Pieniądze z UE zwiększą punktualność lotów w Polsce?

Lotnisko, źródło: pxhere/CUZ11N

Lotnisko, źródło: pxhere/CUZ11N

Jeśli Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej uda się otrzymać wsparcie z budżetu UE, to  samoloty będą w Polsce bardziej punktualne niż wynosi unijna średnia – zadeklarował prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Janusz Janiszewski.

 

Według danych PAŻP, w przyszłym roku w Polsce ma ono wynosić 0,3 minuty, podczas gdy cel dla UE na najbliższe lata to 0,5 minuty.

AirHelp: Najgorsze lotniska są w… Europie

Według światowego rankingu wiodącej grupy praw pasażerów AirHelp wśród dziesięciu najgorszych lotnisk na świecie, aż osiem położonych jest w Europie. W raporcie brana jest pod uwagę punktualność lotów, jakość obsługi oraz dostępne usługi.
 

W badaniu brano pod uwagę opinie 40 tysięcy …

Sześć miliardów złotych umożliwi realizację planów

“Jeśli otrzymamy sześć miliardów złotych, a o tyle prosimy Komisję Europejską, to zrealizujemy plan zwiększenia zatrudnienia i inwestycje, dzięki czemu przy dynamicznie rosnącym ruchu lotniczym poziom opóźnień będzie dużo poniżej średniej dla UE” – zadeklarował cytowany w mediach prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Janusz Janiszewski. Kwota ta to o 50 proc. więcej niż wynosił budżet, jakim PAŻP dysponowała w latach 2015-2019.

Cel europejskich lotnisk: zero emisji CO2 do 2050 r.

Blisko 200 europejskich portów lotniczych z 45 krajów zobowiązało się w środę (26 czerwca), że będzie dążyć do zdecydowanego obniżenia emisji gazów cieplarnianych do 2050 r. Ten ambitny cel nie obejmuje jednak emisji generowanych przez samoloty, a dotyczy jedynie infrastruktury …

Już jest lepiej niż w UE

Już w zeszłym roku średnie opóźnienie samolotu w Polsce wyniosło 0,25 minuty, a w UE – 1,83 minuty. PAŻP zakłada, że w 2022 r. średnie opóźnienie spadnie do 0,23 minuty, a w dwóch kolejnych latach utrzyma się na poziomie 0,18 minuty, czyli niespełna 11 sekund. Wskaźnik ten ma się obniżyć dopiero po 2022 r., bo do tego czasu Polska ma przejmować część ruchu lotniczego z Niemiec, które mają kłopot z zatłoczeniem przestrzeni powietrznej i brakiem kontrolerów.

Holenderska recepta na ograniczenie ruchu lotniczego

Wyższe koszty mają zniechęcić część pasażerów przed podróżami lotniczymi. Z takiego założenia wychodzi rząd Holandii. Podatek lotniczy to najnowsze rozwiązanie gabinetu premiera Marka Rutte, które ma przyczynić się do zmniejszenia ilości zanieczyszczeń i redukcji „śladu węglowego”.
 

Znajdująca się na finiszu kampania …

Będzie więcej kontrolerów ruchu lotniczego

Żeby osiągnąć zamierzony cel polska agencja zamierza inwestować 250 mln zł rocznie w sprzęt i technologie, a do 2024 r. zatrudnić dodatkowych 139 kontrolerów ruchu lotniczego Obecnie w Polsce pracuje ponad 570 kontrolerów, a do końca roku ma ich być 602. PAŻP ma też  wybudować dla nich nowe, większe centrum operacyjne w Regułach pod Warszawą. Inwestycja ta ma pochłonąć ok. 1 mld zł.

“Zwiększamy pulę kosztów osobowych, tak by zapewnić odpowiednią liczbę personelu operacyjnego, kontrolerów, techników, odpowiednie ich wyszkolenie, odpowiednią certyfikację i utrzymanie kompetencji” – podkreślił Janiszewski. W tym roku koszty osobowe w budżecie agencji to 612 mln zł, w 2024 r. mają wzrosnąć do 787 mln zł.

Prezes PAŻP zapowiedział przy tym wprowadzenie systemu motywacyjnego, który będzie premiował ludzi z pomysłami, chcących rozwijać i agencję i samych siebie. “Co do reszty, jak będziemy już mieć pieczątkę KE i zgodę na wnioskowaną kwotę, będziemy rozmawiać o innych aspektach” – oświadczył Janiszewski. W latach 2020-2024 Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zamierza przeznaczyć na inwestycje w sprzet i technologie 1,3 mld zł.

Francja wprowadza podatek lotniczy

Francja zamierza sięgnąć do kieszeni pasażerów, by chronić środowisko. Od 2020 r. niemal wszystkie bilety na samoloty opuszczające francuskie lotniska zostaną opodatkowane. Uzyskane fundusze mają zostać zainwestowane w bardziej przyjazne dla klimatu środki transportu.
 

 

Dobry rezultat osiągnięty przez francuskich Zielonych oraz …