Komisja Europejska zatwierdziła miliardy pomocy dla Lufthansy. Do czego zobowiązał się przewoźnik?

Pomoc dla Lufthansy wiąże się z przyjęciem pewnych warunków, w tym zapewnienia działań, które ograniczą zakłócenia konkurencji, poinformowała wiceszefowa KE Margrethe Vestager (na zdj.).

Pomoc dla Lufthansy wiąże się z przyjęciem pewnych warunków, w tym zapewnienia działań, które ograniczą zakłócenia konkurencji, poinformowała wiceszefowa KE Margrethe Vestager (na zdj.). / Foto, źródło: Flickr/ALDE Group (CC BY-ND 2.0)

Największy europejski przewoźnik lotniczy, który planuje zwolnić ponad 20 tys. pracowników, otrzyma wielomiliardowe wsparcie od niemieckiego rządu. Pomoc publiczną Berlina zatwierdziła Komisja Europejska i przegłosowali ją akcjonariusze firmy. Pomoc nie jest jednak bezwarunkowa.

 

 

98 proc. udziałowców największego europejskiego przewoźnika lotniczego, Lufthansy, zatwierdziło w czwartek (25 czerwca) przyjęcie państwowej pomocy wartej 9 mld euro. Umowę zatwierdziła także Komisja Europejska.

Środki pozwolą firmie na przetrwanie koronawirusowego kryzysu. Przewoźnik traci w każdej godzinie około 1 mln euro z powodu wstrzymania lotów. Straty nie zostaną szybko odrobione. Oferta na najbliższe miesiące zakłada cięcia w siatce połączeń rzędu kilkudziesięciu proc. lotów.

Andrzej Duda w USA. Czego dotyczy deklaracja ws. sieci 5G? Wielomiliardowa ugoda niemieckiego koncernu w sprawie kontrowersyjnego glifosatu. // Europa i świat w skrócie

Owocem rozmów Andrzeja Dudy z Donaldem Trumpem jest m.in. zobowiązanie do współpracy w ramach rozwoju sieci 5G. Wielomiliardowa ugoda w sprawie glifosatu. // Skrót informacji z Europy i ze świata.

Lufthansa: Warunki pomocy

Z informacji niemieckich mediów wynika, że wynik głosowania niemal do ostatniej chwili nie był przesądzony. Powodem niechęci głównego akcjonariusza spółki – Heina Hermanna Thiele – jest zapis w umowie o pomocy publicznej, wedle którego niemieckie państwo przejmie 20 proc. udziałów w holdingu za udzielenie pomocy finansowej.

Wątpiących i niezadowolonych z warunków umowy akcjonariuszy przekonały ostatecznie twarde argumenty: Lufthansa nie ma już pieniędzy na dalsze funkcjonowanie, a kolejne dni bez wsparcia finansowego mogłyby doprowadzić do konieczności ogłoszenia bankructwa.

Lufthansa otrzyma więc od państwa 9 mld euro (40,7 mld zł) pomocy publicznej. W zamian rząd przejmie 20 proc. akcji spółki i wyznaczy dwóch członków do rady nadzorczej. Trzy mld z pomocy państwa zostaną przekazane w formie gwarancji na pożyczkę. Jedna piąta udziałów w akcjach i dwa głosy w radzie nadzorczej zapewnią rządowi np. możliwość blokowania prób przejęcia przewoźnika.

OECD: USA zawieszają negocjacje w sprawie globalnego podatku cyfrowego

Sekretarz skarbu USA Steven Mnuchin poinformował o wycofaniu się Stanów Zjednoczonych z negocjacji w sprawie globalnego podatku cyfrowego.

Komisja Europejska wyraża zgodę

Równocześnie z głosowaniem akcjonariuszy, swoją zgodę na pomoc publiczną niemieckiego państwa dla przewoźnika wyraziła Komisja Europejska. Firma musi jednak zaakceptować pewne ograniczenia.

„Środki te pomogą Lufthansie przetrwać obecny kryzys wywołany pandemią koronawirusa, szczególnie trudny dla sektora lotniczego. Jednak pomoc wiąże się z przyjęciem pewnych warunków, w tym zapewnienia działań, które ograniczą zakłócenia konkurencji, poinformowała wiceszefowa KE Margrethe Vestager.

Wedle dokumentów złożonych w KE przez Berlin przewiduje się, że przewoźnik wykupi do 2026 r. swoje zobowiązania. Do tego czasu – czyli do momentu zaangażowania Niemiec w holding – nie będzie możliwe wypłacanie dywidend i wykup akcji własnych.

Ponadto, dopóki co najmniej trzy czwarte wartości wsparcia nie zostanie wykupione, stosowane będą ścisłe ograniczenia dotyczące wynagrodzenia kierownictwa, w tym zakaz wypłat premii.

Komisja Europejska chce także zwiększenia konkurencji na najważniejszych niemieckich portach lotniczych, dlatego Lufthansa zobowiązała się do udostępnienia innym przewoźnikom tzw. slotów, czyli uprawnień do startu lub lądowania na danym lotnisku. Chodzi o niemieckie lotniska w Monachium oraz Frankfurcie nad Menem, które Lufthansa blokowała dla swoich samolotów.

Innym zobowiązaniem jest brak możliwości dokapitalizowania spółek zależnych z pomocy publicznej, które borykały się z problemami finansowymi do końca 2019 r.

MFW wróży światu wolniejsze odbicie po kryzysie gospodarczym

Międzynarodowy Fundusz Walutowy ocenia, że wywołany przez pandemię koronawirusa kryzys gospodarczy będzie głębszy niż wcześniej sądzono, a wyjście z niego zajmie światu dłużej niż zakładano.

Lufthansa planuje zwalniać

Największy europejski przewoźnik lotniczy jest w poważnych tarapatach. I chociaż niemiecka spółka otrzyma wielomiliardową pomoc państwową, planuje wielkie zwolnienia i pozbywanie się maszyn. Więcej o planach redukcji zatrudnienia piszemy tutaj.