LOT wydzierżawi 32 brazylijskie samoloty

Samolot LOT, fot. Oliver Holzabuer [Flickr]

Samolot LOT, fot. Oliver Holzabuer [Flickr]

LOT pożyczy 32 embraery 195, pierwsze – już na lato. Brazylijski właściciel kupi sobie nowe, bardziej ekologiczne.

 

LOT wydzierżawi samoloty Embraer 195 od brazylijskich linii Azul. To średniodystansowe samoloty zabierające około 115 pasażerów. Obie firmy miały rozmawiać o transakcji od trzech-czterech miesięcy i na razie podpisany jest w tej sprawie tylko list intencyjny. Ale LOT zdradza, że pierwszej maszyny spodziewa się już na lato.

W sumie do końca 2020 roku LOT ma pozyskać 10 z 18 zamówionych maszyn, a potem może to być jeszcze dodatkowo 14 samolotów. To bardzo duży skok – LOT w krótkim czasie może obecną flotę embraerów nawet potroić.

Nowe samoloty w PLL LOT

Azul pozbywa się samolotów, bo kupuje nowe – 57 embraerów 195-E2, które są większe o kilkanaście foteli i palą mniej paliwa. W Brazylii jest ono bowiem bardzo drogie – jego cena jest tam wyższa, jak mówi szef Azulu John Rodgerson, o 35 proc. niż w innych częściach świata. Brazylijski przewoźnik wydzierżawi samoloty też innemu przewoźnikowi, amerykańskiemu Breeze. W ten sposób najdalej do końca 2022 roku Azul pozbędzie się już wszystkich maszyn typu 195.

LOT ma zamiar wykorzystać samoloty do rozwoju dwóch hubów – w Warszawie i w Budapeszcie. Duży wzrost ma dotyczyć zwłaszcza Węgier, bo od 30 marca samoloty polskiego przewoźnika wystartują do sześciu nowych miast: Sofii, Pragi, Belgradu i Stuttgartu, a także do Bukaresztu i Brukseli. Tym samym siatka obsługiwanych przez przewoźnika połączeń z Budapesztu wzrośnie do 12.

LOT przejął niemieckie linie lotnicze Condor

Polskie Linie Lotnicze LOT kupiły niemieckiego przewoźnika czarterowego Condor Air. Tym samym polski narodowy przewoźnik będzie mieć 20 proc. niemieckiego rynku rejsów czarterowych. LOT chce bowiem poszerzyć swoją ofertę dla biur podróży.

 

Linie Condor mają w swojej flocie niemal 60 samolotów …

LOT donosi też, że pożycza kolejne samoloty, bo musi obsłużyć coraz większe liczby pasażerów.  Na przykład w 2015 roku narodowy przewoźnik przewiózł tylko 4,3 mln osób, a teraz – 10 mln. Tak duże wzrosty wiążą się jednak z tym, że w 2014 roku LOT dostał 527 mln zł pomocy publicznej i w związku z tym musiał ograniczyć siatkę połączeń. W 2016 roku, kiedy ograniczenia zniesiono, LOT zaczął odtwarzać połączenia oraz otwierać nowe i pasażerów gwałtownie przybyło.

Prócz tego, że przybywa pasażerów, LOT-owi brakuje też samolotów, bo przedłuża się uziemienie boeingów max, po tym jak rozbiły się dwie maszyny tego modelu. Obecnie producent ma nadzieję, że samoloty znowu będą latać pod koniec czerwca lub na początku lipca. Na razie amerykańskie agencje lotnicze nie potwierdzają żadnych terminów.  

Embraer 195 – samolot poprzedniej generacji

Ekspert lotniczy ch-aviation i Polityki Insight Dominik Sipiński mówi, że pożyczone embraery będą pasować do obecnej floty LOT-u. Przydadzą się do obsługi krótkich tras, których ma wiele, zwożąc pasażerów z europejskich portów do Warszawy.

Wątpliwości są dwie. Jedna to wiek samolotów, bo to maszyny poprzedniej generacji. Obecnie przewoźnicy decydują się raczej na nowsze modele. Po drugie, LOT gwałtownie powiększa flotę o dość duże samoloty, które nie wiadomo, czy uda się zapełnić.