KE wydała trzy decyzje o karach ws. zmowy cenowej

Komisarz Margrethe Vestager, źródło Wikipedia

Komisarz Margrethe Vestager, źródło Wikipedia

Komisja Europejska poinformowała wczoraj (21 lutego) o nałożeniu trzech kar na łączną sumę 546 mln euro za zmowy cenowe. Wszystkie dotyczą kwestii samochodów lub części samochodowych. W przypadku największej chodzi o dostawców, w przypadku dwóch mniejszych o producentów.

 

Komisarz ds. konkurencji Margrethe Vestager oświadczyła w Brukseli: „Trzy oddzielne decyzje, które podjęliśmy, pokazują, że nie będziemy tolerować porozumień antykonkurencyjnych mających wpływ na konsumentów i przemysł”. Jak wyjaśniła, aż 395 mln euro grzywny nałożono na pięciu morskich przewoźników, którzy dostarczali gotowe samochody do wielu miejsc na świecie. Chodzi zmowę jaką zawarły norwesko-szwedzki WWL-EUKOR, chilijski CSAV oraz trzy firmy japońskie – „K” Line, MOL i NYK.

Na czym polegał kartel przewoźników dalekomorskich?

Jak ustaliła w swoim dochodzeniu KE owych pięciu przewoźników, trudniących się m.in. transportem dalekomorskim samochodów osobowych, ciężarówek i pojazdów technicznych między UE a odbiorcami na innych kontynentach, zawiązało w latach 2006-2012 kartel ustalający ceny ich usług. Zdaniem Komisji działali w ten sposób na szkodę całego unijnego sektora motoryzacyjnego, który zatrudnia 12 mln osób. Ponieważ koszty transportu morskiego europejskich pojazdów były wyższe, wyższa była też końcowa cena produktów oferowanych przez europejskie koncerny motoryzacyjne. Skala transportu morskiego aut między Europą a innymi kontynentami jest ogromna. Tylko w 2016 r. do UE przypłynęło ponad 3,4 mln aut, natomiast w świat ruszyło około 6,3 mln. Prawie połowa z tych pojazdów została przetransportowana przez pięciu ukaranych właśnie przez KE przewoźników dalekomorskich.

Według informacji KE współpraca pięciu transportowych firm odbywała się głównie na poziomie managerów ds. sprzedaży, którzy ustalili między sobą stały podział rynku, czyli konkretne trasy lub konkretnych klientów. Aby utrzymać owo status quo np. sztucznie zawyżali ceny w przypadku zapytań ofertowych lub unikali startowania w określonych przetargach. Umawiali się także między sobą w kwestii cen czy strategii prowadzonych negocjacji z klientami. Wymieniali się również ich danymi oraz wynikami handlowymi swoich macierzystych firm. Byli nie tylko w stałym kontakcie telefonicznym, ale także często spotykali się bezpośrednio. Nie tylko w biurach, ale także np. w restauracjach.

Zdaniem KE cała ta zmowa uderzała nie tylko w europejskich producentów aut, którzy eksportowali swoją produkcję poza UE, ale także w konsumentów na wspólnym unijnym rynku, gdzie z kolei trafiały pojazdy sprowadzane ze świata. Całe dochodzenie Brukseli rozpoczęło się po tym jak o wszystkim poinformował koncern MOL, który dzięki współpracy z KE uniknął kary.

KE ukarała Qualcomm prawie miliardem euro kary za złamanie warunków konkurencji w UE

Amerykański koncern informatyczny z San Diego otrzymał od Brukseli karę za nielegalną umowę z Apple. W ramach tego porozumienia Qualcomm płacił za wyłączne stosowanie jego układów LTE w Iphone’ach i Ipadach. Kara wyniosła 997,5 mln euro. To 5 proc. rocznych …

Kolejne kary na rynku części samochodowych

Pozostałe dwie decyzje Komisji Europejskiej na temat kar za zmowy cenowe dotyczyły już producentów części samochodowych. Producenci świec zapłonowych – a konkretnie niemiecki Bosch oraz japońskie Denso i NGK – zostali ukarani za proceder nielegalnego dzielenia rynku w latach 2000-2011 grzywną w wysokości 76 mln euro. Z kolei niemieckie firmy ZF TRW, Bosch i Continental zostały ukarane za stworzenie w podobnym okresie dwóch karteli na rynku układów hamulcowych. W tym przypadku grzywna wyniosła 75 mln euro.

Wczorajsze decyzje KE to element szerszej kampanii wymierzonej w zmowy cenowe producentów części samochodowych. W ubiegłych latach Bruksela ukarała już m.in. dostawców łożysk samochodowych, alternatorów i rozruszników, producentów systemów klimatyzacji i chłodzenia silnika, a także systemów oświetleniowych i bezpieczeństwa pasażerów. Komisarz Margrethe Vestager poinformowała już, że w najbliższym czasie Bruksela zamierza nałożyć kolejne kary na inne kartele na rynku motoryzacyjnym.

IKEA pod lupą Komisji Europejskiej ws. podatków

Komisja Europejska zbada czy szwedzki gigant meblowy nie płacił niższych podatków niż powinien, co z kolei mogło poprawiać jego sytuację względem konkurentów. Bruksela chce także sprawdzić czy wszystko nie działo się za przyzwoleniem władz Holandii.
 
IKEA od lat 80. XX wieku …