Niemcy martwią się o polską fabrykę Opla

Montownia samochodów, żródło: Flickr/GillyBerlin

Montownia samochodów, żródło: Flickr/GillyBerlin

Dziennik „Handelsblatt” alarmuje, że w tym roku z fabryki Opla w Gliwicach odejdzie 800 pracowników, a po wybudowaniu w Gliwicach fabryki samochodów dostawczych Peugeot, ten francuski właściciel Opla może zamknąć tamtejszą fabrykę samochodów osobowych.

 

W szybkim tempie trwają przygotowania do fuzji francuskiego koncernu Peugeot-Citroen (PSA) z włosko-amerykańskim koncernem Fiat Chrysler Automobiles (FCA). W tym tygodniu połączenie tych koncernów w nową firmę zaakceptowali już związkowcy PSA.

Rosną natomiast obawy w Niemczech o przyszłość firmy Opel, którą dwa lata temu PSA odkupiło od General Motors. I tłumacząc swoje obawy, Niemcy wskazują na Polskę.

Tesla postawi fabrykę w Niemczech. Niemieckie koncerny mają się czego bać?

Nie Wielka Brytania, a Niemcy. Decyzja Elona Muska, aby pierwszą europejską fabrykę Tesli wybudować pod Berlinem, zelektryzowała nie tylko branżę motoryzacyjną. Z jednej strony Niemcy cieszą się z tysięcy nowych miejsc pracy, ale z drugiej zastanawiają się nad tym, jak …

Niepokojący los Gliwic

W artykule „Cięcia u Opla w Polsce” niemiecki dziennik „Handelsblatt” napisał, że tylko w tym roku z 2 tys. pracowników fabryki Opla w Gliwicach z pracy będzie musiało zrezygnować – na zasadzie dobrowolnej – aż 800 osób. To wynika ze spadku popytu na produkowany w Gliwicach model Opel Astra i niemiecki dziennik ocenił, że już w przyszłym roku z tego powodu polska fabryka może pracować tylko na jedną zmianę.

„Handelsblatt” wskazał też, że w Gliwicach obok działającej od dwóch dekad fabryki samochodów osobowych wznoszony jest nowy zakład. Za dwa lata będzie on produkować do 100 tys. samochodów dostawczych grupy PSA rocznie. A w tym samym czasie produkcja nowej generacji modelu Astra zostanie wznowiona w Niemczech, a w Gliwicach – zakończy się.

Powołując się na niemieckich związkowców Opla, „Handelsblatt” zwrócił uwagę, że fabrykę samochodów dostawczych w Gliwicach buduje spółka PSA Manufacturing Poland – inna niż właściciel fabryki samochodów osobowych w Gliwicach. I na tej podstawie dziennik podejrzewa, że Francuzi szykują niemiłą sztuczkę swoim pracownikom w Polsce. „Jeśli pracownicy Opla będą chcieli montować pojazdy w przyszłości, będą musieli przejść do nowej firmy i zgodzić się tam na znacznie gorsze warunki” – ocenił „Handelsblatt”. I przytoczył rezolucję europejskiej rady pracowniczej Opla, według której w nowych zakładach pracę dostanie tylko ułamek obecnej załogi gliwickich zakładów.

Pomieszane dane

Rzeczniczka gliwickich zakładów Agnieszka Brania potwierdziła, że z firmy odeszło ok. 800 osób w ramach „bardzo korzystnego dla nich Programu Dobrowolnych Odejść”. Ale ta redukcja odbywa się od dwóch lat i nie doszło do niej  tylko w tym roku – jak napisał „Handelsblatt”.

„Program jeszcze trwa” – zaznaczyła Brani. I poinformowała nas, że obecnie w fabryce Opla w Gliwicach pracuje „niecałe dwa tysiące” osób.

Gliwicka firma zakomunikowała też, że obecnie w nowej spółce PSA Manufacturing Poland pracuje nieco ponad 30 osób. „Ponieważ obie spółki należą do tej samej grupy kapitałowej PSA Groupe, otrzymali oni ten sam rodzaj umowy, jaki mieli w Opel Manufacturing Poland, z takim samym wynagrodzeniem i okresem wypowiedzenia, a także uwzględniany jest ich staż pracy” – stwierdziła spółka w komunikacie cytowanym przez PAP.

Expose Morawieckiego: Głównie o energetyce, klimacie i gospodarce

Ponownie desygnowany na premiera po październikowych wyborach parlamentarnych Mateusz Morawiecki przedstawił w Sejmie swoje expose. Skupił się w nim przede wszystkim na kwestiach gospodarczych, klimatycznych oraz energetycznych.

 

Sejmowe wystąpienie Mateusza Morawieckiego trwało godzinę i było jednym z krótszych expose polskich kandydatów …

Niejasna przyszłość aut

Nadal jednak nie wiadomo, czy po zakończeniu produkcji modelu Astra w Gliwicach koncern PSA planuje tam produkcję innych modeli samochodów osobowych. Innymi słowy: czy po uruchomieniu w Gliwicach nowej fabryki samochodów dostawczych położona tuż obok najmłodsza w firmie Opel fabryka samochodów osobowych będzie kontynuować taką produkcję.

„Jeśli chodzi o zakład produkujący Opla Astrę, to kontynuuje on produkcję tego modelu i nie mamy innych informacji do przekazania na ten temat” – napisała nam Agnieszka Brania.

Przypomnijmy, że w położonych w pobliżu Gliwic Tychach znajduje się fabryka aut koncernu Fiat Chrysler, największa fabryka tej firmy w Europie. Niestety, zakład w Tychach od kilku lat pracuje na pół gwizdka, gdyż Fiat przeniósł z Polski do Włoch produkcję nowej generacji modelu Panda. Do tego czasu około połowy produkcji zakładów w Tychach przypadało właśnie na Pandę. Co gorsza, włoscy menedżerowie Fiat Chrysler od wielu lat zwlekają z ogłoszeniem planów produkcji nowych modeli aut w Tychach.