Komunikacyjny sojusz UE z Japonią

Jean-Claude Juncker na EU-Asia Connectivity Forum 2019, fot. twitter European Commission

Jean-Claude Juncker na EU-Asia Connectivity Forum 2019, fot. twitter European Commission

Unia Europejska i Japonia zawarły sojusz w sprawie koordynacji inwestycji transportowych, energetycznych i cyfrowych, którą będą łączyć Europę z Azją. To konkurencja dla chińskiej Inicjatywy Pasa i nowego Szlaku Jedwabnego.

 

W piątek w Brukseli przewodniczący Komisji Europejskiej Jean-Claude Juncker i premier Japonii Shinzo Abe podpisali porozumienie partnerstwa w sprawie zrównoważonej komunikacji i wysokiej jakości infrastruktury między UE i Azją.

Zgodnie z tym porozumieniem Japonia zaangażuje się w rozwój promowanej przez UE sieci połączeń transportowych, energetycznych i telekomunikacyjnych między Europą a Azją. Realizacja tego planu wymagać będzie inwestycji szacowanych na 60 mld euro z funduszy z przyszłych budżetów UE, pożyczek od banków rozwoju (takich jak Europejski Bank Inwestycyjny) oraz z prywatnych inwestycji.

Dwie europejskie sieci szybkiej kolei – Eurostar i Thalys – połączą się?

Na fuzję dwóch spółek musiałaby jeszcze wyrazić zgodę Komisja Europejska, ponieważ powstałby europejski gigant kolejowy, który zdominowałby rynek transportu szynowego na duże odległości. Choć Eurostar i Thalys są już w pewnym stopniu powiązane, to jednak na razie działają jako odrębne …

„Niezależnie od tego, czy to będzie pojedyncza droga lub któryś z portów, kiedy UE i Japonia zaangażują się w takie przedsięwzięcie, będziemy mogli zbudować zrównoważony, oparty na zasadach system komunikacyjny od basenu oceanów Spokojnego i Indyjskiego aż po Bałkany Zachodnie i Afrykę” – powiedział na konferencji w Brukseli premier Japonii Shinzo Abe, cytowany przez agencję Reuters.

Konkurencja dla Chin

Komunikacyjny sojusz UE z Japonią to odpowiedź na ogłoszony przez Chiny w 2013 r. mamuci program Inicjatywa Pasa i Szlaku. W ramach tego programu Pekin promuje budowę w 60 państwach świata szlaków komunikacyjnych między Azją a Europą, Bliskim Wschodem i Afryką.

Już od dawna krytycy chińskiego programu wskazują, że jego celem może być głównie ułatwienie eksportu towarów z Chin. Jednocześnie Chiny uzależniają swoje pożyczki na inwestycje w ramach Pasa i Szlaku od wykorzystywania w inwestycjach towarów z Chin, uzależniając w ten sposób inne państwa od polityki Pekinu.

„Droga morska, która prowadzi do Morza Śródziemnego i na Atlantyk, musi pozostać otwarta” – powiedział w czwartek Shinzo Abe, wskazując w ten sposób na obawy Japonii związane z planami Chin.

Francuskie Nantes tegoroczną Europejską Stolicą Innowacji

KE ogłosiła wczoraj, że tegoroczną Europejską Stolicą Innowacji (iCapital) zostało francuskie Nantes. Tytuł i nagrodę w wysokości 1 mln euro przyznano za “wyjątkową zdolność do korzystania z innowacji w celu poprawy jakości życia obywateli oraz jego modelu zarządzania opartego na otwartości i współpracy” – podała KE.

Racjonalnie i ekologicznie

Szef KE zwrócił zaś uwagę, że inwestycje promowane w porozumieniu UE z Japonią mają pomóc w budowie infrastruktury bez uzależniania się „od jednego państwa” i „góry długów”.

Jean-Claude Juncker mógł w ten sposób nawiązywać do sytuacji Czarnogóry, która dostała od Chin pożyczkę na przebicie przez góry tunelu kolejowego otwierającego sąsiedniej Serbii dostęp do portów nad Adriatykiem. Jednak ostatnio Międzynarodowy Fundusz Walutowy ocenił, że Czarnogóra tak bardzo zadłużyła się już w Chinach, iż nie stać jej na dokończenie tego tunelu.

UE i Japonia zapowiedziały też, że promowane przez nie inwestycje mają spełniać najwyższe standardy ochrony środowiska – czego nie domaga się Pekin.

W piątek KE zwróciła się też do rządów państw Unii o mandat na negocjacje z Japonią umowy o wymianie danych osobowych pasażerów samolotów na trasach między UE i Japonią. Taka wymiana danych ma ułatwić zwalczanie terroryzmu i poważnych przestępstw międzynarodowych.