Miliardy na rozwój baterii elektrycznych w UE

źródło: flickr.com

Komisja Europejska zatwierdziła finansowe wsparcie dla kilku państw europejskich z przeznaczeniem na projekt wsparcia badań i innowacji w obszarze produkcji baterii m.in. do samochodów elektrycznych. Wśród siedmiu państw jest Polska.

 

 

Nowy fundusz, na finansowanie którego zgodę wyraziła w poniedziałek Komisja Europejska, opiewa na kwotę 3,2 mld euro. Inicjatywa ma przyczynić się do przełamania monopolu państw azjatyckich na rynku producentów baterii elektrycznych. Projekt został zgłoszony wspólnie przez Belgię, Finlandię, Francję, Niemcy, Włochy, Polskę i Szwecję.

Tesla postawi fabrykę w Niemczech. Niemieckie koncerny mają się czego bać?

Nie Wielka Brytania, a Niemcy. Decyzja Elona Muska, aby pierwszą europejską fabrykę Tesli wybudować pod Berlinem, zelektryzowała nie tylko branżę motoryzacyjną. Z jednej strony Niemcy cieszą się z tysięcy nowych miejsc pracy, ale z drugiej zastanawiają się nad tym, jak …

Priorytet dla baterii

Wart 3,2 mld euro projekt został zainicjowany przez działający od 2017 r. Europejski Sojusz na rzecz Baterii (EBA). „Produkcja baterii w Europie ma strategiczne znaczenie dla naszej gospodarki i społeczeństwa ze względu na jej potencjał w zakresie czystej mobilności i energii, tworzenia miejsc pracy, zrównoważonego rozwoju i konkurencyjności” – powiedziała wiceprzewodnicząca wykonawcza KE i komisarz odpowiedzialna za politykę konkurencji Margrethe Vestager

Komisja już przed kilkoma laty uznała produkcję baterii za jedną z kluczowych branż w kontekście gospodarki przyszłości. Dlatego pod koniec 2017 r. KE uruchomiła EBA, a w maju 2018 r. przyjęto strategiczny plan działania. Według szacunków, na które powołuje się Komisja, wartość światowego rynku baterii począwszy od 2025 r. na 250 mld euro. Rywalizacja zatem toczy się o to, by część z tych pieniędzy została w Europie – nie mniej istotne jest jednak wypracowanie standardów ekologicznych, które w przyszłości mogłyby obowiązywać także poza Europą.

Nobel za baterie litowo-jonowe. Europa w tyle w ich produkcji

Nagrodę Nobla w dziedzinie chemii przyznano w tym roku za stworzenie i rozwój baterii litowo-jonowych. Potentatem w produkcji baterii litowo-jonowych jest dziś Azja. Europa pozostaje daleko w tyle, choć wyjątkiem jest na jej tle Polska.

 

Tegoroczna Nagroda Nobla z chemii powędrowała …

Innowacje i środowisko

Projekt konsorcjum ma za zadanie wesprzeć rozwój innowacyjnych i zrównoważonych technologii budowy akumulatorów litowo-jonowych (z płynnym i stałym elektrolitem). Ich zaletą jest większa trwałość, krótszy czas ładowania. Ponadto są bezpieczniejsze i i bardziej przyjazne dla środowiska niż baterie dostępne obecnie na rynku.

Poniedziałkowa zgoda Komisji dotyczy projektu, w który zaangażowanych jest 17 podmiotów, głównie z branży technologicznej. Szacuje się, że program wygeneruje dodatkowo 5 mld euro w ramach prywatnych inwestycji. Najwięcej zainwestują Niemcy i Francja, odpowiednio po 1,25 mld euro i 960 mln euro. Polska wyłoży 240 mln euro. Beneficjentami będą głównie firmy z państw uczestniczących w projekcie, m.in. BASF, BMW. W przypadku Polski chodzi o firmy ENERIS i Elemental zajmujące się recyklingiem baterii i odzyskiwaniem z nich surowców.

E-mobilność: Jak Grupa Wyszehradzka radzi sobie na tle Europy?

W dziedzinie e-mobilności państwom Europy Środkowej nieco jeszcze brakuje do średniej unijnej. Nie chcą jednak dłużej pozostawać w tyle – stawiają na produkcję baterii do samochodów elektrycznych i marzą o wielkich inwestycjach rodzimego przemysłu.
 

Kiedy rozniosła się wieść, że w 2019 …

Cztery obszary

„Udało nam się znaleźć odpowiednią receptę na politykę przemysłową na miarę XXI wieku. Są to: ścisła współpraca między podmiotami przemysłowymi, wspólne działania mające na celu przyspieszenie innowacyjności od etapu koncepcji w laboratorium po wprowadzenie produktu na rynek, skoordynowane instrumenty finansowe pochodzące zarówno z sektora prywatnego, jak i publicznego, oraz ramy regulacyjne stanowiące podstawę silniejszej europejskiej gospodarki opartej na wiedzy” – podkreślił w poniedziałek Maroš Šefčovič, wiceprzewodniczący Komisji ds. stosunków międzyinstytucjonalnych i prognozowania.

Uczestnicy projektu skupią swoje wysiłki na czterech obszarach dotyczących kwestii surowcowych, ogniw i modułów, systemów baterii oraz recyklingu.

Polska na szarym końcu elektromobilności w Europie

Polsce daleko do europejskich liderów elektromobilności. Czy sytuację zmieni podpisana wczoraj przez prezydenta Andrzeja Dudę nowela ustawy o podatku akcyzowym dla pojazdów o napędzie hybrydowym?

 

 

Z planów rządu o milionie aut elektrycznych jeżdżących do 2025 r. po polskich drogach pozostało już …

Polska dotrzymuje kroku

Już w środę (11 grudnia) Komisja Europejska przedstawi szczegóły dotyczące Nowego Zielonego Ładu. W jego centrum może znaleźć się zapowiedź zaprzestania stosowania paliw kopalnych w UE do 2050 r. Będzie to oznaczało rewolucję w europejskim przemyśle motoryzacyjnym, a realizacja projektu pozwoli przeprowadzić niezbędną modernizację.

Decyzja KE następuje w kilka tygodni po ogłoszeniu przez Teslę wyboru lokalizacji dla swojej gigafabryki. Ostatecznie powstanie ona pod Berlinem, zamiast Londynu. Według niemieckiej prasy z fabryki wyjedzie 12,5 tys. pojazdów elektrycznych, ale także zespoły napędowe pojazdów oraz akumulatory litowo-jonowe.

Obecnie – o czym EURACTIV.pl informował przed kilkunastoma dniami – na Europę przypada zaledwie 3 proc. światowej produkcji w segmencie baterii litowo-jonowych. Zdecydowanym liderem są Chiny, Korea Płd. oraz USA, jednak region Europy Środkowo-Wschodniej próbuje dotrzymywać kroku potentatom. Największa w UE fabryka akumulatorów do samochodów elektrycznych działa w Biskupicach Podgórnych niedaleko Wrocławia. Docelowo ma tam być wytwarzanych 100 tys. akumulatorów rocznie.

Kolejne zakłady (to głównie południowokoreańskie i chińskie inwestycje) powstają także w Biskupicach Podgórnych i Kędzierzynie-Koźlu. Z kolei w Dąbrowie Górniczej ma powstać fabryka separatorów do baterii litowo-jonowych, a w Godzikowicach pod Oławą na Dolnym Śląsku powstanie do 2020 r. największa w Europie fabryka elektrolitu jonowo-litowego. Wszystkie te zakłady produkują lub mają produkować głównie na potrzeby niemieckich i francuskich firm motoryzacyjnych.

Więcej samochodów elektrycznych w Unii Europejskiej

Rośnie rejestracja samochodów elektrycznych w UE. W I połowie 2019 r. było ich dwukrotnie więcej niż w analogicznym okresie 2018 r. Więcej e-samochodów jest także w Polsce, ale pod względem liczb bezwzględnych to wciąż za mało w porównaniu z europejskimi …