Francja: Tańsza Nutella, sklepowe bitwy i… rządowe śledztwo

źródło Flickr

Francuskie ministerstwo finansów przyjrzy się niedawnej promocji czekoladowo-orzechowego kremu w supermarketach sieci Intermarché. W ostatni czwartek cenę Nutelli obniżono o 70 proc. W sklepach zjawiły się tłumy osób. Klienci fizycznie walczyli ze sobą o słoiki przecenionego kremu. Resort finansów chce sprawdzić czy taka promocja, od której odcięli się już producenci Nutelli, była zgodna z prawem.

 

W czwartek, tuż po otwarciu sklepów, zjawiły się w nich setki osób chcących kupić wyjątkowo tanią Nutellę. 950 gramowe słoiki kremu kosztowały 1,40 euro zamiast zwyczajowych 4,50 euro. W wielu sklepach doszło do poważnej szamotaniny, wyrywania sobie z rąk towaru, a nawet drobnych bójek. W kilku sytuacjach musiała nawet interweniować policja, ponieważ pracownicy sklepów nie radzili sobie z sytuacją.

Słoki Nutelli w większości supermarketów sieci Intermarché wyprzedane zostały w ciągu zaledwie kilku minut. Obrazki z bitew o przeceniony krem szybko zaczęły krążyć w serwisach społecznościowych. Świadkowie opowiadali w telewizjach, że sytuacja w supermarketach była bardzo napięta. „Ludzie zachowywali się jak zwierzęta, pewną kobietę ciągnięto za włosy, inna próbowała wynieść pudło ze słoikami na głowie, ktoś miał rękę we krwi” – relacjonowała jedna z osób dla BBC.

Producent Nutelli, włoska firma Ferrero, szybko odcięła się od promocji przeprowadzonej przez francuską sieć supermarketów. W oświadczeniu wyrażono także ubolewanie z powodu tych wydarzeń oraz poinformowano, że promocja była własną akcją sieci Intermarché, nieuzgodnioną z Ferrero.

Ministerstwo wkracza do gry

Teraz sprawą zajmie się francuskie Ministerstwo Finansów. Przedmiotem dochodzenia będą jednak nie tyle „bitwy” o Nutellę, co ogłoszona przez sieć supermarketów promocja. Przepisy we Francji bardzo szczegółową bowiem określają zasady ogłaszania promocji i rabatów oraz ustanawiania specjalnych dni z obniżonymi cenami produktów. Intermarché za pomocą obniżenia ceny Nutelli aż o 70 proc. chciało nawiązać do amerykańskiej tradycji tzw. Black Friday, gdy sklepy masowo wyprzedają zalegający w magazynach towar po mocno obniżonych cenach.

Wyspecjalizowana państwowa agencja, czyli Generalna Dyrekcja ds. Polityki Konkurencji, Spraw Konsumenckich oraz Przeciwdziałania Oszustwom (Direction Générale de la Concurrence, de la Consommation et de la Répression des Fraudes, DGCCRF) oceni czy budząca kontrowersje promocja Nutelli była zgodna z prawem, czy też stanowiła zakazany prawnie dumping cenowy. Swoje oburzenie wyraził także francuski minister rolnictwa Stéphane Travert, który od pewnego czasu proponuje wprowadzenie przepisu ustanawiającego maksymalny pułap dozwolonej przeceny produktów spożywczych na 34 proc.

Nutella gorzej smakuje na Węgrzech niż w Niemczech?

Okazuje się, że koncerny spożywcze sprzedają zróżnicowane jakościowo produkty w różnych państwach – wynika  z informacji podanych wczoraj (16 lutego) przez węgierski rząd.

 

Węgierski urząd bezpieczeństwa żywności, NEBIH, przyjrzał się 24 produktom sprzedawanym na Węgrzech i w Austrii przez zagraniczne sieci …