Pierwsza autonomiczna ciężarówka rozpoczęła kursy po drogach publicznych

Ciężarówka T-pod, źródło: Wikipedia, fot. Linneakornehed (CC BY-SA 4.0)

Ciężarówka T-pod, źródło: Wikipedia, fot. Linneakornehed (CC BY-SA 4.0)

Regularne codzienne dostawy za pomocą w pełni autonomicznej ciężarówki są wciąż dopiero w fazie testowej, ale po raz pierwszy odbywają się one na drogach publicznych. Miejscem prób jest miasto Jönköping w południowej Szwecji.

 

Ważąca 26 ton ciężarówka wyprodukowana została przez szwedzką firmę Einride, która zajmuje się produkcją autonomicznych samochodów, a przede wszystkim właśnie autonomicznych pojazdów dostawczych i ciężarowych. Dzięki zgodzie udzielonej przez Szwedzką Agencję Transportu, model ciężarówki T-pod rozpoczął codzienne kursy z towarami.

To o tyle przełomowe wydarzenie, że pojazd nie tylko porusza się całkowicie autonomicznie, ale nie ma też możliwości, aby w razie potrzeby sterowanie nim przejął prawdziwy kierowca. T-pody nie posiadają bowiem nawet kokpitu. Kontrolę nad nimi może natomiast przejąć wyszkolony operator, który nadzoruje ruch pojazdu dzięki sieci 5G.

T-pod pojedzie wolno i niedaleko

Zgodę na regularne kursy T-poda wydano pod pewnymi warunki. Dotyczą one nie tylko ciągłej kontroli prowadzonej przez człowieka, ale także korzystania ze stałej, ściśle określonej trasy. Autonomiczna ciężarówka w Jönköping poruszać się będzie tylko między dwoma obiektami przemysłowymi – magazynem oraz terminalem przeładunkowym niemieckiej firmy logistycznej DB Schenker. Całą trasę wyposażono w specjalny system łączności, który pozwoli operatorowi przejąć kontrolę nad pojazdem w każdej chwili.

Choć T-pod może rozwinąć prędkość do 85 km/h, nie będzie mu wolno aż tak się rozpędzić. Pojazd ma zostać zaprogramowany tak, aby nie jechał szybciej niż zaledwie 5 km/h. Będzie więc sunął po drodze z mniej więcej taką samą prędkością jak idący człowiek. Droga, jaką będzie pokonywała autonomiczna ciężarówka, też nie jest długa – to zaledwie 300 metrów. Ale jest to droga publiczna, a więc próba po raz pierwszy odbywa się nie na zamkniętym, fabrycznym torze.

E-mobilność: Jak Grupa Wyszehradzka radzi sobie na tle Europy?

W dziedzinie e-mobilności państwom Europy Środkowej nieco jeszcze brakuje do średniej unijnej. Nie chcą jednak dłużej pozostawać w tyle – stawiają na produkcję baterii do samochodów elektrycznych i marzą o wielkich inwestycjach rodzimego przemysłu.
 

Kiedy rozniosła się wieść, że w 2019 …

Próby do końca przyszłego roku

Choć kursy T-poda to wciąż tylko test, to autonomiczna ciężarówka przewozić będzie prawdziwe towary dla prawdziwych odbiorców. Dlatego na wszystko potrzebne były zgody odpowiednich szwedzkich organów. „To zezwolenie jest ważnym kamieniem milowym, a także krokiem do komercjalizacji autonomicznej technologii na drogach” – powiedział podczas inauguracji kursów T-poda jeden z założycieli firmy Einride Robert Falck. Zapowiedział, że będzie się starał o zezwolenia na testowanie tego modelu w naturalnych warunkach w kolejnych miejscach, także poza Europą.

Testy autonomicznej ciężarówki w Jönköping maja potrwać do końca 2020 r. Jeśli wypadną pomyślnie, szwedzki producent chce uzyskać zgodę na stosowanie swojego pojazdu na większą skalę. Einride prowadzi już rozmowy z pierwszymi potencjalnymi klientami – niemieckim gigantem handlu spożywczego Lidl oraz szwedzką firmą kurierską Svenska.

Szwedzka firma opracowała – obok T-poda – jeszcze jeden model autonomicznej ciężarówki, który wciąż jest jednak testowany w zamkniętych warunkach. To nieco cięższa i przystosowana do poruszania się w trudniejszych warunkach (np. na drogach leśnych) ciężarówka T-log, która może transportować np. drewno, piasek czy żwir. Oba pojazdy – zarówno T-pod, jak i T-log są wyposażone we w pełni elektryczny napęd.

Niemcy: Otwarto pierwszą autostradę elektryczną

Niemiecki rząd uruchomił w Hesji na zachodzie kraju pierwszy odcinek autostrady dla ciężarówek napędzanych prądem elektrycznym. Projekt o nazwie eHighway ma przyczynić się do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń do atmosfery.
 

Do pilotażu wybrano 10-kilometrowy odcinek autostrady A5 między lotniskiem we Frankfurcie a …