisów streamingowych oraz platform VOD, które pozwalają im oglądać filmy i seriale bez wychodzenia z domu. Część studiów produkcyjnych (np. wielkie amerykańskie studia Universal Pictures oraz Warner) zdecydowały się wobec niektórych tytułów na zaoferowanie ich w formacie VOD bez premiery kinowej.

Netflix poinformował zaś, że w ciągu pierwszych trzech miesięcy bieżącego roku zyskał prawie 16 mln nowych użytkowników. To dwa razy wyższy przyrost niż w ostatnim kwartale 2019 r. A dane te nie obejmują jeszcze kwietnia, kiedy to najwięcej krajów wprowadziło u siebie izolację społeczną i zakazy wychodzenia z domu. „A przecież na Netflixie też mamy filmy. Trzeba się solidarnie podzielić odpowiedzialnością. Podobne opłaty funkcjonują w innych krajach. Trzeba tę kwestię ucywilizować również w Polsce” – tłumaczył minister Gliński.

Koronawirus: Sytuacja w Polsce, Europie i na świecie – AKTUALIZACJA

Najnowsze informacje na temat pandemii koronawirusa w Polsce, Europie i na świecie – TEKST NA BIEŻĄCO AKTUALIZOWANY

Filmowcy apelują o poparcie rządowego pomysłu

Nowa danina miałaby zostać wpisana do trzeciego już pakietu ustaw antykryzysowych nazwanego przez rząd „Tarcza 3.0”. Rząd przyjął projekt kolejnych przepisów osłonowych 28 kwietnia. Teraz projekt trafi do Sejmu. Gildia Reżyserów Polskich oraz Polska Akademia Filmowa zaapelowały do posłów wszystkich opcji politycznych, aby poparli to rozwiązanie.

„W obliczu katastrofy polskiej kinematografii wywołanej pandemią, wzywamy wszystkie siły parlamentarne do głosowania w czasie obecnego posiedzenia Sejmu za projektem ustawy usuwającej luki w oskładkowaniu podmiotów czerpiących korzyści z obrotu polskimi filmami. Środowiska filmowe traktują to głosowanie jako chwilę prawdy dla wszystkich polskich parlamentarzystów bez względu na ich przynależność polityczną. Polska kultura jest dobrem wspólnym wszystkich Polaków. W obecnej sytuacji może przetrwać tylko dzięki wspólnym i odpowiedzialnym działaniom wszystkich sił politycznych” – napisali w liście członkowie GRP, m.in. Andrzej Jakimowski, Joanna Kos-Krauze, Agnieszka Holland, Leszek Dawid, Sławomir Fabicki, Borys Lankosz, Paweł Maślona, Łukasz Ronduda, Andrzej Saramonowicz Janusz Zaorski.

Z kolei zrzeszającą w sumie 700 twórców kina Polska Akademia Filmowa, która przyznaje m.in. Polskie Nagrody Filmowe „Orzeł”, napisała w oświadczeniu: „Polska kinematografia została w ciągu jednego dnia porażona wirusem: kina, w których pokazywaliśmy nasze filmy, zostały jednego dnia zamknięte, jednego dnia zakaz zgromadzeń zatrzymał produkcję wielu dziesiątków nowych filmów. Dzięki tej ustawie cieszące się rosnącą popularnością platformy VOD mogą dołączyć do grona podmiotów wspierających skromną opłatą 1,5 proc. wpływów nowe polskie filmy. To tyle, ile płacą od 15 lat kina i inne podmioty korzystające z polskich filmów. To sprawiedliwe uregulowanie zgodne z dyrektywą europejską, które w wyższym procencie zostało wprowadzone w innych krajach Unii Europejskiej.”

Koronawirus uderza w branżę filmową. Zmienia się regulamin Oscarów

Hollywood przeżywa największych od stu lat kryzys. Poprzednio tak źle w branży filmowej, nie tylko w USA, było w czasach epidemii grypy-hiszpanki.

 

Największym problemem dla branży filmowej jest zamknięcie kin w wielu krajach świata, a przede wszystkim na tych najbardziej dochodowych …

Nawet 20 mln złotych dla PISF

Przede wszystkim nowej opłacie podlegać będą najwięksi streamingowi gracze na polskim rynku – Netflix, Amazon Prime Video, HBO, Apple+, Player.pl, Ipla VOD.pl czy CDA.pl. Zwolnieni mają być zaś z niej najmniejsi dostawcy cyfrowych treści filmowych, którzy liczba abonentów jest mniejsza niż 1 proc. wszystkich użytkowników internetu szerokopasmowego w Polsce.

Rząd szacuje, że dzięki nowej daninie bezpośrednio do budżetu PISF może jeszcze w tym roku trafić 16,7 mln złotych, a przyszłym roku nawet 20 mln. Tak wyliczyło działające przy Radzie Europy Europejskie Obserwatorium Audiowizualne (EAO). Najwięcej zapłaciłby Netflix. 1,5 proc. jego ubiegłorocznych przychodów to 6,44 mln złotych. Ponad 4 mln musiałby zapłacić należący do Polsatu serwis Ipla, a należący do TVN serwis Player.pl – 1,53 mln. Według szacunków EAO serwis streamingowy Amazona zapłaciłby prawie 666 tys., a CDA.pl ponad 580 tys.

Koronawirus przeciąża internet, czyli kwarantanna z Netflixem

Nawet o 1/5 wzrosła oglądalność filmów i seriali w serwisach streamingowych, tj. Netflix, HBO Go, Hulu, Amazon Prime czy Dinsey+. Wprowadzenie przez wiele państw w Europie i Azji strategii dystansowania społecznego w walce epidemią koronawirusa wywołało duży wzrost zainteresowania treściami …