KE i Włochy porozumiały się w sprawie reaktywacji narodowego przewoźnika lotniczego

Włoska linia lotnicza Alitalia odrodzi się, ale zapewne pod nową nazwą (Photo by Miguel Ángel Sanz on Unsplash)

Włoska linia lotnicza Alitalia odrodzi się, ale zapewne pod nową nazwą (Photo by Miguel Ángel Sanz on Unsplash)

Jest porozumienie między Komisją Europejską a rządem Włoch w sprawie wznowienia działania włoskiego narodowego przewoźnika lotniczego. Upadłe linie lotnicze Alitalia zostały zastąpione przez nową państwową spółkę ITA.

 

Założone w 1946 r. linie lotnicze Alitalia były największym włoskim przewoźnikiem powietrznym. Od 2008 r. pogrążone były jednak niemal ciągle w kryzysie. Duży przerost zatrudnienia generował wysokie koszty operacyjne, ale na restrukturyzację nie chciały się zgodzić związki zawodowe.

Częste strajki i związane z tym odwoływanie rejsów pogorszyły jeszcze bardziej kondycję finansową spółki, więc włoski rząd rozpoczął poszukiwania prywatnego inwestora – najpierw tylko krajowego, a potem także zagranicznego.

Ostatecznie w 2014 r. sprzedano 49 proc. udziałów liniom lotniczych Etihad ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Włoskie państwo pozostawiło sobie jednak kontrolny pakiet akcji. Ale zagraniczny inwestor nie poprawił znacząco kondycji finansowej spółki i Alitalia na skraju bankructwa znalazła się w 2017 r.

KE wydała zgodę na pomoc publiczną dla Air France. Francuski przewoźnik może otrzymać aż 4 mld euro

Komisja Europejska po tygodniach negocjacji z francuskim rządem wydała zgodę na kryzysowe dofinansowanie Air France. Francuska linia lotnicza poniosła w związku z pandemią COVID-19 ogromne straty finansowe.

 

Przeciwepidemiczne obostrzenia uziemiły bardzo wiele samolotów, a pandemia przysporzyła liniom lotniczym gigantyczne straty. Air …

Pandemia dobiła Alitalię

Całkiem włoską linię lotniczą dobiła pandemia COVID-19, która uziemiła wiele samolotów i praktycznie zamroziła podróże oraz branżę turystyczną. W marcu ubiegłego roku przynosząca nawet 1 mln euro straty dziennie Alitalia została przejęta w całości przez włoskie państwo.

Ale było już pewne, że włoskie linie lotnicze nie są do odbudowania w dotychczasowym kształcie. Rolę narodowego przewoźnika miała więc przejąć nowa spółka o nazwie Italia Trasporto Aereo (ITA).

Od ubiegłego roku jednak trwały negocjacje między Komisją Europejską a włoskim rządem na temat tego na jakich zasadach będzie funkcjonować odrodzony włoski narodowy przewoźnik lotniczy.

Chodziło przede wszystkim o ustalenie tego w jakim stopniu nowa spółka będzie kontynuatorem poprzedniej, czyli jak traktować istniejące zadłużenie oraz kwestię udzielania wcześniej Alitalii pomocy publicznej.

Czechy: Narodowy przewoźnik lotniczy upadnie przez koronawirusa? Czech Airlines ogłosiły zwolnienie wszystkich pracowników

České aerolinie (funkcjonujące też pod swoją angielską nazwą Czech Airlines) za 2,5 roku skończą 100 lat.

Jest ugoda między Brukselą a Rzymem

W końcu po wczorajszym (26 maja) spotkaniu między wiceprzewodniczącą KE Margrethe Vestager, która pilnuje m.in. konkurencji na wspólnym unijnym rynku, a włoskimi ministrami finansów oraz rozwoju gospodarczego Daniele Franco i Giancarlo Giorgettim ustalono, że związki między nową spółką a starą będą ograniczone.

ITA przejmie od Alitalii połowę floty oraz mniej niż połowę pracowników. Oznacza to, że nowa linia lotnicza będzie mieć 60 samolotów oraz liczący 5 tys. osób personel. Oznacza to, że aż 6 tys. osób straci pracę.

Ale ci, którzy w spółce zostaną bedą mieli uposażenia obcięte o połowę. Firma ureguluje jednak wobec nich wszelkie powstałe dotąd zaległości w poborach. Samoloty, które nie staną się częścią floty nowej linii lotniczej zostaną wystawione na sprzedaż.

Formowanie się nowej spółki ma zostać zakończone najpóźniej w sierpniu, tak aby jesienią mogła ona rozpocząć pierwsze rejsy. Wiadomo już, że nie przejmie ona bazy klientów zbudowanej przez Alitalię, jej programów lojalnościowych oraz… dotychczasowej nazwy spółki.

Ta, tak jak i połowa samolotów, zostanie wystawiona na sprzedaż. ITA będzie jednak mogła stanąć do tego przetargu i po prostu nazwę „Alitalia” odkupić. Jak również pozyskać dodatkowe maszyny.

Tajlandia: Thai Airways z rekordową stratą. Ratunkiem masowe zwolnienia i wyprzedaż… szczoteczek do zębów

Kolejna duża linia lotnicza na krawędzi bankructwa. Główny tajlandzki przewoźnik lotniczy Thai Airways zanotował w 2020 r. najgorsze wyniki finansowe w swojej historii. Złożony do sądu plan ratunkowy zawiera szereg cięć w firmie, w tym zwolnienie ponad połowy pracowników.

 

Założone w …

Związki zawodowe odrzucają plan restrukturyzacji

To właśnie od ostatecznej liczby samolotów latających w barwach nowego włoskiego narodowego przewoźnika uzależnione będzie ile uzyska ona slotów (czyli miejsc w rozkładzie startów i lądowań) na lotnisku Mediolan-Linate, które ma być drugą obok rzymskiego Fiumicino bazą tej linii.

KE domagała się, aby ITA oddała także połowę slotów wcześniej należących do Alitalii, ale ostatecznie nowa linia lotnicza będzie mogła ich większość zachować, o ile będzie w stanie je wykorzystać.

W zamian za to Bruksela zakończy swoje dochodzenie w sprawie udzielenia Alitalii pomocy państwowej na kwotę 1,3 mld euro, a nowa spółka nie będzie tym finansowym bagażem obciążona.

„Ścieżka do budowy nowej, stabilnej finansowo narodowej linii lotniczej jest otwarta. Rząd, chce stworzyć firmę, która poradzi sobie na współczesnym rynku lotniczym” – mówił minister Giorgetti.

Innego zdania są związki zawodowe, które nie chcą się zgodzić na masowe zwolnienia i głębokie cięcia pensji pracownikom, którzy posady utrzymają. Krytykują też to, że rząd komunikował się z nimi „wyłącznie poprzez media”. Na 18 czerwca zapowiedziano więc w restrukturyzowanej spółce strajk generalny.