Konkurencja dla europejskiego myśliwca nowej generacji

Model myśliwca szóstej generacji "Tempest" / Zdjęcia via twitter @RAFMUSEUM

Szwecja ogłosiła akces do brytyjskiego programu myśliwca szóstej generacji. Budowa maszyny o roboczej nazwie „Tempest” (z ang. burza, nawałnica) ma zostać zakończona do 2035 r. Będzie stanowiła konkurencję dla niemiecko-francuskiej inicjatywy wielozadaniowego myśliwca nowej generacji.

 

 

Polska będzie miała F-35, a Szwedzi postanowili rozwijać wspólnie z Brytyjczykami budowę myśliwca Tempest. To konkurencja dla zawiązanej w lipcu 2017 r. francusko-niemieckiej inicjatywy Future Combat Air System (ang. FCAS – Systemu Walki Powietrznej Przyszłości, fr. SCAF – Système de Combat Aèrien Futur), która ma wzmocnić potencjał europejskiego sytemu obronnego. Do rozwijanej pod patronatem Emmanuela Macrona Angeli Merkel koncepcji niedawno dołączyła Hiszpania.

Europa buduje wielozadaniowy myśliwiec nowej generacji

Podczas gdy Polska przymierza się do zakupu amerykańskich samolotów F-35, w Europie krystalizuje się projekt nowoczesnego myśliwca wielozadaniowego. Wczoraj pod Paryżem zaprezentowano model samolotu. Do projektu zainicjowanego przez Emmanuela Macrona i Angelę Merkel dołączyła Hiszpania.
 

 

Francusko-niemiecka inicjatywa nabiera kształtów. Na podparyskim …

Razem czy osobno?

Koncepcja myśliwca Tempest została opracowana przez BAE Systems. Konsorcjum w skład którego wchodzą Rolls-Royce, MBDA (europejski koncern zajmujący się produkcją broni) i brytyjskie ramię włoskiego Leonardo. Projekt przewiduje stworzenie najnowocześniejszego myśliwca, niewidocznego dla radarów i uzbrojonego m.in. w lasery.

Pierwsze prototypy mają zostać dostarczone – podobnie jak w przypadku inicjatywy Paryża i Berlina – do 2026 r. W tym roku mają się także rozpocząć pierwsze loty testowe. Specjaliści z branży sugerują, że z powodu ogromnych kosztów może dojść do połączenia wysiłków tandemu szwedzko-brytyjskiego oraz triumwiratu niemiecko-francusko-hiszpańskiego.

W przeszłości Wielka Brytania współpracowała już z szerszą europejską koalicją państw przy budowie Eurofightera (euromyślwca Tajfun). Maszyna stworzona przy udziale Niemiec, Włoch i Hiszpanii ma zostać wycofana do 2040 r. z użytku. Z kolei Szwedzi współpracowali już z Brytyjczykami przy pierwszych wersjach myśliwca Gripen – opracowanego przez Grupę Saab.

Rośnie sprzedaż francuskiej broni do Arabii Saudyjskiej

Francuski rząd apeluje o zakończenie „brudnej wojny” w Jemenie. Jednocześnie w 2018 r. o 50 proc. wzrósł eksport francuskiej broni do Arabii Saudyjskiej, wynika z danych opublikowanych przez ministerstwo obrony. Zupełnie inną politykę prowadzi Berlin.
 

Raport wykazał, że całkowita sprzedaż broni …

Wielka Brytania po brexicie

Zbliżający się wielkimi krokami rozwód Zjednoczonego Królestwa  z Brukselą – poza znanymi już konsekwencjami – będzie oznaczać zmniejszenie zdolności technologicznych i produkcyjnych Londynu. Dlatego Wielka Brytania sonduje potencjalnych partnerów, w tym Szwecję, Włochy, Japonię i Turcję pod kątem możliwej kooperacji w sprawie rozwoju programu myśliwca. Jednak brytyjskie media piszą o co najmniej tuzinie potencjalnych państw, którym zaoferowano współpracę.

Obecnie nad rozwojem programu Tempest pracuje blisko 1 tys. osób, a ich liczba może się podwoić do końca bieżącego roku. W lipcu ubiegłego roku Londyn zobowiązał się do zainwestowania kwoty 2 mld funtów w projekt, jednak – podobnie jak w przypadku FCAS – potrzeba znacznie więcej kapitału początkowego.

Jak informuje „Financial Times”, Szwedzkie członkostwo ma zostać oficjalnie ogłoszone 19 lipca podczas pokazów lotniczych Royal International Air Tattoo (RIAT). Po stronie Sztokholmu to Saab Group – wiodący szwedki producent broni – będzie odpowiedzialnym za zaangażowanie się w rozwój myśliwca szóstej generacji.

Brytyjska branża motoryzacyjna poważnie odczuła brexit, choć nawet do niego nie doszło

Przedstawione przez brytyjskie Stowarzyszenie Producentów i Sprzedawców Motoryzacyjnych (SMMT) dane pokazują, że produkcja nowych aut spadła na Wyspach najmocniej od czasu wybuchu globalnego kryzysu finansowego. Wówczas był to jeden z symptomów recesji, w jaką wpadła Wielka Brytania.
 

Według wyliczeń SMMT w kwietniu …