Francja: Śmiertelny wypadek na elektrycznej hulajnodze. Będą kolejne ograniczenia?

Hulajnogi elektryczne, źródło: Flickr/Portland Bureau of Transportation, fot. Sarah Petersen

Hulajnogi elektryczne, źródło: Flickr/Portland Bureau of Transportation, fot. Sarah Petersen

25-letni mężczyzna zmarł w szpitalu w Paryżu po tym, jak jadąc elektryczną hulajnogą zderzył się z ciężarówką na jednej z ulic w turystycznej dzielnicy Montmartre. Pierwszy przypadek śmiertelnego wypadku na elektrycznej hulajnodze wywołał we Francji debatę na temat konieczności dalszego uregulowania poruszania się tym środkiem transportu.

 

Do wypadku doszło w poniedziałek (10 czerwca) wieczorem. Potrącony mężczyzna został natychmiast przewieziony do szpitala, ale nie udało się go niestety uratować. Jeden ze świadków zdarzenia, który wolał pozostać anonimowy, powiedział francuskiej edycji portalu „The Local”, że winna wypadku była ofiara, ponieważ w tym miejscu pierwszeństwo miała ciężarówka. Jadący hulajnogą elektryczną mężczyzna miał bowiem zignorować sygnalizację świetlną.

Śledczy dopiero jednak badają okoliczności zdarzenia. Zabezpieczono m.in. w tym celu nagrania z ulicznego monitoringu. Do wypadku doszło na jednej z ulic w rejonie tzw. Złotej Kropli (La Goutte d’Or), czyli w położonej wokół wzgórza Montmartre dzielnicy leżącej w obrębie 18. paryskiego okręgu. Wiadomo już, że kierowca ciężarówki był trzeźwy.

To pierwszy we Francji przypadek śmiertelnego wypadku z udziałem hulajnogi elektrycznej. W kwietniu co prawda w miejscowości Levallois-Perret nieopodal Paryża 81-letni mężczyzna przewrócił się po tym, jak potrącił go inny mężczyzna jadący hulajnogą. Ofiara tamtego wypadku zmarła kilka dni później, ale lekarze nie mieli pewności, czy przyczyną było właśnie owo potrącenie. Tym razem wątpliwości nie było.

Pierwsza autonomiczna ciężarówka rozpoczęła kursy po drogach publicznych

Regularne codzienne dostawy za pomocą w pełni autonomicznej ciężarówki są wciąż dopiero w fazie testowej, ale po raz pierwszy odbywają się one na drogach publicznych. Miejscem prób jest miasto Jönköping w południowej Szwecji.
 

Ważąca 26 ton ciężarówka wyprodukowana została przez szwedzką firmę …

Francuzi debatują o uregulowaniu kwestii hulajnóg elektrycznych

We Francji od kilku miesięcy trwa debata na temat konieczności ustanowienia jasnych reguł dotyczących poruszania się hulajnogą elektryczną, których szybko przybywa. W samym tylko Paryżu jest ich już ponad 20 tys. Władze stolicy szacują, że do końca roku będzie ich nawet dwa razy więcej.

Dynamicznie rozwijają się bowiem systemy tzw. hulajnóg miejskich, które można wypożyczać odpłatnie na minuty. Wraz ze wzrostem liczby hulajnóg, rośnie liczba wypadków. Na szczęście w większości kończy się na potłuczeniach, choć dochodziło też do poważniejszych obrażeń.

Rząd francuski pracuje już nad ustawą, która ma wprowadzić odpowiednie przepisy. Prawo miałoby w założeniu zacząć obowiązywać we wrześniu. Znany dotąd projekt przewiduje m.in. zakaz jazdy na hulajnodze elektrycznej po chodnikach. W głosowaniu podczas obrad komisji parlamentarnej przepadł natomiast przepis nakazujący obowiązkową jazdę w kasku. „Francuzi mają dość narzucania zasad. Zalecamy noszenie kasków, jednak każdy musi postępować odpowiedzialnie” – skomentowało to francuska minister transportu Elisabeth Borne.

Małe są też szanse na wprowadzenie obowiązku posiadania specjalnego ubezpieczenia do jazdy na hulajnodze elektrycznej lub też narzucenia takiego obowiązku operatorom systemów hulajnóg miejskich. Dziś polisy ubezpieczeniowe wykupują tylko niektórzy z nich, ponieważ robi się to dobrowolnie.

Swoje przepisy wprowadzać zaczynają więc władze miast. W Paryżu od kwietnia obowiązuje zakaz poruszania się hulajnogami elektrycznymi po chodnikach, mandat za to wykroczenie wynosi 135 euro. Mer stolicy Anne Hidalgo zapowiedziała już także, że chce wprowadzenia ograniczenia prędkości dla hulajnóg do 20 km/h oraz obowiązku noszenia kasku dla dzieci poniżej 12 roku życia.

Obecnie hulajnogi elektryczne mogą się w Paryżu rozpędzać do 25 km/h, ale część z operatorów hulajnóg miejskich (np. należący do Ubera system Jump) już ma zainstalowaną blokadę niepozwalającą się rozpędzić bardziej niż do 20 km/h.

Burmistrz Hidalgo chce także wprowadzić nakaz pozostawiania hulajnóg (także tych miejskich) jedynie w specjalnych miejscach przeznaczonych do parkowania motocykli i rowerów. W zamian chce jeszcze w tym roku stworzyć 2,5 tys. takich nowych miejsc. Mandat za złe „zaparkowanie” hulajnogi wyniesie 35 euro.

Niemcy rozważają darmowy transport publiczny w walce ze smogiem

Uważane za samochodowy raj, Niemcy zaskoczyły swoich europejskich sąsiadów propozycją darmowego transportu publicznego. Miałoby to pomóc ograniczyć ruch samochodowy a tym samym umożliwić Berlinowi spełnienie unijnych założeń czystości powietrza.

A jak jest w Polsce?

W Polsce również trwają prace nad ustawą regulującą poruszanie się hulajnogami elektrycznymi. Nowe przepisy mają objąć wszystkie tzw. urządzenia transportu osobistego (UTO) w tym elektryczne deskorolki, segwaye, czy elektryczne monocykle. Według dzisiejszych przepisów domniemuje się bowiem, że osoba korzystająca z UTO to… pieszy. Np. policja zderzenie z kimś poruszającym się UTO klasyfikuje właśnie jako kolizję dwóch pieszych. Różne specjalne zasady obowiązują bowiem tylko rowerzystów. Stąd brak regulacji dotyczących np. pozostawiania hulajnóg na ulicach czy chodnikach.

Ministerstwo Infrastruktury w ostatni piątek (7 czerwca) przedstawiło założenia takiej ustawy. „Zależy nam na tym, aby poziom bezpieczeństwa na polskich drogach i chodnikach był jak najwyższy. Dzisiaj stan prawny hulajnóg elektrycznych jest nieuregulowany. To stwarza zagrożenie dla pieszych. Musimy podjąć to wyzwanie” – mówił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Ustawa nie tylko ma dokładnie określić co jest UTO, a co nie jest, ale także ustanowić zasady poruszania się nimi. Będzie to możliwe tylko po ścieżkach rowerowych, pasach jezdni przeznaczonych dla rowerów, przejazdami przez jezdnię dla rowerów oraz jezdniami, gdzie dopuszczalna prędkość nie jest wyższa niż 30 km/h. Tylko w przypadku braku takich udogodnień będzie można poruszać po chodniku, ale „jadąc powoli i zachowując szczególną ostrożność.” W takim przypadku pierwszeństwo zawsze jednak będzie miał pieszy.

Trybunał Sprawiedliwości UE: Uber świadczy usługi transportowe i można go regulować

Amerykański gigant przegrał właśnie bardzo poważną bitwę prawną. Unijny trybunał orzekł, że Uber jest firmą świadczącą usługi transportowe, a więc państwa członkowskie mogą narzucać jej takie same regulacje jak innym firmom przewozowym. Dzisiejszy (20 grudnia) wyrok może przełożyć się na …

Karta rowerowe obowiązkowa dla niepełnoletnich

Nowe przepisy mają także nałożyć obowiązek posiadania karty rowerowej dla osób w wieku od 10 do 18 lat, jeśli chcą się poruszać się UTO. Osoby poniżej 10. roku życia w ogóle nie będą mogły korzystać z takich urządzeń. Nie ma natomiast określonych wysokości ewentualnych mandatów za złamanie przepisów. Regulować mają to bowiem już istniejące przepisy dotyczące „sprowadzania zagrożenia w ruchu drogowym”.

Uregulowana zostanie także kwestia pozostawiania hulajnóg elektrycznych i innych UTO na ulicach i chodnikach. Nie będzie tego można robić w „miejscach sprowadzających niebezpieczeństwo dla innych uczestników ruchu”, czyli np. na środku ulicy czy chodnika. Niedostosowanie się tego przepisu będzie równoznaczne z „porzuceniem pojazdu”. Wówczas straż miejska będzie mogła takie UTO usunąć. Kara za to wyniesie 100 zł plus 15 zł za każdy dzień przechowywania pojazdu.

Ustalona będzie także maksymalna prędkość, jaką będzie można rozwinąć na UTO. Wyniesie ona 25 km/h. Jeśli ktoś usunie z urządzenia ogranicznik prędkości, to będzie mu grozić kara od 500 zł do nawet 10 tys. zł.

Prawie 330 mln euro z Funduszu Spójności na inwestycje transportowe w Szczecinie

327 mln euro zostanie przeznaczone na dwa projekty transportowe realizowane w Szczecinie oraz w jego okolicach. Pierwszy dotyczy komunikacji publicznej w samym mieście, zaś drugi modernizacji drogi wodnej do Świnoujścia.
 

Na przebudowę i modernizację torowisk tramwajowych w Szczecinie przeznaczonych zostanie 40 …