KE wydała zgodę na pomoc publiczną dla Air France. Francuski przewoźnik może otrzymać aż 4 mld euro

Komisja Europejska zatwierdziła rządową pomoc publiczną dla francuskiej linii lotniczej Air France (Photo by Vincent Genevay on Unsplash)

Komisja Europejska zatwierdziła rządową pomoc publiczną dla francuskiej linii lotniczej Air France (Photo by Vincent Genevay on Unsplash)

Komisja Europejska po tygodniach negocjacji z francuskim rządem wydała zgodę na kryzysowe dofinansowanie Air France. Francuska linia lotnicza poniosła w związku z pandemią COVID-19 ogromne straty finansowe.

 

Przeciwepidemiczne obostrzenia uziemiły bardzo wiele samolotów, a pandemia przysporzyła liniom lotniczym gigantyczne straty. Air France swoje oszacowała na 7,1 mld euro. Mimo wdrożenia programów restrukturyzacyjnych narodowy francuski przewoźnik stanął na krawędzi bankructwa.

Tajlandia: Thai Airways z rekordową stratą. Ratunkiem masowe zwolnienia i wyprzedaż… szczoteczek do zębów

Kolejna duża linia lotnicza na krawędzi bankructwa. Główny tajlandzki przewoźnik lotniczy Thai Airways zanotował w 2020 r. najgorsze wyniki finansowe w swojej historii. Złożony do sądu plan ratunkowy zawiera szereg cięć w firmie, w tym zwolnienie ponad połowy pracowników.

 

Założone w …

Udziały w zamian za pieniądze z budżetu

Już w 2020 r. francuski rząd musiał dokapitalizować Air France. W sumie udzielił spółce, w której miał 14,9 proc. udziałów ratunkowych pożyczek w wysokości 3 mld euro. Teraz jednak chodziło o likwidację tej wierzytelności względem państwowego budżetu.

Dzięki zgodzie Komisji Europejskiej zamiast otrzymać zwrot pożyczonych pieniędzy, francuskie państwo przejmie kolejne udziały w Air France i w sumie będzie posiadać pakiet 30 proc. akcji tej linii lotniczej.

Ponieważ w tym celu nie tylko umorzona zostanie rządowa pożyczka, ale francuski budżet dopłaci jeszcze Air France kolejny 1 mld euro, to cała operacja staje się bez wątpliwości pomocą publiczną i na wszystko, w tym objęcie przez państwo dodatkowych udziałów w linii lotniczej, musiała wydać zgodę pilnująca zasad uczciwej konkurencji na unijnym rynku Komisja Europejska.

Czechy: Narodowy przewoźnik lotniczy upadnie przez koronawirusa? Czech Airlines ogłosiły zwolnienie wszystkich pracowników

České aerolinie (funkcjonujące też pod swoją angielską nazwą Czech Airlines) za 2,5 roku skończą 100 lat.

Air France odda sloty na lotnisku Orly

Bruksela, w zamian za zielone światło na rządowe dofinansowanie, wynegocjowała jednak, że Air France odda innym liniom lotniczym 18 tzw. slotów dziennie (czyli miejsc w rozkładzie startów i lądowań) na paryskim lotnisku Orly, czyli drugim po lotnisku Charles De Gaulle w podparyskim Roissy największym porcie lotniczym obsługującym stolicę Francji.

„To pozwoli konkurencyjnym przewoźnikom rozszerzyć swoją działalność na tym lotnisku, co sprawi, że konsumenci skorzystają dzięki niższym cenom biletów i większemu wyborowi połączeń” – powiedziała wiceprzewodnicząca KE ds. kwestii cyfrowych Margrethe Vestager, której podlegają także sprawy związane z konkurencją i działaniami antymonopolowymi.

Na lotnisku Orly Air France było dotąd dominującym przewoźnikiem, a to między innymi dzięki zarezerwowaniu wielu slotów w atrakcyjnych dla pasażerów godzinach. Wiadomo już jednak, że należące do wspólnego z Air France holdingu holenderskie linie lotnicze KLM nie będą mogły skorzystać ani z pieniędzy, jakie wpompował i jeszcze wpompuje we francuską linię lotniczą rząd Francji, ani ze zwalniających się slotów na lotnisku Orly.

Z kolei francuski minister gospodarki i finansów Bruno Le Maire, oprócz chwalenia się sukcesem rządu w negocjacjach z KE, zapewniał również, że państwo nie ma zamiaru dalej już powiększać swojego pakietu udziałów w Air France ani całkowicie nacjonalizować tej linii lotniczej, choć po dopełnieniu całej procedury stanie się jej największym udziałowcem.

ICAO: Ruch lotniczy zmalał w pandemii o 60 proc. Pasażerów tyle co w 2003 r.

Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) szacuje, że do poziomu z 2019 r. pasażerski ruch lotniczy wróci najwcześniej w 2024 r.

Ryanair protestuje

Przeciw zatwierdzeniu pomocy publicznej dla Air France oficjalnie zaprotestowała natomiast spółka Ryanair. Irlandzki przewoźnik niskokosztowy już wcześniej oprotestował ratunkowe kredyty dla francuskiej linii lotniczej. I do tej pory nierzadko znajdował zrozumienie u Komisji Europejskiej.

Ryanair pozwał już także do Trybunału Sprawiedliwości UE pomoc publiczną jaka trafiła od rządu Niemiec do Lufthansy, a także programy pomocowe dla linii lotniczych w Hiszpanii, Holandii, Danii oraz Portugalii.

Szefostwo Ryanair przekonuje, że dotykający całej branży bezprecedensowy kryzys jest wykorzystywany przez rządy niektórych krajów europejskich, aby wzmocnić pozycję narodowych przewoźników, które w ostatnich latach mocno ucierpiały musząc konkurować z niskokosztowymi liniami lotniczymi.