Ile wydajemy na Walentynki?

źródło: PxHere, fot. Ylanite Koppens (CC0 Public Domain)

To będzie rekordowy rok pod względem wydatków z okazji Walentynek. Najmocniej obrazują to dane z USA. Czyżby w obliczu wieszczonego przez ekonomistów spowolnienia gospodarczego ludzie nie bali się jednak wydawać pieniędzy na ukochaną osobę?

 

Walentynki od lat kojarzą się potocznie z rosnącą konsumpcją i dużymi wydatkami. Dane ekonomiczne pokazują, że w drugim tygodniu lutego na świecie wydaje się niemal tyle samo, co w okresie poprzedzającym Boże Narodzenie.

Kosztowne Walentynki w USA

Według wyliczeń amerykańskiej Narodowej Federacji Handlu Detalicznego (NRF) tylko Amerykanie wydadzą na tegoroczne Walentynki ponad 27,4 mld dolarów. To o prawie 1/3 więcej niż przed rokiem (o 32 proc.). W 2019 r. amerykańskie wydatki na Święto Zakochanych wyniosły 20,7 mld dolarów. W napędzanych gospodarczo indywidualną konsumpcją USA takie okazje handlowo-usługowe mają kluczowe znaczenie. A walentynkowe wydatki za oceanem stale rosną. W 2013 r. NRF szacowało je dla porównania na 18,6 mld dolarów.

Co ciekawe, choć wydawanych jest więcej pieniędzy, to jednak robi to coraz mniej osób. Jeszcze w 2009 r. wydanie w okazji Walentynek dodatkowego choćby 1 dolara deklarowało 63 proc. Amerykanów. W tym roku zrobiło tak już tylko 55 proc. mieszkańców USA. Raport NRF sugeruje, że powodem może być demografia i starzenie się amerykańskiego społeczeństwa. Dużo większą słonność do walentynkowych wydatków mają ludzie młodzi.

62 proc. ludzi do 44. roku życia robi walentynkowe zakupy lub zabiera bliską osobę do restauracji lub kina. W przypadku Amerykanów powyżej 60. roku życia takie działania deklaruje już tylko 46 proc. badanych.

Kto w UE wydaje najwięcej na alkohol?

Jaki procent w budżetach gospodarstw domowych w państwach członkowskich UE stanowią wydatki na alkohol? Okazuje się, że relatywnie najwięcej wydają na napoje wyskokowe Estończycy. Kolejne miejsca zajęli zaś Łotysze i Litwini. Polacy znaleźli się na czwartej pozycji.
 
Raport

Hiszpanie najbardziej romantyczni w UE?

Statystyki dla Europy są niestety trudniej dostępne. Unijne biuro statystyczne Eurostat takich badań nie prowadziło. Natomiast brytyjskie biuro Statista wyliczyło w 2017 r., że przeciętne walentynkowe wydatki Brytyjczyków wyniosły 49,64 funta na osobę. Najbardziej romantyczni w tym zestawieniu okazali się Hiszpanie, których przeciętne wydatki wyniosły 111,08 funta per capita. A do tego trzeba doliczyć jeszcze różnicę cen, te hiszpańskie są na ogół niższe od brytyjskich.

Hiszpanie wyprzedzili w tym rankingu tradycyjnie uważanych za najbardziej kochliwych Francuzów i Włochów. Pierwsi mieli przeciętnie wydać 107,33 funta, a drudzy zaledwie o 3 pensy mniej – 107,3 funta. Na czwartym miejscu znaleźli się mało kojarzeni z romantyzmem Niemcy, którzy jednak wydali zdecydowanie więcej od Brytyjczyków – 83,77 funta. Polaków w tym badaniu nie ujęto.

Różnie wygląda także to, co najchętniej kupują na Walentynki Europejczycy. O ile Włosi najchętniej stawiają na kwiaty, o tyle Francuzi na biżuterię i perfumy, a Hiszpanie najchętniej wybierają się do restauracji. Również Brytyjczycy najczęściej sięgają po biżuterię. Brytyjska sieć jubilerska Savvy wyliczyła, że w walentynkowym tygodniu jej obroty sięgnęły w ubiegłym roku 853 mln funtów, a ten jeden tydzień dał jej aż 7,8 proc. rocznego przychodu.

Natomiast sieć dyskontowych sklepów Poundland, która szczyci się „towarami za 1 funta”, otrzymała na dziś zamówienia na 40 tys. imitacji złotych obrączek ślubnych. Natomiast platforma do rezerwacji stolików restauracyjnych Quandoo poinformowała, że liczba złożonych zamówień przekroczyła 160 proc. dziennej normy. Sieć kwiaciarni z dostawą do domu Interflora przekazała zaś, że w tym roku dostała na 14 lutego 15 razy więcej zamówień na róże niż zwykle.

Gdzie młodzi Europejczycy mają najdłuższe wakacje?

Na początku czerwca swoje wakacje rozpoczęli uczniowie z Włoch. W czerwcu z wakacyjnego wypoczynku mogą korzystać także Chorwaci, Duńczycy, Estończycy, Finowie, Grecy, Hiszpanie, Islandczycy, Norwedzy, Polacy, Portugalczycy, Szwedzi i Węgrzy.
 

Najwięcej dni szkolnych jest w Danii – tamtejsi uczniowie mają łącznie …

Europejczycy kupują w internecie, Amerykanie osobiście

Również dane z operującej kartami płatniczymi firmy MasterCard pokazują postępujący wzrost wydatków w okresie walentynkowym. Tylko w latach 2014-2017 zanotowano wzrost liczby operacji kartami płatniczymu w dniu 14 lutego o 42 proc. Oczywiście ma to również związek z coraz większym upowszechnianiem się transakcji bezgotówkowych w ogóle, ale liczba transakcji w Walentynki rosła szybciej niż liczba nowych terminali płatniczych.

Co ciekawe, według analizy MasterCard Europejczycy najczęściej robią walentynkowe zakupy na ostanią chwilę. Najwięcej transakcji w kwiaciarniach, sklepach jubilerskich czy księgarniach robionych jest 13 lutego w godzinach popołudniowych i wieczornych. W 2017 r. zapłacono w tym okresie w ten sposób za walentynkowe zakupy 47,4 mln razy na całym świecie.

Według analizy transkacji kartami MasterCard, na każdym z kontynentów Walentynki świętuje się nieco inaczej. W Europie zdecycowanie najczęściej organizuje się walentynkowe kolacje lub wyjedża na romantyczny weekend. Hotele w 2017 r. zanotowały o 67 proc. więcej rezerwacji niż zwykle. Jeśli już Europejczycy kupują prezenty, najchętniej robią to przez internet.

Amerykanie zaś preferują kupno walentynkowego prezentu osobiście w sklepie. Zrobiło tak 90 proc. użytkowników kart MasterCard. W USA równie chętnie co w Europie Walentynki świętuje się „na mieście”. Natomiast Azjaci i mieszkańcy Bliskiego Wschodu wolą spędzić romantyczne wieczory w domu. Podobnie jest w Ameryce Południowej, gdzie także nastąpił reneseans wręczania walentynkowych bukietów. Wydatki na kwiaty wzrosły w okolicy 14 lutego w Ameryce Południowej aż o 271 proc. tylko między rokiem 2014 a 2016.

Marihuana w Europie

Marihuana to najczęściej zażywany narkotyk na świecie. W 2014 r. sięgnęło po nią 182,5 mln. osób – wskazuje Światowy Raport o Narkotykach sporządzony przez Biuro Narodów Zjednoczonych ds. Narkotyków i Przestępczości (United Nations Office on Drugs and Crime – …